Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Radiopopper, Pocketwizzard of Cactus ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Radiopopper, Pocketwizzard of Cactus ?

Hey,
    Mijn setup bestaat momenteel uit een Nikon D90 en 3 SB-900 Flitsers.
    Afgelopen week had ik ergens een shoot om wat te testen en ik had bv. 1 flits achter de persoon geplaatst als backlight. Deze flitste dus 9 van de 10 keer niet mee.
    Ook vond ik het heel irritant om de hele tijd mijn flitser 180 graden te draaien zodat de IR in het zicht staat.
    Bijgevolg ben ik nu op zoek naar een trigger-systeem en blijkbaar zijn er veel die zo een cactus systeem hebben. Dit lijkt me zeer interessant wegens de prijs, maar er is wel geen TTL mode beschikbaar ervoor. Zien jullie dit toch als een groot nadeel ?
    Kan je toch vanop je camera je flitsers aansturen in Manual mode of moet je altijd afzonderlijk naar elke flitser lopen om het apart in te stellen ? Dat is hetgeen ze mij bij Konijn hadden gezegd bij de Pocketwizzard.
    Nu had ik gezien dat men is uitgekomen met die Radiopopper PX en binnenkort JRX.
    Iemand enige ervaring hier mee ?

Re: Radiopopper, Pocketwizzard of Cactus ?

op het vragen van een offerte na, geen ervaring mee. binnekort zijn die radiopoppers ook beschikbaar met voor europa gekeurde frequenties die minder risico op interferentie met andere n europa gebruikte aparaten zou geven.

richtprijs van de europese verbeterde radiopoppers is niet mis: 250 euro per unit .. maar je kan dan TTL (of manueel naar keuze) op je SU800 je drie flashes van op afstand instellen. ik ben erop aan't wachten, en heb er speciaal een investering in extra PW's voor uitgesteld

Comment

Ik gebruik op dit moment een Elinchrom Skyport systeem om twee 580EX II aan te sturen, helemaal manueel natuurlijk ... en eerlijk gezegd heb ik daar geen probleem mee, heb geen ettl nodig als ik auto's fotografeer.

Ik heb een setje PT-04's gekocht, een zender met 5 ontvangers voor $70, en ze werken met AAA batterijtjes en zetten de flits gewoon op een hotshoe ... geen dure kabeltjes meer nodig. Nu nog wachten tot ze aankomen ...

Kijk anders eens in deze topic : http://forum.belgiumdigital.com/f99/...rs-246178.html
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
        Hey,
        Dit lijkt me zeer interessant wegens de prijs, maar er is wel geen TTL mode beschikbaar ervoor. Zien jullie dit toch als een groot nadeel ?
        Kan je toch vanop je camera je flitsers aansturen in Manual mode of moet je altijd afzonderlijk naar elke flitser lopen om het apart in te stellen ?

Nu had ik gezien dat men is uitgekomen met die Radiopopper PX en binnenkort JRX.
        Iemand enige ervaring hier mee ?
        enkel de Radiopoppers PX kunnen TTL sturen... maar dan heb je ook steeds iTTL of eTTL flashes nodig...

de JRX radiopoppers kunnen het niet, en evenmin al de andere triggers zoals cactus, pocketwizards, skyports en alle andere...

het voordeel echter van alle laatste is dat je onafhankelijk bent van merk en type van flash, je moet wel een flash hebben die manueel kan ingesteld worden...

nadeel is inderdaad dat je elke flash apart moet instellen... maar dat ben je rap gewend en je krijgt er ook een beter gevoel voor op termijn...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Maar als je het apart manueel moet instellen. Moet je dan ook echt alles apart instellen ?
          Dus ook bv. de ev waarde ? als 1 flits bv iets te fel is en je wilt die een stop minder zetten ?
          nu is dat maar even op de camera (D90) of op de flits doen en je kan in een rangen van -3 0 3 het aanpassen.
          Als je dat voor elk afzonderlijk moet doen en als je dan creatieve zaken wilt uittesten, dan ben je 95% bezig van je tijd met het instellen van je flashes.
          Als je gebruikt maakt van zo triggers, moeten al je flashes dan ook op remote staan ?

Comment

Kijk ook eens in het Strobist forum, daar vind je veel info over het aansturen van flitsers los van het toestel.

Als je werkt met de Sb900 zou je ook met de Su800 van Nikon zelf kunnen werken. Het voordeel is dan dat je de TTL mode kan blijven gebruiken.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Maar als je het apart manueel moet instellen. Moet je dan ook echt alles apart instellen ?
              Dus ook bv. de ev waarde ? als 1 flits bv iets te fel is en je wilt die een stop minder zetten ?
              nu is dat maar even op de camera (D90) of op de flits doen en je kan in een rangen van -3 0 3 het aanpassen.
              Als je dat voor elk afzonderlijk moet doen en als je dan creatieve zaken wilt uittesten, dan ben je 95% bezig van je tijd met het instellen van je flashes.
              Als je gebruikt maakt van zo triggers, moeten al je flashes dan ook op remote staan ?
              De eerste paar keren zal je hier tijd aan verliezen, maar na een tijdje ben je dit gewoon en is het 'second nature' geworden. Door manueel te werken bepaal je zelf hoe het licht er uit ziet, en moet je niet terugvallen op automatische toestanden, die weliswaar meestal correct zijn, maar soms wil je toch afwijken van de standaard dingen.

Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                Kijk ook eens in het Strobist forum, daar vind je veel info over het aansturen van flitsers los van het toestel.

Als je werkt met de Sb900 zou je ook met de Su800 van Nikon zelf kunnen werken. Het voordeel is dan dat je de TTL mode kan blijven gebruiken.
                Naar die SU 800 had ik al eens zitten kijken, maar je zit dan nog altijd met het probleem van de IR. Dus de flashes moeten zichtbaar opgesteld zijn. Dus achter het model ofzo gaat wss de trigger de meeste keren niet af.

Comment

jazeker, maar als je alles op je camera doet beperk je je ook...
                  je moet dikwijls naar een flash lopen om die wat verder, wat dichter te zetten of het licht meer te "featheren", een gel op plaatsen, maw. je creativiteit wordt geenszinds beperkt, je hebt zeker met flashes als SB900 een heel breed spectrum als je manueel werkt.... van 1/1 tot 1/128 met alle tussenstapjes erbij... da's 8 stops!!
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Naar die SU 800 had ik al eens zitten kijken, maar je zit dan nog altijd met het probleem van de IR. Dus de flashes moeten zichtbaar opgesteld zijn. Dus achter het model ofzo gaat wss de trigger de meeste keren niet af.

indoor valt dat zeer goed mee: die IR bounced ook op de muren, he. 't is vooral in open lucht dat je problemen krijgt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      indoor valt dat zeer goed mee: die IR bounced ook op de muren, he. 't is vooral in open lucht dat je problemen krijgt
                      Kan ik volledig beamen: binnenskamers (en met alle flitsen in 1 kamer) gebruik ik vrijwel uitsluitend een SU-800. Vooral met SB-800 en SB-900 gaat dit zeer goed, zelfs als die half wegsteken in/achter een softbox; de SB-600 is best wat minder gevoelig.

Ik gebruik de SU-800 trouwens vaak in Manual mode, zeker voor die flisen die voor effect moeten zorgen (achtergrond, haarllicht...). Even goede 'oefening' in zelf leren inschatten en instellen, maar met extra voordeel van regelingen vanop de camera.
                      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                        maar met extra voordeel van regelingen vanop de camera.
                        dat manueel werken is niets .. maar als je je flitsers op de meest onmogelijke plaatsen hebt weggestoken, gehangen .. dan is het niet altijd evident om terug op ne ladder te klimmen om de flitskracht op de flitser aan te passen. Met de SU-800 regel ik alles boven op de camera (en dat je dan nog kan kiezen tussen TTL met +/- correctie of zuiver manueel is ondergeschikt aan het gemak van op de camera te kunnen bedienen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                          dat manueel werken is niets .. maar als je je flitsers op de meest onmogelijke plaatsen hebt weggestoken, gehangen ..
                          Vind je ze dan achteraf nog terug?

G
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Working...
                          X