Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Canon 5D en Speedlite 580 EX II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met Canon 5D en Speedlite 580 EX II

Heb net een Speedlite 580 EX II gekocht.

Ik krijg die echter niet aan de praat.

Ik denk dat ik de handleiding gevolgd heb, maar ik krijg het ding maar niet in ETTL modus.

In de custom functions op het toestel heb ik volgende waarden:
    03 0:Auto - Flash sync. speed in Av mode
    07 0:Fires - Flash firing
    14 0:Evaluative - E-TTL II
    15 0:1st-curtain sync - Shutter curtain sync.

Ik denk dat dat alle settings zijn op de camera die de flits kunnen beïnvloeden.

Op de flits zelf zie ik maar 1 iets vermelden waard:
    05 0:E-TTLII/E-TTL

In P-mode kiest mijn 5D automatisch een 1/200-waarde als sluitertijd, opening tussen 22 en 36 afhankelijk van de zoom-waarde die ik kies.

In volautomatische mode kiest het toestel een 1/60-waarde met een opening zoals 4.0, maar het resultaat is een wit plaatje, overbelicht.

TV en AV geven ook aan geen kanten een correct resultaat.

ETTL krijg ik er dus in geen geval op.
    Iemand een idee?

Nog 5D en 580 EX II gebruikers die hun settings met mij zouden willen delen, misschien heb ik mij toch ergens vergist.

Of moet ik vrezen dat Flits of 5D om zeep zijn?
    Ik begin er bijna voor te vrezen dat het wel eens de 5D zou kunnen zijn.

Bedankt voor enige hulp!
    http://pieterbie.skynetblogs.be

Re: Probleem met Canon 5D en Speedlite 580 EX II

Op je flitser zit er een knop "mode" waarmee je kan switchen tussen TTL en Manual mode...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      Op je flitser zit er een knop "mode" waarmee je kan switchen tussen TTL en Manual mode...
      Ja, dat klopt, ik krijg TTL, M, die keuze om meerdere shots per seconde toe te laten, ETTL krijg ik nooit.
      En zoals aangehaald in mijn post: de resultaten met TTL bij P of volautomatisch zijn niet om aan te zien. Bij TTL en P kiest het toestel steeds voor 1/200e en een opening van tussen 32 en 22, afhankelijk van de zoom van de lens.

Bij volautomatisch (groen kadertje) kiest het toestel voor 1/60e 4.0 en heb ik een witte foto.

Comment

Ik ken dit probleem.

Niet bij mijn 5D maar bij mijn 30D. Bij mijn 30D valt de ETTL soms uit en staat er alleen TTL.

Waarschijnlijk ligt dit aan mijn 30D want ik als ik de CF N menu wis doet ie het weer tot ik weer wat verander.

Heb je geprobeerd je contactpunten van je flits en flitsschoen schoon te maken?
        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
          Ik ken dit probleem.

Niet bij mijn 5D maar bij mijn 30D. Bij mijn 30D valt de ETTL soms uit en staat er alleen TTL.

Waarschijnlijk ligt dit aan mijn 30D want ik als ik de CF N menu wis doet ie het weer tot ik weer wat verander.

Heb je geprobeerd je contactpunten van je flits en flitsschoen schoon te maken?
          Ik heb inderdaad al eens geprobeerd om het probleem op te lossen door wat contactvloeistof op de contactjes aan te brengen en laten verdampen. Dat loste niets op.

Deze namiddag zette ik de flits op de 350D van een buddie en het ding gaf direct E-TTL zoals het hoort.
          Met de flits is dus niets mis, en ik vrees dat het probleem te zoeken valt bij mij 5D.

Dju!

Ik denk dat ik dus de oorzaak van het probleem gevonden heb: mijn 5D is naar de zak.

Comment

Zonde man!

Ook al een firmware update geprobeerd?
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Intussen weet ik dat het duidelijk met het toestel zelf te maken heeft.
              Wanneer ik mijn flits op een andere Canon zet doet het ding het oniddellijk zoals het hoort.
              Ik heb al een keer geprobeerd de contactjes schoon te maken met contactvloeistof.
              Ga het nog eens proberen, als dat niet lukt stuur ik mijn toestel gewoon in.

Comment

Working...
              X