Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

geotagging welk toestel te gebruiken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• geotagging welk toestel te gebruiken?

Ik ben gepassioneerd door vuurtorens en was eigenlijk vorig jaar al met het idee aan het spelen van geotagging. Zodat ik de locaties van de vuurtorens preciezer heb dan nu. En deze dan op kaart kan brengen.Het enige is dat ik er niet goed aan uit geraak wat het beste zou zijn.Na al deze topics vandaar deze....
    Ik zat met volgende ideetje ofwel:
    1) http://www.fotokonijnenberg.be/produ...oor_nikon.html en is het bevestigingssysteem van deze echt zo onhandig en vervelend?

2) ATP PhotoFinder mini

3)of andere mogelijkheden? laat gerust jullie voorstellen maar horen.

Waar ik eigenlijk ook nog mee zit is het volgende. Ik heb in veel van die artikels altijd al gelezen dat deze niet werkt als je in raw werkt. Heeft er iemand een idee wat er zou gebeuren mocht je die gebruiken in raw? Want ik fotografeer namelijk in raw en jpeg.kent ie gewoon de gpsgegevens niet aan die raw foto en is er voor de rest niets aan de hand.Iemand daar ervaring mee?
    Alvast bedankt voor alle reacties en goeie raad.

Groetjes

M-R

Re: geotagging welk toestel te gebruiken?

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-Rose Bekijk bericht
    Waar ik eigenlijk ook nog mee zit is het volgende. Ik heb in veel van die artikels altijd al gelezen dat deze niet werkt als je in raw werkt. Heeft er iemand een idee wat er zou gebeuren mocht je die gebruiken in raw? Want ik fotografeer namelijk in raw en jpeg.kent ie gewoon de gpsgegevens niet aan die raw foto en is er voor de rest niets aan de hand.Iemand daar ervaring mee?
    Al gekeken bij de "reacties" bij de link die je zelf stuurde Daar wordt bevestigd dat de info ook in RAW wordt weggeschreven... maar dat er een bevestigingsprobleem is.
    Ik persoonlijk werk met een normaal (wandel)GPS toestel van Garmin (GPSMap60C) dat ik toch sowieso gebruik tijdens het wandelen/fietsen. Ik zet de klok van mijn fototoestel gelijk en gebruik (gratis) software "Geosetter" om thuis mijn geregistreerde track en foto's te "synchroniseren", m.a.w. te geotaggen. Simpel en effectief.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik werk ook zoals VIM, maar het hangt er eigenlijk vanaf wat je echt wil doen, en wat je eraan wil geven.

Ik heb zelf een Garmin 60Csx met stafkaarten, en aangezien wij enorm veel wandelen en fietsen is zoiets ontzettend handig! Op reis neemt ik de netbook mee met stafkaarten op. Ik kan de avond ervoor in het hotel een route uitstippelen, en de avond na de wandeling kijken waar we geweest zijn, afstand, daling, snelheid... Als ik onderweg een obstakel tegenkom heb ik nog altijd de stafkaarten
      + Zo'n GPS van Garmin is ook ENORM degelijk.
      + Mag gerust kleddernat worden of ergens tegenstoen. Hij hangt altijd te bengelen aan mijn schouder, op mijn rugzak, en is oersterk.
      + Batterijen gaan lang mee...
      + goed bereik (was hem vergeten uitzetten en is nauwkeurig blijven loggen In mijn rugzak In de koffer van de auto, mooi!)

Maar nu komt de fotografie erbij kijken. De garmin met 'x' hebben een slot voor geheugenkaart, en ik kan als optie al mijn tracklogs opslaan op geheugenkaart. Dat maakt heel wat zaken makkelijker want de files zijn enorm klein en er kunnen er veel op een kaartje van 2gb en die files zijn hapklaar om te syncroniseren met je foto's.

Ivm de RAW, ik zet al mijn foto's eerst om naar DNG, en Geosetter schrijft de locatie weg IN de DNG files... Over RAW <-> DNg kan je tonnen info vinden verder op het forum

Met externe GPS werkt voor mij het makkelijkste omdat ik de GPS ook gebruik ALS GPS . Maar als je er minder geld aan wil geven en ENKEL je locatie in de foto's wil is de Geometr misschien makkelijker. Daar heb ik wel geen ervaring mee dus kan je geen advies geven...

DUS:
      Garmin externe GPS
      - duurder
      - syncroniseren (werk achteraf)
      + oerdegelijk
      + stafkaarten
      + batterijen gaan lang mee
      + Heel goed bereik

Voordelen Geometr; goedkoper en schrijft onmiddelijk weg in de foto's

Hele boterham dus hoop dat je er iets aan hebt Als je nog vragen hebt; schoot ;-)

greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

ik heb die Geomet'r en vind het toch een praktisch ding. Je kan hem op de flitsschoen monteren. Werkt snel, en nauwkeurig!
        Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
        Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
          ik heb die Geomet'r en vind het toch een praktisch ding. Je kan hem op de flitsschoen monteren. Werkt snel, en nauwkeurig!

Dat is interessant om weten want ik had ergens een mening gezien dat het nogal onhandig was en met van die velcro bandjes te bevestigen is en niet rechtstreeks op flitsschoen.Wat dus toch blijkbaar niet het geval is? Enige ervaring of het ook werkt als je fotografeert in raw??
          Alvast bedankt voor de info allemaal!

Groetjes

M-R

Comment

Working...
          X