Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-600 krachtig genoeg?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB-600 krachtig genoeg?

Ik zou binnekort graag 2 SB600's aanschaffen voor autofotografie.
    Nu heb ik totaal geen ervaring met flitsen, dus, long way to go.

Graag wil ik dan werken met statieven + paraplu's.

Maar, heb ik met SB600's genoeg kracht om bv. in erg donkere situaties een auto goed te belichten? Of moet ik al gaan kijken naar een SB900?

Zoals dit bijvoorbeeld.

Alvast bedankt.

Glenn

Re: SB-600 krachtig genoeg?

denk dat dit met studioflitsers is gedaan, wel ne schone foto.

Een SB600 kan je zeker met een plu gebruiken, maar enkel als je CLS gebruikt. de SB600 heeft geen optical slave functie of een flitssynchro contact. de SB800 en 900 hebben dit wel, en hebben nog eens 2x of meer lichtpower (een complete stop is x2)

Comment

Is een SB600 dan niet draadloos aan te sturen?
      Ik heb een D300, en volgens mij kan je de ingebouwde flitser daarvan als master laten werken, en zo SB600's aansturen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glenn-N Bekijk bericht
        Ik heb een D300, en volgens mij kan je de ingebouwde flitser daarvan als master laten werken, en zo SB600's aansturen?
        Jazeker kan dat, door gebruik te maken van de ingebouwde flitser. De D200 heeft dat ook, evenals de D700. De sb-600 heeft GEEN commander stand WEL een slave stand.

Of je er genoeg licht van krijgt hangt af van het beoogde effect en de hoeveelheid omgevingslicht.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Jep, dat is net CLS ;-) De SB-900 heeft een SU-4 modus waardoor hij kan meeflitsen met `ouderwetse' systemen zonder preflashes en high-tech. Dat heeft (vooral in combinatie met studioflitsen of strobist materiaal) zo zijn voordelen, maar als je maar 1 flits hebt en niet zozeer mensen wil fotograferen (die CLS zorgt er bij sommige mensen voor dat hun ogen dicht gaan voor je de foto neemt, tot mijn eigen grote ergernis ;-))
          Ik denk dat de SB-600 kan wat de TS wil, maar de SB-900 vind ik wel meer waar voor je geld (ik heb de twee.)

Comment

Super.
            Bedankt voor de reply's.

Comment

probleem is dat het IR draadloos systeem het in open lucht al snel laat afweten .. en je gaat die foto's van wagens blijkbaar in open lucht nemen .. daarom dat ik de opmerking maakte

een stop licht verschil is ook niet te verwaarlozen: als je een grote softbox gaat gebruiken om reflecties in de wagenlak te minimaliseren, dan verlies je redelijk wat aan licht, dat die extra stop geen probleem wordt .. en je zal ofwel met een synchro kabel ofwel met RF werken om de flitsern in de softbox te triggren .. in open lucht kan je dat helemaal vergeten te triggeren met de commander van de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                probleem is dat het IR draadloos systeem het in open lucht al snel laat afweten .. en je gaat die foto's van wagens blijkbaar in open lucht nemen .. daarom dat ik de opmerking maakte

een stop licht verschil is ook niet te verwaarlozen: als je een grote softbox gaat gebruiken om reflecties in de wagenlak te minimaliseren, dan verlies je redelijk wat aan licht, dat die extra stop geen probleem wordt .. en je zal ofwel met een synchro kabel ofwel met RF werken om de flitsern in de softbox te triggren .. in open lucht kan je dat helemaal vergeten te triggeren met de commander van de camera
                Dus toch maar beter voor de Sb-900 gaan?

Comment

Dus toch maar beter voor de Sb-900 gaan?
                  Nee, ik zou eerder investeren in pocketwizards of ander radio-sync materiaal.
                  Als je te weinig licht hebt met één sb-600 (wat ik ten zeerste betwijfel). Kun je beter twee SB-600's gebruiken. Dan heb je én meer licht (als 1 lichtbron) én meer ruimte om creatief te zijn (2 lichtbronnen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Als je te weinig licht hebt met één sb-600 (wat ik ten zeerste betwijfel). Kun je beter twee SB-600's gebruiken.
                    Hij ging er toch 2 kopen volgens de openingspost?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Hij ging er toch 2 kopen volgens de openingspost?
                      Dat is inderdaad de bedoeling. En om dat met paraplu's te werken.

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                      Nee, ik zou eerder investeren in pocketwizards of ander radio-sync materiaal.
                      Als je te weinig licht hebt met één sb-600 (wat ik ten zeerste betwijfel). Kun je beter twee SB-600's gebruiken. Dan heb je én meer licht (als 1 lichtbron) én meer ruimte om creatief te zijn (2 lichtbronnen)
                      Pocketwizards dan ter vervanging van het gebruik van Nikon CLS?
                      Heb er totaal geen ervaring mee, dus dit is volledig nieuw voor mij.

Comment

pocket wizzards is RF trigger van je flits, je werkt manueel, maar je flits gaat uiterst trefzeker af, ongeacht de hindernissen, zelf van de ene kant van het voetbalveld tot de andere kant van het veld.

Je kan de PW eveneens gebruiken om een tweede fototoestel op afstand te bedienen. zo kan je gelijktijdig foto's maken met je toestel in de hand en een tweede toestel op statief. Bv. als je een nest kuikens fotografeerd, met een camera relatief dichtbij die close op shots geeft van de kuikens, die telkens je een foto vanuit de schuilhut neemt een foto neemt van het nest in detail

Comment

"Sla het geld uit je Pocket"wizards zijn wel goed in triggeren, maar langs de andere kant veel te duur voor niet professioneel gebruik (reken op bijna 200 euro voor 1PW en je hebt er minstens 3 nodig )

Als je toch geen gebruik gaat maken van het CLS systeem heb je ook geen SB-600/900 nodig maar kun je ook een goedkopere oudere tweedehands flitser SB-24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 80.... kopen. (deze hebben quasi hetzelfde richtgetal als een SB-800)
                          Over goedkopere triggers kun je hier meer lezen.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

hoi,

ik weet niet of ze nog te koop zijn maar als je de meeste power wil moet je de SB800
                            hebben, volgens de Nikon site dan toch

SB600; richtgetal 30 bij iso 100 op 35mm

SB800; richtgetal 38 bij iso 100 op 35mm

SB900; richtgetal 34 bij iso 100 op 35mm.

Ik heb een SB 800 en SB 900 en ik vind de SB 900 makkelijker te bedienen en beter uitgerust, zowel intern (zoombereik enz,) als extern (oa lichtkleurkapje én difuser) De SB600 heeft niet één van deze accessoires standaard!) Dit zijn handige accessoires als je eens iets anders gaat fotograferen
                            Het enkele wat misschien wat tegenvalt is de grootte. (en de prijs)

grtjs Jozef
                            D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                            X