Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balhoofd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Balhoofd

Vandaag m'n eerste statief met balhoofd gekocht voor amateurgebruik

Zonder het merk al te vermelden zou ik jullie toch willen vragen of het normaal is dat de camera nog een beetje zakt, na alle schroeven aan te draaien. Eens die lichte daling gestopt is, blijft hij wel perfect staan, ook met een Sony A350 met Sigma 70-200 F2.8 II EX erop ( en vastgezet aan de body, niet aan de lens) in licht voorovergebogen toestand.

Alvast bedankt voor jullie reacties
    Sony A350 - Sigma 18-50 F2.8 EX - Sigma 70-200 F2.8 II EX
    (en een paar Alfa Romeo's ;-) )

Re: Balhoofd

Eerst beginnen met de combinatie goed te bevestigen, lijkt mij.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Eerst beginnen met de combinatie goed te bevestigen, lijkt mij.
      Wat bedoel je ?
      Alles is goed bevestigd, alleen zou de gewichtsverdeling beter kunnen door de lens (met z'n houder) op het statief te bevestigen. Maar ik wil graag het balhoofd eerst testen in minder ideale omstandigheden (waarbij het gewicht dus een stuk voor het centrum van het balhoofd hangt)

Comment

Er is natuurlijk een groot verschil tussen de balhoofden. (Zelfs binnen 1 merk) De goedkopere versies gaan idd sneller doorzakken dan de duurdere versies bij meer ongebalanceerd gewicht.

Comment

Dit noemt men creep (zoek maar eens hier op het forum).

De betere (duurdere) merken hebben hier weinig last van, de goedkopere des te meer.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Dit noemt men creep (zoek maar eens hier op het forum).

De betere (duurdere) merken hebben hier weinig last van, de goedkopere des te meer.
            Thanks, wat versta je onder duurder, zou een balhoofd in de prijsklasse van zo'n 150 € daar last van mogen hebben?
            ( 'k ben me bewust van het "lage" bedrag ;-) ) maar het is en blijft voor mij slechts een hobby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfaromeocars Bekijk bericht
              Vandaag m'n eerste statief met balhoofd gekocht voor amateurgebruik

Zonder het merk al te vermelden zou ik jullie toch willen vragen of het normaal is dat de camera nog een beetje zakt, na alle schroeven aan te draaien. Eens die lichte daling gestopt is, blijft hij wel perfect staan, ook met een Sony A350 met Sigma 70-200 F2.8 II EX erop ( en vastgezet aan de body, niet aan de lens) in licht voorovergebogen toestand.

Alvast bedankt voor jullie reacties
              Het is het niet wijs om een body met 70-200 2.8 lens via de body op een balhoofd te zetten, de boel is teveel uit belans en zal altijd nog wat bewegen na het vastzetten.
              Daarvoor dient een lensring, die normaal op de sigma 2.8 ex op zit. Dan zal je probleem grotendeels opgelost zijn.
              Wat je nu doet is een enorme hefboom maken, en daar gaat het beste balhoofd niet helpen.

Comment

Alsook, nu belast je de montage-mond van je toestel enorm door een zwaar gewicht aan je camera te laten hangen. Ipv de lichtere camera te laten hangen aan je lens. Zelfs als je uit de losse hand trekt ondersteun je de lens en hou je alles in ballans met je toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Het is het niet wijs om een body met 70-200 2.8 lens via de body op een balhoofd te zetten, de boel is teveel uit belans en zal altijd nog wat bewegen na het vastzetten.
                  Daarvoor dient een lensring, die normaal op de sigma 2.8 ex op zit. Dan zal je probleem grotendeels opgelost zijn.
                  Wat je nu doet is een enorme hefboom maken, en daar gaat het beste balhoofd niet helpen.
                  Thanks, da's duidelijk :-)
                  Vanavond eens proberen met de lensring. ik wou vooral het balhoofd eens testen onder minder goede omstandigheden, maar dat was misschien niet zo'n goed idee

Comment

Het resultaat blijft gelijk, ik richt op een object, draai de blokkering vast en de camera zakt ( een klein beetje maar ) en stopt dan definitief ( en blijft ook stabiel )

Het gaat (maar) over een kleine beweging, zie foto's hieronder.

1) ik focus op het logo

2) resultaat na het vastzetten

Is dit normaal of verwacht ik teveel

Comment

Is normaal.
                      Misschien dat de topklasse het minder/niet doet?
                      Ik gebruik hier de Manfrotto 488RC4 en die doet het ook iets.

gr.ron.
                      http://exhi-fotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                        Is normaal.
                        Misschien dat de topklasse het minder/niet doet?
                        Ik gebruik hier de Manfrotto 488RC4 en die doet het ook iets.

gr.ron.
                        Mijn Arca-Swiss Z1p staat muurvast in elke stand, met elke lens.
                        De prijs voor dit balhoofd is inderdaad vrij hoog (350 euro zonder bevestingsplaatjes).
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Weet je zeker dat alleen het balhoofd zakt?
                          Ik stel me zo voor bij instellen, dat je bij de lens beetpakt, beeld instelt en balhoofd vastdraait. Dan zakt de lens een beetje in de lensvatting van de camera, de camerabodem zakt een beetje in het rubbertje (of kurkje) op het balhoofd, en de schroefaansluiting in de camera wordt een beetje uitgetrokken wegens het gewicht van de lens. Het zijn kleine beetjes, maar tellen wel op.
                          Je zou eens voorzichtig de lens een beetje omhoog moeten duwen, en je erover verbazen hoe makkelijk het beeld wat omlaag gaat.
                          Ik probeerde zojuist een Nikon D80 aan een 80-200 mm F:2.8 op een Gitzo 3750 balhoofd. Na loslaten zakt het beeld een ietsje. Duidelijk te zien is dat het rubber op het balhoofd wordt ingedrukt en de camera iets flexibel in de bodem is. Mijn lens heeft geen statiefbevestiging.

Groet Hans.

Comment

Ik heb ooit de test gedaan met een Bigma (de oude RF versie) van bijna 2Kg met daaraan nog een Body + Grip combinatie van nog eens 1.5 Kg.

De lens volledig uitgeschoven op 500 mm.
                            Lens op een Manfrotto 055MF3 met Markins M10 balhoofd.

Gefocust, balhoofd vastgedraaid -> bewoog geen mm. (en dan kon ik nog vaster draaien als ik wilde)
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                              Weet je zeker dat alleen het balhoofd zakt?
                              Ik stel me zo voor bij instellen, dat je bij de lens beetpakt, beeld instelt en balhoofd vastdraait. ....Ik probeerde zojuist een Nikon D80 aan een 80-200 mm F:2.8 op een Gitzo 3750 balhoofd. Na loslaten zakt het beeld een ietsje. Duidelijk te zien is dat het rubber op het balhoofd wordt ingedrukt en de camera iets flexibel in de bodem is. Mijn lens heeft geen statiefbevestiging.

Groet Hans.
                              Thanks, je hebt allicht gelijk. Ik zat ondertussen ook al in die richting te denken. Als alle onderdelen slechts een fractie van een mm verschuiven geeft dat al direct redelijk groot verschil bekeken door het objectief.

Door jullie reacties ben ik toch wel gerust gesteld dat ik geen miskoop gedaan heb :-)

Ter vergelijking met een aantal reacties hier, ik heb 106 € voor het statief en 106 € voor het balhoofd betaald.

Super toch zo'n forum

Comment

Working...
                              X