Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe flitser speedlite 430 EX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• externe flitser speedlite 430 EX

graag zou ik wat meer weten over deze flitser kwa instelingen om deze te gebruiken op familie feestjes alsook om wat "in te flitsen" buiten . Ik heb geen nederlandstalige handleiding. Ook zie ik veek de term flits 2de gordijn. Wat betekend dit en hoe begin je daar aan
    http://www.pietervh.com/
    http://www.flickr.com/photos/pieter776/

Re: externe flitser speedlite 430 EX

Je hebt een NL handleiding nodig om aan de slag te kunnen gaan. Bij mijn 580EX II was er ook geen NL handleiding, maar een simpele vraag aan de verkoper, en ik kreeg de manual in PDF formaat op CDRom.
    Volgens de BD-richtlijnen HIER mag je ook geen oproep plaatsen om aan die NL tekst te komen, maar ik ben er zeker van dat een welwillende BD-er die over de handleiding beschikt, je wel zal willen helpen. Om welke type gaat het exact?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als je een flitser buiten gebruikt als invulflits, vergeet dan niet om eerst de "High-speed" mode in te stellen. Als je dat niet doet, dan zal de camera weigeren om een kortere sluitertijd in te stellen dan de kortst mogelijke sluitertijd waarbij de flitssynchronisatie nog werkt. (Meestal 1/200, 1/250, of 1/300 sec, afhankelijk van de camera).

Als je in de AV-stand werkt, dan kan je daardoor overbelichte foto's krijgen als er veel licht is, en als je met een vrij grote diafragma-opening werkt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Om even in te pikken op het topic.
        Wat is het nut van het AF hulp licht bij deze flitser?
        Ik gebruik deze op een 450D, deze stuurt dan eigenlijk de info door naar de flitser via ettl.
        In principe zou de flitser juist ingesteld moeten staan qua afstand.
        Waarom gaat dan dikwijls het AF hulp licht aan van de flitser (beetje storend).
        Als dat eigenlijk overbodig is dan zou ik dat uitschakelen.

Comment

heeft dit niet te maken met focushulp. Als het te donker is om te focussen gaat de flits een paar keer af om te kunnen focussen op het donkere onderwerp (denk ik)

Comment

Dit is voor de 580EX II, maar zal gelijkaardig (?) zijn voor de 430EX neem ik aan.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krispol Bekijk bericht
              Om even in te pikken op het topic.
              Wat is het nut van het AF hulp licht bij deze flitser?
              Ik gebruik deze op een 450D, deze stuurt dan eigenlijk de info door naar de flitser via ettl.
              In principe zou de flitser juist ingesteld moeten staan qua afstand.
              Waarom gaat dan dikwijls het AF hulp licht aan van de flitser (beetje storend).
              Als dat eigenlijk overbodig is dan zou ik dat uitschakelen.
              Als het AF-hulplicht storend is, dan kan je dat bij de meeste camera's ook uitschakelen (ergens in de menu's). Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de AF heel traag of zelfs helemaal niet meer werkt als de omstandigheden te slecht worden.

Het nut van het AF-scherpstellicht is dus duidelijk, het helpt de camera bij het scherpstellen in omstandigheden waarbij dit niet meer lukt zonder de hulp van het scherpstellicht.
              BD0338BE

Comment

Ter verduidelijking.
                Er zit een AF hulplicht op de camera zelf, in mijn geval een 450D en er zit een hulplicht op de flits. Eigenlijk heb je hier 2x dezelfde functie.
                Het hulplicht van de camera staat aan en tot nu heb ik dat nog geen enkele keer zien aan gaan.
                Het hulplicht van de flits gaat regelmatig aan, geeft ook veel licht en vind ik persoonlijk nogal storend voor de persoon die gefotografeerd wordt.

In de ettl mode geeft de camera de gegevens door aan de flits, in principe heeft de flits de info over de afstand en de belichting.
                Toch treed het hulplicht in werking.
                Het enige wat ik kan bedenken is dat de camera het hulplicht van de flits gaat gebruiken ipv van zijn eigen hulplicht.
                Maar is dit zo?

Comment

Krispol,

Kijk eens goed in de gebruiksaanwijzing van je 450D, er zit geen scherpstellichtje in die camera (in geen enkele recente Canon, misschien wel bij een ouder analoog model).

Als je geen externe flitser gebruikt, dan zal de ingebouwde flitser gebruikt worden als scherpstellicht (die flitst dan een paar keer tot er scherpgesteld is), met een externe flitser wordt het rode AF-hulplicht van de flitser gebruikt.

Er zit een lampje in de camera, en dat knippert alleen als de timer (zelfontspanner) wordt gebruikt.
                  BD0338BE

Comment

Je hebt inderdaad gelijk.
                    Het is een gewoon lampje, het leek zo hard op een AF hulplicht zoals je op de compactjes vind.

Comment

Met mijn 50mm F1.4 heb ik vaak het probleem dat hij niet meer goed kan scherpstellen met AF terwijl ik wat betreft diafragma een iso best een goeie foto zou kunnen maken, daarvoor heb ik tenslotte een lichtsterke prime. Kan het hulplicht van de ingebouwde dan wel externe flitser hiervoor dienst doen. Dus hulplicht voor autofocussen en vervolgens zonder flitser de foto maken?
                      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

.Mod kan je dit berichtje verwijderen srry
                        Last edited by canonfreak; 11 augustus 2009, 22:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak Bekijk bericht
                          .Mod kan je dit berichtje verwijderen srry
                          Hoezo?
                          Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                            Dus hulplicht voor autofocussen en vervolgens zonder flitser de foto maken?
                            Werkt bij de 430 EX(ii) enkel bij XXD of hogere reeksen. Niet bij de 1000D of XXXD. Met de 580ex(ii) gaat dit wel op alle modellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                              Werkt bij de 430 EX(ii) enkel bij XXD of hogere reeksen. Niet bij de 1000D of XXXD. Met de 580ex(ii) gaat dit wel op alle modellen.
                              Bedankt, daar heb ik wat aan. Binnenkort ga ik een 430 EX aanschaffen bij mijn EOS 40D, hiermee kan ik het AF probleem bij weinig licht opvangen.

Comment

Working...
                              X