Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

B&W of Hoya HMC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: B&W of Hoya HMC

De Sigma 10-20 van de topicstart is een APS-C lens. Dus spreken we hier over CROP.
    Bovendien, volgens mij heeft filtermaat niets met normaal of slim te maken.
    En ik vind het het toppunt dat ik mezelf moet citeren:
    Mijn opmerking gaat trouwens over het lensdoppeke en het feit dat het "intelligente" filter van Sigma zonder vignettering gebruik van het originele lensdoppeke toelaat!
    Voor de rest moogt ge het laatste woord hebben.
    Last edited by pol parasol; 17 februari 2009, 22:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      De Sigma 10-20 van de topicstart is een APS-C lens. Dus spreken we hier over CROP.
      Bovendien, volgens mij heeft filtermaat niets met normaal of slim te maken.
      En ik vind het het toppunt dat ik mezelf moet citeren:

Voor de rest moogt ge het laatste woord hebben.
      Ik wil hier weer geen vrevel over hé Pol Parasol. Ik wil ook helemaal het laatste woord niet hebben. Je hebt inderdaad gelijk dat de oplossing met het slappe deksel van B+W niet de beste is. Stel u gewoon even voor dat de fabrikant zijn objectief zo maakt dat een normaal filter kan gebruikt worden....ééntje waar het deksel van uw lensjes direct op past en welk geen vignettering geeft. Is dat niet iets wat iedereen die een paar objectieven gebruikt wenst.....of wil iedereen telkens opnieuw het risiko dat het filter telkens net te klein is waardoor je een probleem krijgt. Al wat ze hiervoor moeten doen is de diameter van het stuk vooraan aan de lens een paar mm groter maken.Velen hebben nu blijkbaar toch telkens opnieuw last bij de beslissing welk filter er nu geschikt is voor hun objectief......nagenoeg dezelfde vraag komt elke maand terug aan bod op BD. Dat is hetgene wat ik bedoelde met "veel problemen liggen aan het ontwerp van de fabrikant van objectieven". Ik kan niets veranderen aan het ontwerp wat fabrikanten maken....maar blijkbaar wordt er toch niet echt goed over nagedacht.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
        Ik heb zelf een canon 10-22 op een 40D en heb om de reden die hierboven is aangehaald nog geen polar gekocht. Maar idd, als je wat verder inzoomt heb je er misschien minder last van. Nu vroeg ik me eigenlijk af vanaf welke brandpuntsafstand dit effect (ongelijke polarisatie) verdwijnt. Ik veronderstel theoretisch gezien vanaf 90°, dus is dat dan vanaf iets van 20 mm of zo, dus 13 mm op een crop-camera zoals de 40D (1.6x)? Waarschijnlijk heb je ook al van nog een kleinere brandpuntsafstand al niet echt last meer?
        Niemand?
        Mvg, Fre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
          Niemand?
          In een diepblauwe open hemel zie je het ongelijke effect van een pola sterker dan wanneer de lucht gedeeltelijk bewolkt is. De lucht het dichtst bij de zon is trouwens altijd minder blauw (bleker) op de foto dan de lucht verder van de zon verwijdert.....ook al gebruik je helemaal geen pola filter. Buiten de eerste voorbeeldfoto in het begin van deze discussie vind ik dit kleurverloop niet echt onnatuurlijk over komen........er zijn situaties waar dit kleurverloop zelfs nog gewenst zou kunnen zijn....zoals vignettering dat soms ook is. Hoe nauwer de beeldhoek hoe minder het verloop in het gedeelte lucht. Het zal dus zeker minder opvallen met een 20mm objectief dan met een 15 mm objectief. In die gevallen waar het kleurverloop ronduit storend is zou je eventueel met software nog grotendeels kunnen corrigeren.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Haaks op de zon is het effekt van het blauw het sterkst (donkerste - diepblauw).
            je kan hier natuurlijk ook wat rekening mee houden, zodat het blauwe kleurverloop van de lucht wat in balans blijf...

mvg,

Roland

Comment

Working...
            X