Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reinigen lens/UV-filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reinigen lens/UV-filter

    Waarmee en op welke manier reinig ik nu best de lens of het UV-filter, zonder daardoor krassen te maken of ander residu achter te laten?
    Ik merk bvb dat er toch al wat stofpuntjes (zand denk ik niet) op mijn UV-filter blijken te liggen.
    Eraf wrijven maakt dan misschien krassen.
    Eraf blazen met een haardroger misschien ?
    Zeemvel gebruiken misschien? (maar dan zonder strepen achter te laten)
    Ik beschik over een doos brilpoetsdoekjes (Aldi), die ik gebruik voor reiningen van mijn TFT-scherm;hiermee misschien?
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: reinigen lens/UV-filter

    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
    Eraf blazen met een haardroger misschien ?
    Als die koude lucht kan blazen kan je dat proberen, maar zelf gebruik ik daar een eenvoudig blaaspeertje voor. Een lenspen lijkt me ook zeer nuttig, maar zo heb ik er zelf nog geen...

    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
    Ik beschik over een doos brilpoetsdoekjes (Aldi), die ik gebruik voor reiningen van mijn TFT-scherm;hiermee misschien?
    Niet alle brilpoetsdoekjes zijn geschikt, sommige kunnen de coatings aantasten.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: reinigen lens/UV-filter

      En als dat niet werkt: glassex erop en met een microvezeldoekje voorzichtig schoonmaken. Wel even laten inwerken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: reinigen lens/UV-filter

        Een klein stofje op het frontelement zie je zelden op de foto.
        Overdrijf dus niet met het reinigen, want elke keer dat je er over veegt heb je kans dat er een krasje opkomt.

        Als je met zo'n microvezeldoekje direkt begint cirkeltjes te draaien terwijl er nog zand tussenzit, dan heb je een probleem.

        Veeg (of blaas, met een blaaspeertje, niet met de mond) dus eerst het stof weg vooralleer je er nog meer over wrijft met het doekje. Je kan er lichtjes over vegen met het microvezeldoekje, en dan schud je dat eerst nog eens goed uit voor je het lenselement verder schoonmaakt.


        Een UV filter mag je gerust onder de kraan zuiver maken (wel eerst van de lens halen), eventueel met wat afwasmiddel. Daarna moet je het wel voozichtig afdrogen zodat er zeker geen kalksporen achterblijven.
        Met de vochtige brilpoetsdoekjes moet je ook opletten, want daar zouden soms houtvezeltjes inzitten die de coating kunnen beschadigen (dat hebben ze mij verteld toen ik mijn leesbril ging halen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X