Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Flitser?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Flitser?

Beste Mensen;

Ik ben in het bezit van een Nikon D-60 18-55 VR - 55-200 VR
    Ik weet niet welke flitser ik moet kiezen, de flitsers van Nikon, of zijn andere merken ook wel goed. Ik ben een beginneling, maar wil wel degelijk materiaal, niet te professioneel natuurlijk maar beter als de standaard op het toestel.

Vriendelijke groeten,

Koen

Re: Welke Flitser?

Bij Nikon blijven , de SB's zijn zo goed, daar kan geen ander merk tegenop. Later koop je wellicht een nieuwe camera en dan ben je beter af met een Nikon SB flitser voor Remote flitsen bijvoorbeeld.
    Een goede midden-range is de SB-600 of liever nog de SB-800. Erg waarde vast dus over 1 jaar verkoop je ze nogsteeds voor een paar tientjes minder.

Marco
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Inderdaad,
      Ik heb ook een D60 en onlangs via het forum een SB800 overgekocht.
      Manman komt heel wat licht uit en gemakkelijk in gebruik en kwa mogelijkheden niet te onderschatten.
      Nikon D850, Z7, SB910x2 en wat glas erbij.
      www.dewolfmarc.be

Comment

Ik deel de mening van de vorige posters - blijf bij Nikon: de SBs zijn best knappe en handige flitsen die ook op een later toestel nog bruikbaar zullen zijn (on en off-camera)
        De SB600 en niet-meer-nieuw te krijgen SB800 kun je ook relatief makkelijk 2e hands vinden.
        Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ben ook op zoek naar een flitser voor op mijn D80. Ik lees toch ook wel goede verhalen van de Metz 48 (vergelijkbare prijs, maar aanzienlijk hoger richtgetal dan de SB-600), of moet ik me niet richten op alleen het richtgetal?
          Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Mijn flitser staat vrijwel altijd in de -, dus een hoger richtgetal zal tot meer - leiden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Mijn flitser staat vrijwel altijd in de -, dus een hoger richtgetal zal tot meer - leiden.
              Dat geloof je toch zelf niet?

Comment

Als je 2dehands een SB800 zou vinden, heb je iets goed in handen.
                Afhankelijk van wat je allemaal nodig zal je met een SB600 ook al ver komen.
                Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mkprs Bekijk bericht
                  Ben ook op zoek naar een flitser voor op mijn D80. Ik lees toch ook wel goede verhalen van de Metz 48 (vergelijkbare prijs, maar aanzienlijk hoger richtgetal dan de SB-600), of moet ik me niet richten op alleen het richtgetal?
                  Als je over het richtgetal spreek, moet je ook zien bij welke ISO en bij welke zoomstand.
                  De Metz 48 heeft een richtgetal van 48 bij ISO 100 en gezoomd op 105mm
                  De SB600 heeft een richtgetal van 30 bij ISO maar gezoomd op 30mm.
                  Formules om ze om te rekenen zijn er niet echt goed te vinden maar de manual van de Sigma EF 500 DG Super geeft het volgende: ISO100
                  mm: 17 28 35 50 70 85 105
                  RG: 20 30 35 40 46 48 50
                  We zien dat de Sigma wat krachtiger is dan de Metz daar de Sigma bij 85mm reeds een RG 48 haalt.
                  We zien ook dat de Sigma wat krachtiger is dan de SB600, daar de Sigma bij 28mm een RG van 30 haalt.
                  Hieruit concludeer ik dat zowel de SB600 en de Metz 48 bijna een gelijkaardig richtgetal hebben, dus zeker niet aanzienlijk hoger!
                  Er zit dan zo een €50 verschil in prijs in. Als je je daar kan overzetten zou ik toch voor de SB600 opteren omwille van de volledige compatibiliteit met Nikons CLS.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

das alweer een stukje meer info, dank je Hubert
                    Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Het richtgetal van de Metz op 35 mm bij 100 ISO is 29.
                      Dat van de Nikon is 30 bij 100 ISO en 35 mm (en niet 30 mm zoals hierboven door hub geschreven, typfoutje wrschl).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Het richtgetal van de Metz op 35 mm bij 100 ISO is 29.
                        Dat van de Nikon is 30 bij 100 ISO en 35 mm (en niet 30 mm zoals hierboven door hub geschreven, typfoutje wrschl).
                        Pol, het klopt inderdaad. Het is bij 35mm ipv 30mm. Dat maakt ze dus nog meer gelijk.
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          ... Het is bij 35mm ipv 30mm. Dat maakt ze dus nog meer gelijk.
                          en het voordeel van de SBs is dat het Nikon CLS systeem ondersteunt is
                          Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Dat CLS-systeem is volgens mij puur marketingtaal. Noem mij eens een CLS-functie die een Metz 48 of 58 niet kan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Dat CLS-systeem is volgens mij puur marketingtaal. Noem mij eens een CLS-functie die een Metz 48 of 58 niet kan?
                              Uhh TTL bij remote "off-shoe' flitsen.

Een SB800 stel ik als remote in, en mijn camera als commander en ik hou de flits waar ik wel, of zet hem op statief. De camera stuurt de flits aan, dus de timing maar ook de sterkte van de flits. een Metz kan je op deze manier alleen handmatig gebruiken, dus zelf de kracht instellen.
                              Met 1 flitser is dat nog wel allemaal te doen, maar met 2 of 3...
                              Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Working...
                              X