Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto statief

Hoi,

Hier nog maar eens de zoveelste vraag over een statief. Onlangs heb ik een D80 gekocht en nu ben ik aan het zoeken naar een statief. Na vele topics gelezen te hebben ben ik dan al voor het merk Manfrotto gegaan. Er zijn twee statieven die in mijn budget vallen, dat is de 055XPROB en de 190XPROB. Het enigste verschil dat ik kan zien is de hoogte, klopt dit? Ook heb je van beide de WNB (wilderness) uitvoering, dit is met terugtrekkende rubber voetjes waar dan spikes onderzitten voor losse ondergrond. Ook heeft de WNB uitvoering geen "horizontal centre column feature". Wat moet ik hier onder verstaan? De spikes zijn wel handig, maar is de gewone versie dan niet beter? Weegt dit op tegen de spikes?

Als kop zou ik de 322 RC2 ballhead nemen.

Ik hoop dat iemand hier wat verduidelijking in kan geven.

Alvast bedankt,

Joris

Re: Manfrotto statief

zelf heb in de 055xprob en 322rc2

zalig statief. er zijn idd verschillende soorten voetjes voor manfrotto statieven
    klik hier staan alle voetjes op, gewoon es doorbladeren.

Ook heeft de WNB uitvoering geen "horizontal centre column feature"
    bij de 055xprob en 190xprob kan de middenkolom, helemaal omhoog geschoven worden en daarna simpelweg platgelegd worden (horizontaal dus) dit bied handige mogelijkheden voor macro-fotografie.
    nikon stuff

Comment

Dan kan ik mischien beter gewoon de 055XPROB of 190XPROB kopen en later indien nodig de statiefvoetjes? En is er een groot verschil tussen beide?

Comment

ik heb de 055WNB met spikes.
        deze bieden meer grip in het veld.

wat de kantelbare middenkolom betreft:
        kan handig zijn, maar het gaat ten koste van stabiliteit.
        als ik de 322RC2 gebruik (vooral voor macro) gaat de middenkolom er uit.
        dat geeft me de mogelijkheid om tot enkele cm boven de grond te werken.
        (er zit een handige adapter bij die de kop rechtstreeks op het statief monteert).
        ik heb ook een 141RC-kop die ik wel met de centerkolom gebruik.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Dus zoals ik het begrijp kan de middenkolom niet horizontaal gezet worden bij WNB? Is dit nu belangrijk of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zjokkeh Bekijk bericht
            Dus zoals ik het begrijp kan de middenkolom niet horizontaal gezet worden bij WNB? Is dit nu belangrijk of niet?
            Ik heb de 055xprob en 322RC2.
            Tijdens lente- en zomermaanden gebruik ik het statief bijna uitsluitend voor macrofotografie.
            De kantelbaarheid kan een plus zijn als je helemaal plat tegen de grond wil gaan.
            Ik heb het redelijk vaak nodig gehad en ook met gekantelde middenkolom valt de stabiliteit heel goed mee.
            Als ik aan macrofotografie doe zijn mijn sluitertijden nu ook niet heel traag.
            Je moet natuurlijk wel de middenkolom niet op zijn uiterste punt laten hangen...dan is de stabiliteit nl. nul.

Als je zelden tegen de grond gaat werken is de kantelbaarheid niet zo belangrijk.

Je kan het ook altijd oplossen op de manier van mm.
            Mvg Tim

Comment

Misschien kan ik dit beter eens bekijken in de winkel.

Comment

Ik graak er maar niet wijs uit met die horizontale middenkolom. Is dit nu een goede optie of niet?

Comment

Heb zelf ook de 055 prob.
                  Superstatiefje en niet zwaar!

Over het horizontale, dit kan je er mee doen.
                  Is gewoon een foto van internet hoor, want zo nen hond heb ik niet

CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zjokkeh Bekijk bericht
                    Ik graak er maar niet wijs uit met die horizontale middenkolom. Is dit nu een goede optie of niet?
                    Je bent niet verplicht om de kantelmogelijkheid te gebruiken he.
                    Bekijk het zo, de kantelmogelijkheid is aanwezig.
                    Bevalt het je niet dan gebruik je die mogelijkheid gewoon niet. Wil je dan plat tegen de grond kan je nog altijd op mm's manier werken.

Zoals je zelf al aanhaalde, ga naar de winkel en probeer het statief eens uit met de combinatie die je denkt het meest te gaan gebruiken (of je zwaarste combinatie).

Of ga ze eens testen bij een BD'er die het statief in zijn bezit heeft.
                    Mvg Tim

Comment

de middenkolom heb ik er ook al uit gekregen maar hoe zet je uw kop dan op't statief???
                      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                        Wil je dan plat tegen de grond kan je nog altijd op mm's manier werken.
                        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                        de middenkolom heb ik er ook al uit gekregen maar hoe zet je uw kop dan op't statief???
                        ik vermoed dat dit NIET kan met de (nieuwe) PRO-modellen. die hebben die adapter niet.

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                          ik vermoed dat dit NIET kan met de (nieuwe) PRO-modellen. die hebben die adapter niet.
                          mm
                          Kan inderdaad zijn Maarten, maar dan gebruik je gewoon een zaag als de horizontale middenkolom niet bevalt.

Er bestaan wel korte middenkolommen voor de 055xprob.

Ik zal morgen eens kijken in de handleiding.
                          Mvg Tim

Comment

Working...
                          X