Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infraroodfilter 89B

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Infraroodfilter 89B

hallo ,

heb geexperimenteerd met de filter , zoals de hoogste iso 1600 en lange sluitertijd enzo maar de foto's trekken op niks .Kan iemand me wat tips geven aub hoe dit ding te gebruiken ? Heb Canon 30D

Re: Infraroodfilter 89B

waarschijnlijk zit er op de sensor van je camera een ir blocking filter, dat de zaak tegenhoudt.
    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      waarschijnlijk zit er op de sensor van je camera een ir blocking filter, dat de zaak tegenhoudt.
      -m-
      Inderdaad, ik heb een vriend die daarvoor speciaal een Canon 350D heeft omgebouwd, (filter vóór de ccd verwijderd), hij gebruikt deze op zijn téléscoop om sterrennevels te fotograferen.

Er moet zelfs ergens een handleiding op het internet staan hoe je hiervoor tewerk gaat.

Comment

een kleine leidraad die ik onlangs maakte voor via ipv een omgebouwde camera met een filter op een gewone camera aan IR fotografie wilt doen:

Leidraad voor IR fotografie met B/W Filter

Voor de mooiste resultaten hou je best rekening met:

-fotografeer op zonnige momenten ( bewolking heeft te weinig licht)
        -fotografeer niet tegen zonlicht tenzij je bewust een flare-effect wenst te hebben (zijlicht of zon in de rug)
        -bomen in de lente en zomer leveren zeer mooie effecten op (dus minder in de winter)
        -ook wolken (schaapjeswolken ) leveren mooie effecten op.

Hoe ga je te werk:

-werk steeds op statief en afstandbediening of timer

-zoek een mooie locatie, plaats je statief en plaats je camera op je statief (zonder IR filter erop) maw ga eerst je compositie bepalen voor je foto alsof je die normaal zou nemen zonder IR-filter. Want met je IR filter erop zie je niets (onze ogen zien geen IR-licht)
        -stel je lens met autofocus scherp op je onderwerp
        -stel vervolgens je autofocus uit (want met je IR-filter op zal je niet kunnen focussen)
        - schroef eventuele UV filter af en schroef de IR filter erop.
        -stel je camera af voor IR fotografie door:

- een gevoelige iso te nemen 400 tot 800 afhankelijk van het zonlicht (100/200 is niet gevoelig genoeg en boven de 800 leverde teveel ruis)
        - stel je belichting op +5 (overbelichten)
        - neem een grote diafragma opening f3.5 of f4
        - manuele focus ( maar dat deed je al)
        - sluitertijd op 20 sec (ook terug afhankelijk van licht is soms 15 sec genoeg , soms 30)

deze zijn zowat de instellingen die ik gebruikte op mijn D80 en afhankelijk van het licht moet je afgaan op je foto en wat bijpassen. Experimenteer en neem vooraf veel foto’s. Probeer verschillende iso waarden.

Uiteindelijk krijg je een foto van je omgeving met vooral paars/rode tinten die je via photoshop moet omzetten naar een Zwart/Wit foto.

In photoshop:

- eerst omzetting naar Z/W via desaturate
        - daarna via levelles de zwart/ grijze en witte waarde verschuiven zodat je alle tinten hebt (auto levels lukt soms ook maar ik verkies manueel werk)
        - vervolgens kun je via exposure nog je belichting wat opschroeven en je gamma aanpassen
        - je kunt volgens je eigen wensen nog iets verscherpen of je ruis verlagen.

Ik zou zeggen trek erop uit tijdens de eerste zonnige lentedag en experimenteer vooral. Wees niet ontgoocheld in een eerste tijd, oefening baat kunst.

hier vind je nog enkele resultaten met filter
        Last edited by devid; 8 april 2009, 20:03.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bedankt voor de info .Nu weet ik wat meer en ga zeker verder proberen ! Den aanhouder wint toch zeker ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Inderdaad, ik heb een vriend die daarvoor speciaal een Canon 350D heeft omgebouwd, (filter vóór de ccd verwijderd), hij gebruikt deze op zijn téléscoop om sterrennevels te fotograferen.

Er moet zelfs ergens een handleiding op het internet staan hoe je hiervoor tewerk gaat.
            Hier eentje van de Orion nevel, gemaakt met deze aangepaste Canon gemaakt door mijn vriend Antoon, en door een sterrekijker, normaal niet zichtbaar met het blote oog.

KLIK

Comment

Aanvulling op de uitgebreide beschrijving van Devid:
              vaak heeft de lens een iets ander brandpunt voor infrarood. Voor manueel focussen zit er dan een extra streepje op het objectief. Je moet dan dus het de focusafstand verdraaien van het normale punt naar het IR punt.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Working...
              X