Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Kan er mij iemand bevestigen of je op de Hoya Pro 1 Digital filters je nog je eigen merkgebonden zonnekap kan opzetten ? Ik vind nergens die informatie terug, noch op hun website, noch op andere fora & links
Filter en zonnekap bevestigen elk op een verschillende plaats en zitten mekaar niet in de weg (er van uitgaande dat je geen verloopringen gebruikt). Ik heb eigenlijk geen weet van traditionele ronde schroeffilters die in de weg zitten van de zonnekap.
De lensdop is doorgaans enkel een probleem op slimline filters. Met name de B+W slimline filters zijn berucht omdat ze enkel compatibel zijn met de eigen B+W lensdop - die op niet veel trekt en er makkelijker afvalt dan je hem erop zet. De Hoya filters aanvaarden wel de originele lensdop van het objectief.
Beide eigenlijk Ik had duidelijker moeten zijn. Kan èn de zonnekap èn de lensdop op een pro1 D van lensmerk er nog op ? Betreft 70-200 mm nikon dus zeker geen groothoek
Kennen jullie het verschil tussen een pro 1 en een pro 1 digital ???? Op de website van Hoya vind ik hier niet echt een verklaring buiten dat de "digital" in de winkel zo'n 30 goedkoper is. Is de pro 1 nog voor de analoge toestellen ?
Ik heb een Hoya Pro 1 slimline Cir. polarisatiefilter, en daar past een originele Nikon lensdop op, zonnekap is evenmin een probleem, al is de pola-filter wel wat moeilijk verstelbaar met de zonnekap.
Ik heb een Hoya Pro 1 slimline Cir. polarisatiefilter, en daar past een originele Nikon lensdop op, zonnekap is evenmin een probleem, al is de pola-filter wel wat moeilijk verstelbaar met de zonnekap.
Slimline ???? Jezus man, nu ben ik helemaal het noorden kwijt !
Ik geraakte er al niet wijs uit maar nu ... ik vind geen "slimline" terug in hun cataloog. Is dat de pro 1 digitaal ? Zo ja, dan ben ik eruit en heb ik een antwoord op mijn vraag. Zoniet ...
Ben je er tevreden over en verlies je veel lichtsterkte ?
Beide eigenlijk Ik had duidelijker moeten zijn. Kan èn de zonnekap èn de lensdop op een pro1 D van lensmerk er nog op ? Betreft 70-200 mm nikon dus zeker geen groothoek
Tjerri
als de pro 1 ook een schroefdraad aan de voorzijde heeft past de lensdop er op. de zonnekap voor de 70-200 heeft een eigen bajonet en die gaat over de filter heen.
filter is dan inderdaad lastig te draaien, maar het kan wel.
tip: ga naar een winkel die het filter op voorraad heeft en probeer het.
Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn
Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijverBekijk bericht
als de pro 1 ook een schroefdraad aan de voorzijde heeft past de lensdop er op. de zonnekap voor de 70-200 heeft een eigen bajonet en die gaat over de filter heen.
filter is dan inderdaad lastig te draaien, maar het kan wel. tip: ga naar een winkel die het filter op voorraad heeft en probeer het.
Ja zover was ik ook
Maar - euh - je vindt niet zo gemakkelijk een winkel waar ze Hoya verkopen of het zijn internetwinkels (bv. geheugenkaart). Vraag je in een winkel naar een pola dan krijg je er 10 voor je neus en dan moet je on-the-spot gaan beslissen. Ze verkopen je dan toch waar zij in geïnteresseerd zijn en ik kom liever beslagen op het ijs. Alleen al B+W Zoek het maar uit dewelke de beste is voor eigen gebruik enne, niet elke winkel heeft het hele gamma van één merk, laat staan van alle merken. Neen, de pro 1 Digital leek me een goeie pola van een goed merk maar ja, die zonnekap en lensdop he, hoe check je zoiets : vragen aan anderen he
Extra info : ik wil een pola omdat ik mee mag met een beroeps om rally te shooten. Pola dient om die lastige reflecties te vermijden maar ook, omdat we mogen komen waar Jan-en-Alleman niet komen, om steentjes op mijn front glas te vermijden. Zo'n pola kost minder dan mijn 70-200
Bon, ben een Hoya Pro 1 D rijker
Beschermkap blijft passen op dit filter en mijn zonnekap (bajonet) dus ook. Is zoals hierboven gesteld zwaar prutswerk om die filter te manipuleren eenmaal je zonnekap er op zit
Daarstraks een paar foto's genomen bij heldere blauwe hemel en een paar auto's gefotografeerd om de weerkaatsing te testen in de ruiten : toppie !
Bedankt voor de antwoorden van iedereen hierboven.
nu het toch over pl filters gaan en onze TS zijn probleem is opgelost: is het bij de circulaire filters nog nodig om te verdraaien?
Ik heb dat precies nog nooit gedaan (voor die paar keer dat ik een pl filter gebruikt heb) en nog nooit serieus reflexies gehad die mij vermijdbaar leken.
nu het toch over pl filters gaan en onze TS zijn probleem is opgelost: is het bij de circulaire filters nog nodig om te verdraaien?
Ik heb dat precies nog nooit gedaan (voor die paar keer dat ik een pl filter gebruikt heb) en nog nooit serieus reflexies gehad die mij vermijdbaar leken.
Ik heb wat testfoto's gemaakt en liggen spelen met de draaihoek van de pola. Er zit duidelijk verschil op als je met reflecties wil werken in ruiten. Wat trouwens de reden was van aanschaf. Diepte van kleurencontrast in felblauwe zon is ook nog zoiets, echter, je kan niet op je lcd schermpje zien wat de optimale instelling is. Trial en error zeker ?
Het LCD-schermpje van de camera toont het verschil misschien niet zo goed - zeker als het schermpje al moeilijk zichtbaar is in fel zonlicht, maar je zou het verschil wel duidelijk moeten zien door de zoeker. Terwijl je draait aan de pola zie je door de zoeker de lucht/wolken en reflecties op water duidelijk in contrast toenemen/afnemen. Let wel, de sterkte van het effect is afhankelijk van de hoek waaronder het licht invalt.
Tegen steentjes gebruik je gewoon een degelijk UV filter, een pola heeft daarvoor geen toegevoegde waarde maar is wel 3x zo duur en geeft 2 stops licht verlies.
Tegen steentjes gebruik je gewoon een degelijk UV filter, een pola heeft daarvoor geen toegevoegde waarde maar is wel 3x zo duur en geeft 2 stops licht verlies.
Mja, ik kan moeilijk om de foto mijn filters omwisselen he. De pola om reflecties op rallywagens te vermijden en als bonus 2 (twee !) beschermglaasjes om je frontglas te beschermen. Anyway, call me stupid maar in normale omstandigheden gebruik ik géén voorzetglas. Zoveel betalen om een lens en dan de kwaliteit beïnvloeden door nog een glas voor te zetten. And alvorens een flame te starten : alle respect voor diegene die het wèl doen. Het verhaal van de believers en de disbelievers he.
Comment