Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

technische gegevens: Flitsset? Iemand advies?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• technische gegevens: Flitsset? Iemand advies?

Wat houden de onderstaande gegevens in. Ik wil een flitsset kopen maar weet niet alle specificaties wat dit inhoud en wat de functie is. Misschien kan iemand dit uitleggen:

- F-Stop range: 7 F-Stop
    - Vermogen regelbaar: 7,8 - 500ws
    - Vermogen regelbaar: 1/64 - 1/1
    - Flitsduur: 1/1000 - 1/2600
    - Laadtijd: 0,1 - 0,95 sec.
    - Kleurtemperatuur: 5600 kelvin
    - Energie precisie: 0,05 (flash to flash)
    - Reflector: 77 graden (ingebouwd)
    - Multi voltage: Ja
    - Instellicht: Uit, Proportioneel, Free Dim
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Re: technische gegevens: Flitsset? Iemand advies?

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
    Wat houden de onderstaande gegevens in. Ik wil een flitsset kopen maar weet niet alle specificaties wat dit inhoud en wat de functie is. Misschien kan iemand dit uitleggen:

- F-Stop range: 7 F-Stop
    - Vermogen regelbaar: 7,8 - 500ws
    - Vermogen regelbaar: 1/64 - 1/1
    - Flitsduur: 1/1000 - 1/2600
    - Laadtijd: 0,1 - 0,95 sec.
    - Kleurtemperatuur: 5600 kelvin
    - Energie precisie: 0,05 (flash to flash)
    - Reflector: 77 graden (ingebouwd)
    - Multi voltage: Ja
    - Instellicht: Uit, Proportioneel, Free Dim
    F-stop range : hoeveel speling tussen minimale kracht en maximale kracht je hebt
    Vermogen regelbaar : ik weet niet wat de 7.8 inhoud,maar 500ws is de term die gebruikt word om je kracht uit te drukken. (is al best n hevig flitsje)
    Vermogen regelbaar : je hebt dus waarschijnlijk een draaiknop om je vermogen te doseren
    Flitsduur : hoe lang je flits dus effectief duurt
    Laadtijd : zegt het zelf al
    Kleurtemperatuur : even de zoekfunctie gebruiken, deze is even te ingewikkeld
    Energie precisie : als je 2 flitsen achter elkaar maakt is ie op 0.05 procent exact even sterk
    multi voltage : je kan em bv ook op 110v gebruiken
    - instellicht : ook gemakkelijk om even op te zoeken
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Zal eens proberen te verduidelijken, ben ook tijdje aan het uitzien geweest voor flitsset

eerste vermoed ik dat het verschil tussen laagste stand en hoogste stand 7stops bedraagt; Dus in laagste stand kun je op f1.4 op 1/125ste foto nemen, en op hoogste stand op f16 met 1:125ste.
      Volgende wilt zeggen dat je de deze kan regelen tussen full power 500w en low power 7,8w. Weet niet of het traploos gaat, meestal wel, maar dus in te stellen op 1/1(500W), 1/2 (250w), 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 en 1/64(7,8w), wat overeenkomt met die 7 stops uit de eerste regel.

Flitsduur spreekt voor zich, lengte van de flash

Laadtijd is de termijn tussen 2 opeenvolgende flitsen, dit zal in lage stand sneller zijn dan op full power

Kleurtemperatuur van 5600kelvin wilt zeggen standaard daglicht
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

energieprecisie wilt zeggen dat er tussen elke flash maximaal een verschil zit van 5%

Reflector van 77° wilt zeggen dat de kap waar de flitslamp inzit een uitgangshoek heeft van 77°

Multivoltage wilt zeggen dat je zowel op 220v als op batterij van 12/24volt kunt werken

Instellicht is een lamp die bij op dde flits zit zodat je kunt instellen waar je het ligt wilt hebben, als voorbeeld zonder te flitsen, je kan dit uitschakelen, bij gebruik van batterij, proportioneel installen, zoals de flits zelf tussen 1/1 full power en 1/64 van zijn wattage (Instellamp is meestal tussen 150 e n250 watt)

Dit zal mss wat helpen en als er fouten inzitten mag men me altijd verbeteren, mss had je ook kunne bijzetten welk type kunne we meer gerichte commentaar geven...

Mvg
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Bedankt voor jullie reactie.
        Het betreft de flitsset van profoto: Profoto Studio Flitsset D1 Basic 500/500 (Set) > http://www.fotosg.nl/product_info.ph...oducts_id=6760

Deze was ik aan het vergelijken met de RX600 set van Elinchrom:
        Elinchrom Flitsset RX 600 (600/600/600) Wireless >http://www.fotosg.nl/product_info.ph...oducts_id=6662

Ik wil een goede set kopen omdat ik serieus aan de slag wil en nu na de fotovakschool een goed set wil hebben zonder nare beperkingen. Kost wel wat centen, maar daar heb ik goed voor gewerkt zeg maar.

Op de fotovakschool wel studio gehad, maar te weinig om alle technische verschillen te begrijpen helaas.

kleurtem weet ik idd wel, had ik even weg moeten halen.

Ik zit meer met vragen zoals:

* flitsduur? 1/1000 - 1/2600 is dat een 1000ste van een seconde? En wat maakt het uit of dit sneller of langzamer is? Heeft dit te maken met het wel of niet kunnen bevriezen van een onderwerp?

* De set kan je 7 stops instellen? Is dit veel of weinig. En wat is het grote nut hiervan?

* Reflector van 77°? Wat is dit. De hoek waarmee het licht uit de kop komt? En is dan 77 goed of heb je ook andere normen. Zegt mij gewoon niks helaas.

Mij wordt verteld dat als ik toch veel geld uit geef, ik beter voor de profoto kan gaan dan voor de elinchrom. Alleen ik weet er nog te weinig van om daar zelf ook achter te staan. Ik wil best mijn geld uitgeven voor topspul, maar ik wil er wel zelf achter staan en het nut zien van de extra investering.

Alvast bedankt,
        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Hier vind je nog wat terug over terminologie van het flitsen.
          http://www.fotoflits.com/produkten/terminologie.php

Wat ik in mijn zoektocht naar een flitsset(welliswaar een beginnersset) heb opgevangen is dat je ook moet zien naar de beschikbaarheid van onderdelen. je hebt merken met een eigen vatting waardoor alleen de produkten (softboxen en dergelijke) van dat merk bruikbaar zijn. Of ook ander maar dan mits gebruik van tussenring. Je hebt ook merken die de S-vatting gebruiken van bowens waardoor je ineens een heel breed assortiment van bijproducten krijgt...

Maar hier staat er ook een topic over op tweakers, heel uitgebreid maar soms wel intressant leesvoer...
          http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1329828

Mvg
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Working...
          X