Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grijskaart

Ik heb vandaag bij Fotokonijn een Novoflex grijskaart zebra gekocht. Nu staat er op de verpakking:

Two important cards in one!

Front side grey for accurate exposure regulation
    Back side white for the white alignement of digital cameras

dus de witte voor de witbalans, maar wat bedoeling ze met de grijze?

Re: grijskaart

Oorspronkelijk geplaatst door gregoireke Bekijk bericht
    Ik heb vandaag bij Fotokonijn een Novoflex grijskaart zebra gekocht. Nu staat er op de verpakking:

Two important cards in one!

Front side grey for accurate exposure regulation
    Back side white for the white alignement of digital cameras

De grijze kant is voor wat een grijskaart initieel bedoelt is
    Voor het bepalen van een juiste exposure (belichting)
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

dus??
      welke kant dan gebruiken voor de correcte witbalans?

Comment

dus??
        welke kant dan gebruiken voor de correcte witbalans?
        Dat is een vraag voor iemand die het wel weet. Zie hier:

Comment

Kijk zeker naar de demo van MadMax ivm het gebruik van een grijskaart, b.v. bij modellenfotografie in de studio. Je vindt de juiste link in de thread waarnaar ik link.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Kijk zeker naar de demo van MadMax ivm het gebruik van een grijskaart, b.v. bij modellenfotografie in de studio. Je vindt de juiste link in de thread waarnaar ik link.
            Dat vind ik wel erg link, hoor, om die link hier zomaar te linken.

Comment

De grijze kant dient dus om de belichting juist te krijgen, de witte kant dient om de kleuren zo juist mogelijk te krijgen (in combinatie met een handmatige witbalans).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

witbalans meet je best op een lichtgrijze kleurneutrale kaart, als er veel licht is kan het ook goed met de gewone grijskaart, en als er weinig licht is, kan het ook met een kleurneutrale witte kaart.

de kaart waarmee je je witbalans meet hoeft dus niet wit te zijn, maar wel kleurneutraal.

doordat er door de gamma 2.2 curve die gebruikt wordt om de lineaire data van de sensor om te zetten naar een exponentële schaal (zoals in de natuur), zijn er in de heldere tinten meer waarden te meten dan in de donkere tinten, de piek ligt tussen tweede en eerste kwadrant van het histrogram. Daardoor dat je typisch de meest betrouwbare meting hebt met een licht grijze kaart

daarom dat bv. whibal kaartjes twee soorten grijs meegeven, zodat je steeds een correct grijs hebt voor een optimale meting. die kaartjes geven tegelijk ook nog een referentie om witpunt en zwartpunt te regelen, voor minimaal nabewerkingswerk

Comment

de grijze kant dient dus (is wel zeer donker grijs) om de optimale belichting te krijgen. Maar hoe gebruik je dit dan?
                  Voor de witbalans heb ik naar het filmpje van madmax gekeken en dat is duidelijk maar dat van die belichting snap ik niet goed.
                  Ik heb deze kaart gekocht omdat ik deze vakantie veel foto's binnen genomen heb en er op vele foto's toch een gele zweem te zien is. DIt dacht ik dan op te lossen met dan op de plaats een grijskaart te fotograferen en nadien met de pipet aan te passen.

Alleen met die optimale belichting zit ik blijkbaar nog in de knoop.

Comment

Voor zover ik het begrijp: je model de grijskaart laten voorhouden, voor de eerste foto. Dan de rest onder dezelfde belichting (maar zonder grijskaart) schieten. Eerste foto openen in ACR (Adobe Camera Raw) en met pipet de grijskaart aantikken. Als kleur (witbalans) nu OK is: toepassen op hele reeks.
                    (als ik het mis vertel, hoop ik dat er iemand dit rechtzet, maar dit is ongeveer zoals ik het doe - na het filmpje van MadMax gezien te hebben).
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Voor zover ik het begrijp: je model de grijskaart laten voorhouden, voor de eerste foto. Dan de rest onder dezelfde belichting (maar zonder grijskaart) schieten. Eerste foto openen in ACR (Adobe Camera Raw) en met pipet de grijskaart aantikken. Als kleur (witbalans) nu OK is: toepassen op hele reeks.
                      (als ik het mis vertel, hoop ik dat er iemand dit rechtzet, maar dit is ongeveer zoals ik het doe - na het filmpje van MadMax gezien te hebben).
                      ALLE foto's (die je wil bewerken) openen in camera raw. De eerste krijg je te zien. Zie je ze niet, dan moet je links in de lijst klikken op de foto met de grijskaart.
                      Het pipetje op de grijskaart => select all => synchronize => Done
                      Daarna een voor een openen in PS

Comment

Dank om dit te corrigeren en zo bondig en tegelijk duidelijk neer te schrijven!

Comment

Alleen met die optimale belichting zit ik blijkbaar nog in de knoop.
                          De lichtmeter in je fototoestel meet naar 18% grijswaarde (ongeveer). Bij afwijkende situaties (zoals een sneeuwlandschap of een steenkoolmijn ) slaat de lichtmeter echter tilt en moet je compenseren. Om dit te vermijden kan je de juiste belichting aflezen van die grijskaart dmv spotmeting of deelmeting.

Hier een Engels artikeltje daarover waar ik nog aan meegeholpen heb : http://www.rogercavanagh.com/helpinfo/29_graycard-1.stm (3 paginas)
                          Last edited by hvr_oosterzele; 12 maart 2009, 01:14.

Comment

Working...
                          X