Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: PC scherm

volgehouden redeneringsfout .. de pixelgrootte is vastgelegde door de fabrikant .. hoe de aangeboden pixels van een foto versus de bestaande schermresolutie (harware) gemapt worden is louter een mechanisme dat bepaald wordt door de video driver binnen de ingestelde resolutie ... wat ge berekent heeft dergalve totaal geen zin .. de pixel grootte verandert niet voor een bepaald type scherm enkel de mapverhouding verschilt ..
    De vertikale nuttige CRT hoogte van mijn CRT is 24 cm, dotpitch 0,22 .. ik benut die volle grootte als "kijkvenster" de ingestelde driver resolutie is 864 pixels .. berekende zogezegde grootte van een pixel = 0,277 ??? .. stel ik mijn kijkvenster nu in tot 22cm ttz een zwarte rand boven en onder van 1 cm dan wordt mijn berekende pixelgrootte plots 0,255 voor dezelfde rsolutie ??? ga zo maar een tijdje door ... nochtans is mijn initiele dotpitch kompleet niet veranderd .. wat dus wel van belang is voor de gestoken scherpte van een scherm is de dotpitch ttz hoe dicht zijn de "mazen" van het pixelnet ..
    (google typ "define:dot pitch")
    FWIW

Comment

Volledig akkoord dat de dotpitch van een paneel, zoals jij het bedoeld, bepaald wordt door de fabricage en niet kan gewijzigd worden. Bij de CRT's, had je meer scherpte met een kleinere dotpitch. Bij TFT's heb ik deze parameter nog nergens zien staan. Misschien gewoon omdat het een totaal andere technologie is.
      Kan het dan niet zijn dat de specificaties die we vinden bij pixel size van een scherm, de door de driver bepaalde waarde is? Ik heb het voor alle schermen waarvan ik de specificaties heb gevonden, telkens uitgerekend. Het klopt wel altijd !? ( Ben dit zo gaan uitrekenen omdat de fabrikanten meestal de effectieve schermgrootte niet vermelden, wel de volledige afmetingen van het scherm, meestal met de voet er nog bij).
      Er van uitgaande dat iedereen de maximale kijkhoogte van zijn scherm wil gebruiken, worden het aantal beeldlijnen toch verdeeld over deze hoogte en is de waarde van deze lijnhoogte (-of breedte voor de horizontale verdeling), het getal dat wordt opgegeven bij de pixelgrootte. Dat kan toch geen toeval zijn
      Onafgezien hiervan is het voor mij een goede parameter om in te schatten hoe groot of klein het native schermlettertype zal zijn. Met de beeldkwaliteit op zich heeft dit volgens mij niet veel te maken.
      Fuuu…tsjie
      www.wouldbephotography.be

Comment

Ben hier nog even terug (snipperdag dus een beetje meer tijd).
        Wanneer je de specs van deze monitor bekijkt, is de pixelgrootte 0,247). het is het enige 22" breedbeeldscherm dat ik ben tegengekomen met een (native) resolutie van 1920x1200.
        Wanneer ik hier opzoek wel paneel erin zit, vind ik dit samsung S-PVA type:LTM220CS01.
        Wanneer je omgekeerd zoekt is dit scherm het enige in de databank, dat dit paneel heeft.
        Conclusie de 1200 lijnen van dit scherm hebben een hoogte van 0.254 mm omdat dit paneel zo gebouwd is, en ik maak mij sterk dat er ook exact 1200 pixels onder elkaar opstaan. (Zoniet is de betekenis van het begrip dode pixel en al wat erbij hoort, mij ook ineens niet zo klaar meer.)
        Hoera denken we dan, hoe meer pixels hoe meer vreugd. Schakel lustig naar een lagere schermresolutie als je de lettertjes niet goed kunt lezen: meer pixels=beter. Weer fout want het scherm begint duidelijk minder te presteren wanneer je de schermresolutie wijzigt ( zie dezelfde review).
        Enfin, een heel gedoe. Ik wil best mijn mening bijsturen als ik fout zit. En zeker wanneer ik onzin op dit forum zou plaatsen, dient dit rechtgezet
        Last edited by wouldbe; 6 april 2009, 23:14.
        Fuuu…tsjie
        www.wouldbephotography.be

Comment

Working...
        X