Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Softbox

Hallo, graag had ik thuis een plekje willen inrichten.
    De belichting stelt momenteel niet veel voor.
    Ik had nu een softbox gevonden ( niet te duur ) van Falcon_Eyes

Is dit wat voor een beginner die al zijn centjes al in een Nikon D 80 en glaswerk heeft gestoken of is dit weggesmeten geld ? Heeft iemand ervaring hiermee ? Of kennen jullie een beter alternatief ( niet te duur ?)

Alvast bedankt
    E1000
    Nikonspul

Re: Softbox

tja, wat wil je ermee gaan doen.

Lampen worden meestal gebruikt voor tabletop en/of stilleven fotografie (meestal vanaf statief).

Wil je echter portret en modelfotografie doen dan kies je best voor studioflitsers.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De bedoeling is eerder portretfotografie te doen.

Nog iemand met een goeie tip ?

Alvast bedankt
      E1000
      Nikonspul

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door emile Bekijk bericht

Nog iemand met een goeie tip ?
        je zou alvorens je iets koopt eerst een beetje kunnen lezen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zorg ervoor dat dat plekje veel plaats is, want heb hier ook moeten ontdekken dat ik hier binnen bitter weinig kan doen met de plaats die ik beschikbaar heb.

Comment

Met je D80 kan je draadloos een aantal speedlights (SB-600 of SB-800) aansturen. Je kan dus ook overwegen om het op de 'strobist' manier te doen. 1 of meerdere speedlights op een statiefje, al dan niet met softbox of paraplu en je kan in je studio of op locatie uit de voeten.
            Je kan alvast meer info vinden op de strobist sectie van dit forum of bijvoorbeeld op http://strobist.blogspot.com/
            Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              tja, wat wil je ermee gaan doen.

Lampen worden meestal gebruikt voor tabletop en/of stilleven fotografie (meestal vanaf statief).

Wil je echter portret en modelfotografie doen dan kies je best voor studioflitsers.
              Waarom zou je best voor flitsers kiezen bij modelfotografie ?

Comment

Bedankt iedereen die de moeite deden om te reageren.
                Ik ben er desondanks nog niet uit hoor.
                Heeft er dan niemand ervaring met die softboxen van Falcon Eyes ?
                Men heeft me ook reeds gezegd van hoe groter hoe beter ?
                Nikonspul

Comment

wat bedoel je met portret-fotografie ? Enkel "head-shots" of wordt het ook "full-body" of mss zelf "group-shots" ?

Hoeveel beschikbare ruimte heb je om in te werken ? Wil je op f/2,0 werken of eerder op f/16 ?

Wat is je budget ? Wil je met de set ook op verplaatsing, op buiten locaties, of alleen binnenshuis ?

Dat zijn een paar vragen die je jezelf moet stellen en pas dan kan je beslissen of iets bruikbaar is of niet.

Zelf werk ik met studio-flitsen, met reportage flitsen en met "available light". 't is maar net wat je wil bereiken.

Mss is het handig om eens ergens een betaalbare workshop te gaan volgen ?

Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                    Waarom zou je best voor flitsers kiezen bij modelfotografie ?
                    Omdat flitsers beter zijn om beweging te bevriezen (Flitsen tegen 1/800 en korter)
                    Als je lampen gebruikt ga je dus langere belichtingstijden krijgen waar dus de bewegingsonscherpte om de hoek komt kijken

Wil je ook tegen 1/800 kunnen fotograferen met lampen zul je toch veel watjes nodig hebben, welke dan weer enorme warmteontwikkeling tot gevolg heeft.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Bedankt iedereen.
                      Juist omdat ik er niet te licht wil mee omspringen dat ik graag raad had gekregen.
                      Bedoeling is vooral portret en body. Een plaats van 3,5 x 5 is nu ook zo groot niet he.
                      Ik heb al een SB 600 die ik draadloos gebruik. Misschien in die richting verder denken en nog een bijkomende aanschaffen. Parapluke heb ik ook. Mss ook nog wat erover lezen eerst.
                      Thanks folks
                      E1000
                      Nikonspul

Comment

1 SB-600 met een plu is absoluut bruikbaar voor portret, eventueel in combinatie met een reflectiescherm of een stuk wit karton/piepschuim.

Hier vind je een "joetjoep" filmke waarin ik -helemaal op het einde- alleen met een SB-800 en een plu werk. De foto kan je hier bekijken.

Ik zou eerst ALLE mogelijkheden met deze flitser opgebruiken en pas dan een tweede, derde, vierde, etc bij kopen. Speel veel met die flits, wijzig afstanden tussen flits en onderwerp, verplaats de flits (links, rechts, boven, onder, etc ...) tov je onderwerp.

Probeer eens full bodys te maken met die ene flits (het is mogelijk hoor) en probeer dan in te schatten hoeveel vermogen je extra nodig hebt om de dingen te doen die je nu niet kan doen.

3,5 op 5 is inderdaad niet groot ... daarom juist zou ik met zo weinig en zo compact mogelijk materiaal werken. een studioflits met een octa van 120 cm neemt teveel plaats in

hopelijk heb je er iets aan,
                        TravelToy.
                        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Working...
                        X