Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstandsbediening

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afstandsbediening

Beste kenners,

ik beschik sinds kort over een Nikon D60 die ik vooral gebruik om foto's voor mijn hobby namelijk karpervissen.
    Meestal ga ik wel vissen met een vispartner maar dit is niet altijd zo. Ik beschik ook over een statief en zou graag dan foto's maken met de zelfontspanner.

Enig "probleem" is dat ik vaak meerdere fotos van dezelfde vis maak vanuit verschillende standpunten en daarom is het makkelijk als je de zelfontspanner kan bedienen via een afstandsbediening
    (zodat namelijk niet heel je camera besmeurt wordt onder het visslijm of dat je niet na elke foto je handen grondig moet afspoelen vooraleer de volgende foto te maken)

nu, is het mogelijk om via een afstandsbediening de zelfontspanning te activeren EN wel zo dat de zelfontspanner over voldoende tijd beschikt?
    (10-20sec, namelijk de vis moet ook nog opgenomen worden en in een mooie pose gebracht worden, wat niet altijd even evident is, zelfs al werkt de vis niet tegen)

Zoja hoe en welke afstandsbediening kan ik hiervoor gebruiken?
    Ik denk dat ik een afstandsbediening met draad nodig heb omdat ik namelijk enkel in de menu van de zelfontspanner vind dat een draadloze afstandsbediening slechts instant of met 3 seconden delay kan werken, maar ik ben niet zeker

Zeer veel dank bij voorbaat!
    Nick
    Last edited by fejity; 16 maart 2009, 15:56.
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

Re: Afstandsbediening

Ik heb onlangs dit gekocht op ebay na wat zoeken hier op het forum.
    Phottix® Cleon I - Wire/Wireless Remote N8 Set for Nikon D200/D300/D700/D3/D3x.
    Is natuurlijk voor mijn D300 maar ik denk dat het wel bestaat voor jou D60.
    Het is draadloos dus denk ik wel handiger dan met een draadje werken zeker van hetgeen jij wilt doen.
    Hier een linkje voor jou toestel.
    D700+nikon 24-70 2.8+nikon 85 1.4 af-d+nikon 50 1.4 af-s+
    nikon 300mm af-s 4.0+MB 10 grip+gitzo 3530s+markins M20
    BD1230BE

Comment

Ja fotofreakje,
      dat apparaatje heb ik ook al gevonden en ziet er heel handig uit,
      maar de vraag is kan je dan zorgen voor een zelfontspantijd van 20sec?

omdat ik bij mn zelfontspanner enkel zie staan:

zo een draadloos apparaatje => bij klik neem foto
      zo een draadloos apparaatje met 2s bij => bij klik, wacht 2seconden en neem foto
      ...
      de rest van de functies voor zelfontspanning staat geen draadloos apparaatje bij dus ik betwijfel of je de tijd dat ie moet wachten kan instellen bij zo een draadloze afstandsbediening

wanneer ik een vis vastheb heb ik namelijk geen handen vrij om die afstandsbediening te bedienen dus...
      Last edited by fejity; 16 maart 2009, 17:07.

Comment

Je kan je toestel toch instellen op timer/afstandsbediening en dan timer instellen op 20sec. Ik werk zo op nikon D90 me ML-3L ir afstandsbediening
        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Dat was uiteindelijk de vraag,
          hoe doe je dit dan?
          je stelt je zelfontspannertijd in persoonlijke menu in op 10 of 20sec
          en dan kies je als opnamestand het icoontje van de afstandsbediening?

Comment

Beste

Heb eens gekeken in de handleiding van D60 en blijkbaar staat de stand die ik bedoelde er niet op. Bij D90 kun je zelfontspanner en afstandsbediening (ML-3L) combineren. Blijkbaar gaat dit niet op D60. Wat je wel kunt doen is met een draadontspanner werken en toestel zetten op zelfontspanner 20sec, normaal moet het dan mogelijk zijn van scherp te stellen op de plaats waar je sta en dan heb je 20 seconden tijd om je met de vis te positioneren...

Mvg
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
              Beste

Heb eens gekeken in de handleiding van D60 en blijkbaar staat de stand die ik bedoelde er niet op. Wat je wel kunt doen is met een draadontspanner werken en toestel zetten op zelfontspanner 20sec, normaal moet het dan mogelijk zijn van scherp te stellen op de plaats waar je sta en dan heb je 20 seconden tijd om je met de vis te positioneren...

Mvg
              Bedankt willem,
              exact wat ik vermoede dus...
              Ik ga eens naar de fotowinkel gaan waar ik mijn camera heb gekocht en daar eens verhaal halen, zien hoe ze me kunne behelpen.
              Heb nu toch al een beter idee van wat ik nodig heb, bedankt!

Comment

Ik zou een ML-L3 iR zendertje aanschaffen en via een plankje met een voetschakelaar bedienen, dan hoef je niet te wachten op de timer en kun je zoveel foto's nemen als je wil als de vis in de goeie positie is. Hoe je de ML-L3 kunt bedienen met een externe schakelaar kun je vinden op mijn site bij "afstandbediening"
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  Ik zou een ML-L3 iR zendertje aanschaffen en via een plankje met een voetschakelaar bedienen, dan hoef je niet te wachten op de timer en kun je zoveel foto's nemen als je wil als de vis in de goeie positie is. Hoe je de ML-L3 kunt bedienen met een externe schakelaar kun je vinden op mijn site bij "afstandbediening"
                  dit is inderdaad misschien ook een goed idee
                  echter, moet die infraroodafstandsbediening niet voldoende correct op de camera gericht zijn ? kan misschien een probleem zijn omdat er nog een (onthakings)mat tussen mijn voet en de camera ligt

Comment

de camera moet de zender zien maar gaat 10m ver, de voetschakelaar zou je met een kabeltje aan de zender kunnen verbinden en de zender op een paaltje monteren die uit het zicht van de foto zijn signaal kan doorsturen.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      de camera moet de zender zien maar gaat 10m ver, de voetschakelaar zou je met een kabeltje aan de zender kunnen verbinden en de zender op een paaltje monteren die uit het zicht van de foto zijn signaal kan doorsturen.
                      en zulk een voetschakelaar vind ik dat bij de fotozaak?
                      want ik vind nu niet bepaald iets op internet hier van...

bedankt alvast voor de hulp

Comment

alles wat je nodig hebt is een plankje met een drukknop erop geschroefd, en een ml-l3 zender.
                        Als je in de buurt van Brugge komt, kom je maar langs, ik heb nog een paar druknoppen liggen, en dan kunnen we de zender meteen aanpassen dat hij met de drukknop bediend wordt.

Comment

Dat is heel vriendelijk beertje maar ik zelf ben van limburg en ik kom praktisch nooit in de buurt van Brugge dus, maar toch bedankt!

Ik denk dat ik me dan maar op een andere manier moet behelpen!
                          Ga na mijn examens eens verhaal halen bij de fotozaak kijken wat voor suggesties hij me kan doen, greets

Comment

Echt jammer, Brugge is een heel mooie stad hoor.

De constructie is het heel simpel te maken ,
                            iedere drukknop kan ervoor dienen, die haal je in een doehetzelf zaak.
                            Je neemt een dunne dubbelzijdige kleefband , je kleeft er aan beide zijden een dunne koperfolie tegen, en soldeert beide koper folies via een draadje elk aan één klem van de drukknop. je schuift de dubbelzijdige kleefband met folie boven de - pool van de batterij in de zender.(zorg dat je de - pool niet kortsluit met de rand van de batterij)
                            Je zet nu een klem op de zender zodat de drukknop van de zender gesloten blijft .
                            Met uw externe drukknop kun je nu de zender bedienen.
                            Last edited by Beertje2; 18 maart 2009, 18:37.

Comment

Working...
                            X