Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over studiofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over studiofotografie

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een studio set gekocht. Helaas beschik ik niet over een goede studio maar moet ik de woonkamer ombouwen tot studio. Geen probleem maar dit heeft wel wat nadelen.

1) Het is niet compleet verduisterd. Alleen gordijnen dicht
    2) de wanden en plafond is wit en zorgt voor reflectie wat ik niet wil.

Het probleem is dat als ik de sluitertijd op 1/160 zet dan krijg ik het diagrafma niet kleiner dan 16 (bij een iso van 100) Ook heb ik dan de flitskoppen al op de laagste stand.

Heeft dit te maken met de ruimte niet 100% verduisterd is en met de reflectie van de witte muren en plafond?

Heb ik het goed dat dit de oorzaak is? En wat kan ik daar aan doen, behalve alles zwart te schilderen. (Dat zal mijn vrouw nl niet zo leuk vinden)

Ik hoop dat er iemand tips heeft. De ruimte is 7 x 5

Alvast bedankt !
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: Vraagje over studiofotografie

Zijn het monoblocs of flitsers met generator ? Je ambient licht is idd. te sterk.
    Volgende mogelijkheden zijn er

- één flitser naar het plafond richten of weg van het onderwerp
    - een heldere reflector gebruiken ipv. een 2e flitser
    - zwarte reflector gebruiken om weerkaatsingen te dimmen
    - opnames 's nachts maken
    - flitsers verder van het onderwerp plaatsen
    - Neutraal grijsfilter gebruiken
    - Iso checken
    - andere lens die wel verder als f16 gaat

succes Marc
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Zijn het monoblocs of flitsers met generator ? Je ambient licht is idd. te sterk.
      Volgende mogelijkheden zijn er

- één flitser naar het plafond richten of weg van het onderwerp
      - een heldere reflector gebruiken ipv. een 2e flitser
      - zwarte reflector gebruiken om weerkaatsingen te dimmen
      - opnames 's nachts maken
      - flitsers verder van het onderwerp plaatsen
      - Neutraal grijsfilter gebruiken
      - Iso checken
      - andere lens die wel verder als f16 gaat

succes Marc
      Bedankt voor je reactie.
      Ik heb gewoon losse flitskoppen waarvan de stekker in het stopcontact gaat.

Het probleem van de flitser naar het plafond richten is dat je dan helemaal de controle kwijt bent. En je niet meer kan spelen met gewenste schaduw etc.

Een reflectiescherm gebruiken is idd een mogelijkheid ipv een 2e flitser.

En mijn lens gaat tot F22 alleen ik wil ook wel eens op F4 kunnen fotograferen bijv.

De tip van een grijsfliter is ook een idee? Geeft dit geen kwaliteitverlies?

Ik dacht zelf al aan een groot zwart doek spannen boven de set. Maar ja dat is ook zo makkelijk nog niet, en vrij prijzig denk ik.

Gr,

Vincent

Comment

Je hebt dus monoblocs. Als je een generator had kun je een 'dummy' flitser kunnen zetten die energie en derhalve intensiteit wegneemt.
        Reflectoren kun je uit een grote plaat piepschuim (brico) maken en beschilderen. Met wat schragen kun je deze positioneren (boven het onderwerp bv) en in de kelder bergen wanneer niet in gebruik.
        Elke filter geeft kwaliteitsverlies maar een top ND filter (B+W) is dit verliesverwaarloosbaar minimaal (en ook niet goedkoop )
        -m-
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Werderom bedankt voor je reactie.
          Ik ga het eens bekijken hoe ik de reflectie beter kan beheersen inderdaad.
          Bedankt voor de tips.

Comment

ND filters, barn doors, snoot, een zwart paneel zetten aan de kant waar je wil dat het niet reflekteerd, een zwart doek spannen boven je "decor" (met 4 statieven?), mogelijkheden genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht

Het probleem is dat als ik de sluitertijd op 1/160 zet dan krijg ik het diagrafma niet kleiner dan 16 (bij een iso van 100) Ook heb ik dan de flitskoppen al op de laagste stand.
              Misschien een domme vraag maar gebruik je wel de M stand van je fototoestel?
              Ik kan echt niet begrijpen dat het niet lukt zelfs met de flitsers op de laagste stand.
              Heb ikzelf echt nog nooit geen probleem mee gehad, zelfs niet bij opnamen op locatie.

Hans
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Vermeld misschien eens even over welk type flitskoppen het gaat (merk en vermogen). Ik denk dat dit heel leerzaam is. Als de lampen op het laagste vermogen te veel licht geven is de set mogelijk te sterk voor het soort fotografie dat je wil beoefenen.

Het eerste dat je kan doen om het licht te minderen is de afstand tot je onderwerp vergroten.
                Zoals reeds vermeld, ND filters gebruiken kan helpen om het licht te temperen.
                Deze filters bestaan ook in folievorm om voor je lampen te plaatsen en dan heb je helemaal geen verlies van beeldkwaliteit.

Zwarte doeken kunnen helpen om licht dat weerkaatst af te blokken en reflectoren kunnen een 2e flitser of invulflitser vervangen.
                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Mijne lieve jongen, als je een beetje beter op de hoogte zou zijn dan zou je weten dat de sluitersnelheid bij gebruik van flitsen geen invloed heeft, tenzij natuurlijk dat je normale verlichting van je living een 5000 watt bedraagt, maar dan had je geen flitsers hoeven te kopen. Mijn vraag : meet je wel met een flitsmeter, of meet je gewoon je omgevingslicht? Ik kan flitsen op een vermogen van 9WS bij een diafragma F2,8, dus een tweede mogelijkheid, je flitsen zijn onvoldoende regelbaar. Als test , neem je flitsmeter plaats die op 100 Iso en een snelheid van 125 ste, neem 1 meter afstand van je flits met een reflector van 45 tot 60 graden en meet één flits op en laat me het bekomen diafragma weten .

MVG, Jeff
                  Last edited by Digipics357; 23 april 2009, 11:32.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Als je zegt dat je lens tot 22 diafragma kan dan kan hij toch wel kleiner gezet worden.
                    Mijn studioshots zijn ook altijd op kleine diafragmas, 16 is toch niet slecht?
                    http://www.melissavanbelle.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Melissa Van Belle Bekijk bericht
                      Als je zegt dat je lens tot 22 diafragma kan dan kan hij toch wel kleiner gezet worden.
                      Mijn studioshots zijn ook altijd op kleine diafragmas, 16 is toch niet slecht?
                      als je enkel de ogen van een model scherp wilt, is f16 best wel veel hé
                      ik veronderstel dat je met softboxen werkt? als je daar een extra doek inhangt (wit) krijg je naar het schijnt een betere spreiding (zelf nog niet geprobeerd) en verlies je ook licht.
                      Wat is zeker zou doen is het idee van het piepschuim en dan vooral voor in de ramen. het is lichtdicht en makkelijk te verplaatsen.
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

inde fotokring gebruiken we zwarte vuilniszakken om de ramen bijkomend te verduisteren, dat werkt redelijk goed.

punt blijft dat als je flitskoppen onvoeldoendete beperken zijn, je teveellicht kan hebben.Op een goede flitseris een regelknop die je toelaat om tot 1/8 of tot 1/32 van het vol vermogen te flitsen.

Ik ben niet overtuigd dat als de gordijnen dicht zijn, de reden van de f16 is dat er teveel licht door de ramen komt, maar dat de flitsers te krachtig flitsen. die flitsers zijn mogelijks ideaal om tegen de zon te flitsen op een buitenlocatie.

Comment

Voor alle duidelijkheid heb ik wel een flitsmeting, alleen ik vind de meting die hij aangeeft veel te overbelicht. als ik dit in stel (ik werk uiteraard op de M-stand) wat de meter geeft, wordt de foto behoorlijk overbelicht. Ik meet wel goed, meter gericht naar de camera van het onderwerp af.
                          Vandaar dat ik denk dat het witte plafond een doorn in het oog is en veel reflectie geeft en meer licht geeft om een of andere reden?
                          Ik heb de elinchrom 3 x RX600, deze set kan ook op vrij laag vermogen ipv 600 watt.
                          Dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
                          En ja ik weet dat je in een studio werkt niet aan de hand van de sluitertijd maar diafragma.

En ik wil ook op F2.8 met een iso van 100 kunnen werken. Maar dat krijg ik niet voor elkaar omdat de foto's dan zwaar overbelicht worden. En ik het vermogen van de flitser niet meer lager kan zetten.

In het geval van de vraag waarom ik de 600 watt set genomen heb ipv een lagere watt set. Ik wil er ook buiten mee kunnen werken en in grotere ruimtes waar je de 600watt nodig hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                            En ik wil ook op F2.8 met een iso van 100 kunnen werken. Maar dat krijg ik niet voor elkaar omdat de foto's dan zwaar overbelicht worden. En ik het vermogen van de flitser niet meer lager kan zetten.
                            Simpel: ND filter(s) (neutral density)
                            Met zo'n filter kan je het licht dat binnenkomt in je camera beperken met 1 tot ... stops. Een ND2 zal het licht met 1 stop verminderen, een ND8 met 3 stops (kwadraat), plus je kan ze bovenop elkaar gebruiken, bvb 2x een ND8: dan heb je 6 stops verlies.

Hierbij wel even de bedenking maken: extra glas bijschroeven is risico op extra binneninjeobjectiefreflekties.....of-hoe-heet-dat-alweer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht

Hierbij wel even de bedenking maken: extra glas bijschroeven is risico op extra binneninjeobjectiefreflekties.....of-hoe-heet-dat-alweer
                              Flair

600 W/s is wel veel voor kleine ruimtes, maar heb die ook al gebruikt in een studio van 5 op 6 (witte muren en plafond) op 40% vermogen met softbox bij F/8 .

Ik vermoed dat jou flitsers te kort op je onderwerp staan (en je pilootlicht veel te fel)

Meet gewoon eens het omgevingslicht bij 1/125, dit is dan het minimaal diafragma dat je kan gebruiken in jou studio.

Draai het pilootlicht (modellicht) wat lager en vergroot de afstand tot het onderwerp, en je zal zonder problemen met een groter diafragma kunnen werken.
                              Last edited by zunoel; 3 mei 2009, 17:20.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                              X