Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graduated Neutral Density filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Graduated Neutral Density filters

Hallo Allemaal,

Ik had voor mijn vorige camera een circular polarizer en een ND filter. Nu dat ik een DSLR heb moet ik dit weer opnieuw kopen want de filters van mijn Sony H5 passen natuurlijk niet op mijn Sony Alpha A200. Ik heb al een circular polarizer van B+W op te kop kunnen tikken, maar nu wil ik graag tegen de zomer een graduated ND filter, dus niet de gewone ND filter want we gaan waarschijnlijk naar Mount Rainier National Park en daar zijn vele mooie landschappen te fotograferen.

Ik heb al wat research gedaan en zie dat er een keuze is tussen een (ronde) roterende graduated ND filter die je op je camera lens schroeft zoals een circular polarizer en dan zie ik ook graduated ND filters die rechthoekig zijn en daar heb je dan een soort Cokin ring en adapter voor nodig. Dan zijn er ook nog hard edge en soft edge filters...enig idee wat het best is?

Wat lijkt jullie de beste keuze? Enig idee welke filters goed zijn (budget is geen probleem)? Alvast bedankt voor enige tips!

Groetjes,
    Ann

Re: Graduated Neutral Density filters

Hi Ann,

Denk toch dat je best af bent met het systeem ŕ la Cokin met zijn vierkante filters die wat groter zijn, zo kan je zelf bepalen waar je de verloop laat beginnen en/of stoppen.
    Zo zie ik het althans.

Groetjes
    Mvg,
    SW
    BD1071BE

Comment

Hey Ann,

ik heb sinds vorig jaar een Lee filter Digital starter set :

Explore the LEE range of Camera Filters. Whether you’re a seasoned photographer or a beginner, our camera filters help you realise your artistic vision.

Voor mij super. Ik heb dit op Photokina zelf aangekocht op hun stand. Indien ik mij nog goed herinner ca 180 EUR voor de gehele set (samen met nog een opschroefring voor op de lens te schroeven). Niet het goedkoopste, maar wel zeer degelijk voor amateur/semi prof gebruik.

Uitbreiding nog mogelijk indien gewenst natuurlijk, maar momenteel voldoende voor wat ik wou : landschappen met te hoge dynamiek beter fotograferen. Kijk anders eens op het accessoires-forum op Lee filter.

Succes
      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Dank u wel voor de reacties! Inderdaad ik denk dat zo'n systeem a la Cokin beter is en meer vrijheid geeft. Ik zal eens rondneuzen hier in de buurt of er van die Lee setjes te krijgen zijn, deze lijken me erg goed en heb al veel positiefs over deze Lee filters gelezen!

Groetjes,
        Ann

Comment

Hallo Ann,

Mocht je geen LEE filters kunnen vinden kan je ze bestellen bij www.studiokitdirect.co.uk
          Zij hebben normaal een vrij goede voorraad. Andere zaken hebben vaak weinig of niets in voorraad wat lange wachttijden tot gevolg heeft.

Ik ben zelf in blijde verwachting van een ladingetje LEE filters en toebehoren.

Mvg,

Luc
          Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Als je op 10 mm gaat fotograferen, dan adviseer ik je de Z-PRO (100 mm) van Cokin.
            COKIN's Z-PRO System is totally compatibe with the following 100m(4") systems : LEE FILTERS®, TIFFEN®, and SCHNEIDER®. Je kan ook kiezen voor de filterhouder van Cokin met filters van LEE.
            Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
            http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

In tegenstelling tot wat velen beweren zijn graduele nd enkel nuttig wanneer de overgangzone tussen bleek en donker haast perfect recht is.Voor landschapjes waar deze overgangszone heel grillig is (bv tussen bergflanken) of in die situaties waar er dingen boven de overgangszone tussen bleek en donker zitten (boomtoppen enz) zijn deze graduele filters totaal ONGESCHIKT. Hier zie je meteen waarom http://www.flickr.com/photos/awfulsara/51300446/. Naast de bleke lucht worden ook de bergflanken mee verdonkerd....en dat is toch zeker de bedoeling niet.
              Bespaar uzelf de kosten( filtersysteem met filters +- 150-200 eur) van deze plastieken beeldkwaliteit aantastende filters ....koop u een deftig statief en leer werken met meerdere belichtingen. Net zoals u heb ik ook in het verleden deze filters aangeschaft......gebruik ze inmiddels reeds al lang niet meer.

Nog wat extra leesvoer; http://www.davidclapp.co.uk/exposureblending.php
              Die fotograaf geeft wat uitleg hoe je door verschillende belichtingen samen te voegen betere resultaten kunt halen t.o.v graduele filters. Hij legt ook even uit waarom er nog topfotografen zijn die "beweren" dat ze hun foto's met behulp van filters ipv software maken.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 3 februari 2009, 15:55.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Dank u wel voor de reacties. Een statief gebruik ik zeker en voor 90% van mijn foto's. Zo'n filters zal ik waarschijnlijk niet gebruiken voor alle foto's, maar ik wil toch de mogelijkheid hebben voor situaties waar zo'n filter wel handig kan zijn. Ik wil zo'n filter vooral ter beschikking hebben als ik op vakantie ga, want dan heb je niet altijd de keuze om 's morgens of 's avonds bij de meest ideale licht omstandigheden aanwezig te zijn. Op vakantie heb je ook geen zeg over het weer en je wil toch zoveel mogelijk zien, dus er zal overdag ook gefotografeerd worden en voor zulke situaties had ik gedacht dat zo'n filter toch wel van pas zou komen.

Ik weet ook wel dat deze niet goed zijn tussen bergflanken en derlijke, maar als het om een vrij lichte lucht gaat bij het landschap, dan denk ik toch dat je zo een filter kan gebruiken. Je kan zo'n filter toch zetten hoe dat je zelf wil zodat deze niet in de weg zit van de rest van het landschap. Op die manier kan je je lucht wat donkerder krijgen terwijl de rest van het landschap niet donkerder moet worden.

Als je de ideale belichting hebt dan heb je zo'n filters waarschijnlijk niet echt nodig, maar soms toch bij strand foto's waar je je lucht wat donkerder wil hebben. Ik heb namelijk niet zoveel geduld met Photoshop en hoe minder ik aan mijn foto's moet prullen achteraf hoe beter. Dus liefst wil ik van een goede foto kunnen vertrekken zodat ik enkel wat contrast of saturatie moet toevoegen indien nodig en geen half uur per foto moet verprutsen in Photoshop bij wijze van spreken. Alhoewel ik moet zeggen dat die website van David Clapp wel interessant is...daar ga ik me toch eens in verdiepen. Bedankt hoor Rupselkopke.

Ik heb ondertussen al zo'n adapter ring en filter holder gezien voor een $20 (13 euro) en een Singh Ray 2 stop soft edge graduated ND kost me een $99 (62 euro), dus dat valt toch nog goed mee.

Ik ben zeker niet gehaast om zo'n filter te kopen, dus ik zal nog wel eens wat gaan oefenen hier in de buurt en zien of die tips van David Clapp lukken (het ziet er mij een beetje veel werk uit)!

Groetjes,
                Ann

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  In tegenstelling tot wat velen beweren zijn graduele nd enkel nuttig wanneer de overgangzone tussen bleek en donker haast perfect recht is.Voor landschapjes waar deze overgangszone heel grillig is (bv tussen bergflanken) of in die situaties waar er dingen boven de overgangszone tussen bleek en donker zitten (boomtoppen enz) zijn deze graduele filters totaal ONGESCHIKT. Hier zie je meteen waarom http://www.flickr.com/photos/awfulsara/51300446/. Naast de bleke lucht worden ook de bergflanken mee verdonkerd....en dat is toch zeker de bedoeling niet.
                  Bespaar uzelf de kosten( filtersysteem met filters +- 150-200 eur) van deze plastieken beeldkwaliteit aantastende filters ....koop u een deftig statief en leer werken met meerdere belichtingen. Net zoals u heb ik ook in het verleden deze filters aangeschaft......gebruik ze inmiddels reeds al lang niet meer.

Nog wat extra leesvoer; http://www.davidclapp.co.uk/exposureblending.php
                  Die fotograaf geeft wat uitleg hoe je door verschillende belichtingen samen te voegen betere resultaten kunt halen t.o.v graduele filters. Hij legt ook even uit waarom er nog topfotografen zijn die "beweren" dat ze hun foto's met behulp van filters ipv software maken.

die laatste heeft iets mee van HDR bewerking!!! zonder de kleuren "te oversatureren" dan wel
                  nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    die laatste heeft iets mee van HDR bewerking!!! zonder de kleuren "te oversatureren" dan wel
                    Het enige verschil dat zichtbaar is tussen beide foto's (ééntje met graduele filter ,en één foto door blending) is dat in de foto waar de filter gebruikt werd ook de rots mee verdonkerd is.Kijk ook even naar de kleur van de lucht. In de foto gemaakt met de filter is de ganse lucht paars-grijs geworden ...de wolkjes zijn ook grotendeels grijs. De foto waar blending is gebruikt zie je wel nog de blauwe lucht....ook de wolkjes hebben nog witte delen ....de kleuren lijken in elk geval veel minder aangetast. Wanneer je via meerdere belichtingen werkt bepaal je zelf(en achteraf en op een groot scherm) waar je de overgangszone ideaal legt......ongeacht hoe grillig de horizon is. Als je een gradueel filter gebruikt zit je vast aan de rechtlijnige overgang en achteraf is er geen herstellen meer aan. Foto's lijken dikwijls beter op het lcd scherm van de camera....maar pas als je thuis op je pc de foto's bekijkt zie je waar de fouten soms nog zitten.
                    Nog een nadeel aan deze graduele filters is dat ze niet de optische kwaliteit van glas hebben. De kleur die men mee in de filters brengt is kleurstof. Fijne stofdeeltjes die men mee in de hars mengd. Dit fijne stof(onzichtbaar voor blote oog....maar niet voor de sensor) houd naast licht ook details tegen en kan de kleuren eerder grauw maken. De kans dat je reflecties tussen de harsfilters en je lens krijgt zijn vele malen groter dan wanneer je geen filter zou gebruiken. Harsfilters blijven ook slechts bepaalde tijd goed....ze krassen heel snel en lijken soms echte stofmagneten. Buiten een Pola en een ND filter zijn er geen filters waarvan je het effect niet even goed of beter kunt nabootsen via software.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 4 februari 2009, 11:33.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hey allemaal,

Ik denk dat de waarheid helaas ergens in het midden ligt : er zullen landschappen zijn waar ofwel het bv geen zin heeft om met een Grad ND te werken (zoals oa de voorbeeldfoto van Rupselkopke - rotsen met lucht in het midden) alsook landschappen waar ik liever desnoods met een Grad ND werk dan achteraf een selectie te moeten maken in PS om blending toe te passen (horizon met veel elementen erin bv bomen en takken in de winter). Misschien heb je ook niet steeds zin om een statief mee te sleuren ... of uren achter je scherm te zitten PS. Rupselkopke heeft eveneens gelijk dat het materiaal van de filters minderwaardig is dan de lensoptiek en dat je er zeer zorgvuldig mee moet omgaan om krassen te vermijden. Helaas is het ook bewezen in tests dat je helaas niet alle filters (zelfs met uitzondering van pola en IR) digitaal perfect kan vervangen. Ik zou zeggen : denk even na voor je de foto neemt wat je het beste of snelste resultaat zal opleveren en geniet ervan om de foto te maken.

Groet
                      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Working...
                      X