Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 45 CT-1 aansturen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz 45 CT-1 aansturen

Hallo,

Ik wil met mijn Sony-camera met daarop de flitser HVL-F58M ook mijn oude flitser METZ 45CT-1 af laten gaan.

Deze oude flitser mag niet rechtstreeks op de SONY A300 aangesloten worden, anders zou de boel kunnen "ontploffen".
    Hoe kan ik toch daarmee flitsen?
    Last edited by massa; 17 januari 2009, 17:52.
    Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

Re: Metz 45 CT-1 aansturen

Ik heb dat met deze adaptor opgelost:

G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Sony levert een mogelijk bruikbare adapter:
      Zoekt u ondersteuning voor producten van Sony Electronics? Uitgebreide ondersteuningsinformatie over producten van Sony.

Het piekspanningsvoltage wordt helaas niet gespecificeerd, prijs lijkt me niet aantrekkelijk.
      Verder zou de ingebouwde flitser een slaafcel kunnen aansturen, bv de Metz Mecalux 11, of eentje van Hama.
      Als u handig bent met soldeerbout een zelfbouwprojectje:

Groet Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
        Sony levert een mogelijk bruikbare adapter:
        Zoekt u ondersteuning voor producten van Sony Electronics? Uitgebreide ondersteuningsinformatie over producten van Sony.

Het piekspanningsvoltage wordt helaas niet gespecificeerd, prijs lijkt me niet aantrekkelijk.
        En wat nog erger is: nergens op voorraad te vinden. Zou dit een spookartikel zijn?

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Ik gebruik daarvoor dit

Mvg,
          Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            En wat nog erger is: nergens op voorraad te vinden. Zou dit een spookartikel zijn?

G
            Met online bestellen claimt men op voorraad te hebben.

Groet Hans

Comment

Ik heb deze slave nog gevonden op internet.

Het is een Falcon Eyes Slave sensor SL15.
              Zie: http://www.fotosg.nl/product_info.ph...oducts_id=1305

Daarbij wordt verteld dat het een x-contact heeft.
              Maar is een x-contact hetzelfde als de aansluiting die mijn kabel van mijn flitser heeft?
              Zie foto boven.

Of zie voor een ander plaatje:
              http://www.fotokonijnenberg.be/produ...roonkabel.html

Wie helpt mij uit de brand?
              Sony DSRL-A300 met SONY-lens CZ Vario-Sonnar DT 3.5-4.5/16-80 mm ZA - Flitser HVL-F58AM.

Comment

Zo te zien zit er voor het flitsvoetje een PC contact, waarin de synchroonkabel van de Metz past. Het is alleen wel interessant te weten of de cel tegen plm. 220 volt ontsteekspanning kan.

Groet Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Zo te zien zit er voor het flitsvoetje een PC contact, waarin de synchroonkabel van de Metz past. Het is alleen wel interessant te weten of de cel tegen plm. 220 volt ontsteekspanning kan.

Groet Hans
                  Even voor de goede orde:
                  Ik maak een foto met mijn camera via b.v. de ingebouwde flitser.
                  Daarbij wordt de METZ-flitser aangestuurd doordat er flitslicht valt op het oogje/sensor van de slave, welke via het x-contact gekoppeld is met de flitser (door gebruik te maken van het pc-synckabeltje).

Mijn vraag is: Komt hierbij dan vanaf de flitser een impuls terug van 220 volt op de slave? Of bedoelt Hans wat anders?

Comment

Die 200V staat permanent tussen de aansluitingen van je pc-stekkertje. In die slave worden deze contacten met elkaar verbonden op het ogenblik dat de flits moet afgaan. Dit verbinden gebeurt met een elektronische schakelaar. En vaak kunnen deze onderdelen die hoge permanente spanning niet aan. Dat kan gerust enkele maanden goed gaan, maar opeens zonder reden is het gedaan. Maar dat kan even goed gebeuren na de eerste milliseconde dat je de stekker in je slave steekt. Ken je niemand in je buurt die wat handig is met een soldeerbout? Die kan dan die scheiding maken, en je zal veel goedkoper af zijn dan met zo'n dure slave. Na de examens ga ik ook zo iets bouwen, maar dan met ingebouwde vertraging. Dan kan ik ook met mijn goedkope ebay-triggers op afstand flitsen op het tweede gordijn...

Grz
                    Brecht
                    Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

JvanKnal heeft het prima verwoord. De site van de fabrikant is ook niet duidelijk. Je zou een emailtje naar de fabrikant kunnen sturen..

Groet Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digitim Bekijk bericht
                        Ik gebruik daarvoor dit

Mvg,
                        Tim
                        Idem dito.

Wel opletten met de sluitertijd.

Groetjes
                        Skitch
                        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Working...
                        X