Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DRINGEND: budgetstatief voor op reis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DRINGEND: budgetstatief voor op reis

Ik heb sinds kort mijn eerste DSLR aangeschaft, een Sony A200K (incl. 17-80mm dus). Fotograferen is altijd al mijn hobby geweest, maar met een spiegelreflex komt het nu wel in een stroomversnelling. Wat ik vooral graag doe, is werken met langere sluitertijden in donkere omstandigheden... en daarvoor is een statief natuurlijk onmisbaar.

Ik vertrek vrijdagnacht op vakantie naar Cuba en zou graag nog een statief kopen om mee te nemen op die reis.
    Nu heb ik al wat onderzoek gedaan op websites van leveranciers en webshops, maar aangezien ik er niet veel van af weet, zou ik graag jullie mening horen.

Momenteel geniet de Velbon CX-444/F mijn voorkeur, die €35 kost bij Konijnenberg. Ik heb elders op dit forum al gelezen dat dit een goede budgetkeuze is, maar die post dateerde van enkele jaren geleden
    Daarom wilde ik hier de vraag stellen: is dit statief een goede keuze voor deze prijsklasse? Of is een alternatief zoals de Gorillapod SLR een goede keuze?
    Momenteel wil ik niet meer uitgeven, aangezien ik nog studeer en volgend jaar pas begin te werken.

Bedankt voor de snelle antwoorden!
    Sony DSLR-A200 | kitlens 18-70mm
    wishlist: Carl Zeiss 16-80mm | externe flash

Re: DRINGEND: budgetstatief voor op reis

Oorspronkelijk geplaatst door tokke86 Bekijk bericht
    Ik heb sinds kort mijn eerste DSLR aangeschaft, een Sony A200K (incl. 17-80mm dus). Fotograferen is altijd al mijn hobby geweest, maar met een spiegelreflex komt het nu wel in een stroomversnelling. Wat ik vooral graag doe, is werken met langere sluitertijden in donkere omstandigheden... en daarvoor is een statief natuurlijk onmisbaar.

Ik vertrek vrijdagnacht op vakantie naar Cuba en zou graag nog een statief kopen om mee te nemen op die reis.
    Nu heb ik al wat onderzoek gedaan op websites van leveranciers en webshops, maar aangezien ik er niet veel van af weet, zou ik graag jullie mening horen.

Momenteel geniet de Velbon CX-444/F mijn voorkeur, die €35 kost bij Konijnenberg. Ik heb elders op dit forum al gelezen dat dit een goede budgetkeuze is, maar die post dateerde van enkele jaren geleden
    Daarom wilde ik hier de vraag stellen: is dit statief een goede keuze voor deze prijsklasse? Of is een alternatief zoals de Gorillapod SLR een goede keuze?
    Momenteel wil ik niet meer uitgeven, aangezien ik nog studeer en volgend jaar pas begin te werken.

Bedankt voor de snelle antwoorden!
    Als je echt niet meer kan uitgeven dan 35€, kan je beter in Cuba een rijstzak kopen.
    Voor 35€ heb je namelijk geen goed statief.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

hangt er vanaf wat je verwacht hé. als je een simpel statief moet hebben om een niet te zware camera op te zetten dan zal dit het wel doen... maar zal op hoogste stand allesbehalve stabiel zijn als ge daar wat gewicht gaat op zetten...
      Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Hi, ik heb een tijdje geleden zo'n SLR gorillapod gekocht en ben er erg tevreden mee. Imo met je budget een betere (stabielere) keuze dan een statief van 35 € dat staat te trillen op z'n lange pootjes. In alle omstandigheden waarin het grote, zware statief niet handig is of waar ik denk dat ik eigenlijk geen statief nodig zal hebben, gaat het handige podje mijn rugzakje in. En voor op reis is het fantastisch, donderdag vertrekt het met mij naar Jordanië.
        Canon EOS 7D + EF-S 17-55 f2.8 IS USM + EF-S 55-250 f4-5.6 IS

Comment

Ik heb die Velbon CX-444 hier liggen. Ook in zelfde omstandigheden gekocht: enkele dagen voor ik op vakantie vertrok snel iets gekocht om toch een statief mee te hebben. Op vakantie heb ik er veel plezier aan gehad! Echt blij dat ik toen een statief mee had, maakte me toen niet uit welk. Voordeel was dat het goedkoop was, klein en licht.

Na een half jaar begin ik wel te merken dat het statief niet meer zo stevig op zijn poten staat en begin ik langzaam aan uit te kijken naar een beter (= duurder), maar voor de prijs die ik er toen voor betaald heb, heb ik er toch veel plezier aan beleefd.
          Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Zo'n Gorillapod SLR lijkt me toch handiger om mee te nemen in een rugzak. En met dit budget kan ik blijkbaar toch niet echt een deftig 'klassiek' statief kopen.
            De Gorillapod SLR lijkt mij dus op dit moment de beste keuze.

Bij Konijnenberg is ie op voorraad en kost ie €39, een pak minder dan bij andere webshops die ik vond... dus zal ik daar heen moeten.

Bedankt voor de snelle antwoorden...
            Als ik volgend jaar werk (en geld heb), staat er zeker een nieuwe lens op mijn verlanglijstje. Ook een externe flash zou ik graag hebben en dan uiteindelijk een klassiek statief. Als het zo ver is, zal ik wel een nieuw topic beginnen

Comment

Spaar je geld en koop later een degelijk statief. Op reis gaan naar Cuba kan ook perfect zonder statief.
              Indien je toch opteert voor een beetje stabiliteit, koop dan een eenbeenstatief (monopod) voor ongeveer hetzelfde bedrag (Manfrotto bvb). Je zal er jaren later nog plezier aan beleven en het is een stuk handiger (en lichter) om mee te nemen op reis.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Heb TS aangeboden een statief in bruikleen te geven zodat hij rustig verder kan zoeken na de reis maar.....daar reageert hij zelfs niet op.
                De afstand om te komen kijken zal te groot zijn......denk ik,'tis toch z'on 3km.
                Last edited by Macroshopper; 26 januari 2009, 13:26.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Macroshopper... bedankt voor het voorstel en sorry dat ik niet meteen heb gereageerd, maar ik zou niet graag hebben dat ik een statief leen en dat er dan iets mee gebeurt. Dat vind ik iets te riskant... dan zou ik liever hebben dat er iets gebeurt met een statief dat ik zelf gekocht heb.

Trouwens, gezien mijn budget ga ik voor de Gorillapod SLR. Momenteel ga ik een statief nog niet genoeg gebruiken om er meer geld aan te geven. Dat kan volgend jaar veranderen, maar dan heb ik ook meer tijd om rustig alle opties te bekijken en een beslissing te maken.

Comment

rijstzak!!!!!!!!!!!!
                    en je hebt 1000en statieven in en rond cuba
                    je neemt een stoffen lap, naait die dicht tot een zak, zet er een rits of velcro in.
                    in cuba koop je rijst om hem op te vullen en op het einde geef je die rijst weg

goedkoop en goed
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svengoeman Bekijk bericht
                      Hi, ik heb een tijdje geleden zo'n SLR gorillapod gekocht en ben er erg tevreden mee. Imo met je budget een betere (stabielere) keuze dan een statief van 35 € dat staat te trillen op z'n lange pootjes. In alle omstandigheden waarin het grote, zware statief niet handig is of waar ik denk dat ik eigenlijk geen statief nodig zal hebben, gaat het handige podje mijn rugzakje in. En voor op reis is het fantastisch, donderdag vertrekt het met mij naar Jordanië.

Heb net ook een gorillapod gekocht, maar voor de compactcamera van mijn vriendin. Uiteraand de kleine versie van de pod voor compact-camera's, maar zeker de moeite. Kan echt overal gebruikt worden!

greetz,
                      www.fotopie.be
                      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Heb zelf de grote gorillapod en gebruik hem nooit, zelfs niet op reis. Je krijgt de pootjes nooit recht met een mediumformaat fototoestel erop, en alles behalve stabiel. Alleen handig als je de pootjes ergens omheen kunt buigen zoals een leuning of tak, maar dan nog krijg je de horizon moeilijk recht. Geef je geld er niet aan uit, koop ofwel een statief of maak een rijstzak. Minstens even goed

Comment

Bedankt voor alle raad... ik ben uiteindelijk naar Konijnenberg gereden en heb daar de verschillende alternatieven voor mijn budget eens bekeken.
                          Een gorillapod werd me niet echt aangeraden. Van de andere statieven zag de Velbon CX-444 er het degelijkst uit qua bouwkwaliteit. De Vanguard digi5 was €15 duurder, maar was een pak minder stabiel, vond ik. Het is dus de Velbon geworden...
                          Een rijstzak is inderdaad ook een goed en goedkoop alternatief, maar dan moet je al vrij inventief en creatief zijn als je niet vanop de grond wil schieten, niet? Deze Velbon kan ik nu bijvoorbeeld ook gebruiken voor groepsfoto's enzo...

Comment

een stoel vind je snel, een leuning, bank, rots of ander blok, verkeersbord, auto,...
                            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                            X