Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

    Hoi,

    Ben van plan om een pola te kopen voor mijn nikon D90 kitlens 18-105. Wil een van de volgende Hoya filters kopen. Kan iemand mij adviseren welke ik het beste kan aanschaffen en waarom? Wat is het verschil?

    Hoya Pol circular Pro 1 Digital 67 Circulair Polarisatie Filter
    Hoya Pol circular HMC 67 Circulair Polarisatie Filter
    Hoya Pol circular Super HMC 67 Circulair Polarisatie Filter

    Bij voorbaat dank voor het beantwoorden!
    Last edited by FotoGenie; 10 februari 2009, 15:22.

  • #2
    Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

    Is er echt niemand, die hier verstand van heeft en me kan helpen

    Comment


    • #3
      Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

      Beste

      De Pro1D Filters zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op Digitale Camera's

      http://www.hoyafilter.com/products/hoya/pro1d-01.html


      Het verschil tussen HMC en Super HMC vind je hier terug.

      http://www.hoyafilter.com/products/hoya/coatings.html

      Even googlen had je mss ook verder geholpen
      Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

      Comment


      • #4
        Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

        Het gaat er mij om welke pola nou het meest geschikt is voor mijn kitlens, heeft namelijk zowel groothoek als tele? Googlen kan ik ook wel hoor

        Comment


        • #5
          Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

          Wat ik volgens de site kan lezen heeft de Super HMC een gemiddelde lichtdoorlaatbaarheid van 99,7%, de gewone HMC heeft gemiddelde lichtdoorlaatbaarheid van 97%. Voor de rest verschillen ze niet veel in eigenschappen. Dan is de vraag of het prijsverschil tussen de twee, die 2% lichtverlies waard is.

          De Pro1D is specifiek voor digitaal en volgens mij mss de beste keuze...
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

          Comment


          • #6
            Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

            Ik lees dat SHMC gechikt is voor groothoek en dat je dan blijkbaar geen vignettering heb, maar geld dit ook voor Pro 1?

            Comment


            • #7
              Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

              Ik heb een Pro pola voor mijn Sigma 10-20 en die vigneteert niet, dus zal dat op een 18mm dan ook wel niet doen, zekerheid heb je nooit want de frontconstructie kan anders bij jouw lens.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke Hoya polarisatiefilter voor mijn Nikon kit-lens?

                **EDIT: onderstaand geldt voor UV ipv polarizer **

                Ik zou normaal de HMC hebben gekocht (97% lichtdoorlatend) maar het prijsverschil met de Pro1 Super HMC bij www.factoryprices.nl was (toen ik hem kocht) bijna nihil, dus was keuze voor het topmodel snel gemaakt

                oh ja, hij bevalt prima maar dat zou de HMC ook hebben gedaan

                ik denk niet dat je extra vignetering zou krijgen met de ietsje dikkere HMC in groothoek hoor
                alleen als je een polarizer er bovensop schroeft misschien wel en zou je je UV eraf moeten halen (met de dunne Super HMC dus niet)

                Comment

                Working...
                X