Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelkoppeling op statiefkop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelkoppeling op statiefkop

Ik ben al een tijdje aan't rondkijken voor een eerste statief + kop te kopen, maar ik vraag me nog iets af.
    Als je een balhoofd hebt zonder snelkoppeling, hoe schroef je dan de camera op de kop vast ?

De Cullmann Magnesit 180 is een balhoofd dat ik overweeg omwille van de aanvaardbare prijs en toch wel zeer goede reviews van deze reeks.
    Moet je hier dan de camera op de kop ronddraaien tot hij vastzit, of draait dat "wieltje" of wat het ook mag zijn ?
    Of schroef je daarmee het platform van de bal los ?
    Het wordt standaard verkocht zonder snelkoppeling, maar ik vraag me af of je dit echt nodig hebt. (je kan het achteraf ook nog bijkopen, is niet heel duur)

Als statief heb ik de Giotto MTL9351B op het oog omwille van de beweegbare middenzuil en relatief laag gewicht. Ziet er ook best stevig uit en krijgt ook goeie commentaren.
    De Manfrotto 055XProB heb ik ook overwogen maar die is blijkbaar een flink stuk duurder geworden plots ?
    Kost nu 169 euro ipv 149 enkele weken terug.
    Bij de Giotto heb je ook veel meer mogelijkheden mbt positionering van de middenzuil.

Als er verder nog mensen zijn die ervaringen hebben met een van bovenstaande items, die mogen dat ook altijd neerpennen natuurlijk
    Oh ja, Gitzo/Markins/RR$ en andere miljonairstatieven/koppen vallen ver buiten budget (200 - 250 euro) so don't bother

thx

Re: Snelkoppeling op statiefkop

Heb eventjes de geposte link gevolgd.
    Je kan bij dit balhoofd idd de camera rechtstreeks op het balhoofd bevestigen dmv het wieltje.
    De twee normale diameters van bevestigingsschroeven zijn beschikbaar aan de twee zijden van het wieltje - wat me doet afvragen hoe en hoe stevig dat wieltje op de bal bevestigd is.
    Er is ook een inkeping aan de zijkant zodat je je camera ook in portret-stand kan zetten.
    Een combinatie zoals op de onderste foto wordt getoond nl. body bevestigd met een serieuze Sigma-zoom erop, is in elk geval uit den boze want totaal uit balans. Daar heb je een lenscollar voor nodig. Al wordt daar wel een Quick Release plaat gebruikt met een Arca-swiss style (dovetail) bevestiging .
    Voor de rest ken ik dit balhoofd niet, lijkt wel ok voor niet te zware combi's.

Comment

Working...
    X