Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke ND filter(s) worden gebruikt ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke ND filter(s) worden gebruikt ?

Hallo iedereen

Ik volg nu een tijdje de vraag over de ND filter voor mee te nemen naar de VS van Mipstoo. Ik denk er ook aan om zo'n filter aan te kopen. Maar, nu zijn er tal van waarden waaruit men kan kiezen; 1, 2, 3, 6, ...... Ik weet nu wel dat die telkens wijzen naar de diafragmawaarde die men hiermee verkleind.
    Maar mijn vraag is nu: wat zijn de door jullie meest gebruikelijke? Ik zou denken 1, 2 en 3 omdat men met het combineren van deze filters toch over een gans gama beschikt.
    En is dat combineren uberhaupt mogelijk ?

Alvast bedankt voor jullie zienswijze.

Re: Welke ND filter(s) worden gebruikt ?

Wat wil je bereiken daar in de VS? Als je het allemaal goed gelezen hebt weet je dat zo'n ND-filter maar een beperkte toepassingsmogelijkheid heeft. 't Is leuk voor een keer maar niet om er tientallen foto's mee te maken. Hoeveel watervalletjes denk je tegen te komen?

Ja, je kunt ze combineren maar omdat ze (kwaliteit-ND-filters) nogal aan de prijs zijn wordt dat wel een dure optie, zeker gezien bovenstaande. Maar als geld geen rol speelt...

Comment

Leonidas,
      Ik ga niet naar de VS. Ik ben hiervoor speciaal een nieuw topic gestart. Ik heb interesse om een dergelijke ND filter te kopen. Daarom die vraag, omdat ik niet juist weet welke waarde; 1, 2, 3 of iets anders ik het best zou aanschaffen. Ik wilde weten welke de meest gebruikelijke waarde is van een dergegelijke ND filter.
      Mijn bedoeling is om de beweging in beekjes (Ardennen) of zee niet zo "verstard" te laten lijken door mijn sluitersnelheid naar beneden te halen zonder mijn foto te overbelichten.
      Hopelijk maakt deze uitleg mijn vraag wat duidelijker.
      Alvast bedankt voor je reactie.

Comment

Ah, ok, misverstandje over de VS dus.

Ik heb zelf een 3 gekozen omdat je met de ISO altijd weer omhoog kunt als je meer licht nodig hebt. Andersom wordt wat lastiger.

Comment

Dank je Leonidas voor je snelle reactie. Ik heb nu al één visie; ik wacht nog effen af of er morgen soms nog andere reacties komen.
          Ik heb zo eens geteld bij Konijn en een setje van 3 filters zou ongeveer een 5000 oude Bef. kosten en dat zou nu toch niet onoverkomelijk mogen zijn hé. We doen soms al zottere kosten bij de aanschaf van een lens die dan bij nader inzien toch niet is wat we ervan verwachten. (Zie maar eens naar naar het item "Aangeboden".)
          Mijn leraar fotografie gaf me de raad om nummer twee te kopen omdat twee stops toch al bij eenzelfde diafragma leidt tot een serieuze sluitersnelheidsvermindering waardoor de beweging van het water toch al redelijk "soft" zou moeten worden.
          Maar ik heb ook nog eens graag de reacties van mensen die dit al in de praktijk ondervonden hebben.
          Eén ding heb je me nu toch al geleerd: dat ze combineerbaar zijn. Een filter 1 geschroefd op een filter 2 geeft het resultaat van één filter 3. dat is nu toch al één ding dat ik zeker weet.
          Bedankt, Roblan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
            Ik heb zo eens geteld bij Konijn en een setje van 3 filters zou ongeveer een 5000 oude Bef. kosten en dat zou nu toch niet onoverkomelijk mogen zijn hé.
            Jeetje, man, BEF! Wil je me het extra moeilijk maken of zo? We hebben toch niet voor niets de euro?

Even kijken... Het enige dat ik nog weet is dat BEF 100 overeen kwam met ongeveer NLG 5. Dan is BEF 1000 50 gulden (3 onthouden) en BEF 5000 moet dan 250 gulden zijn, wat overeenkomt met ongeveer EUR 120. Klopt het zover? Dan denk ik: dat is niet veel voor 3 filters. 't Is ook afhankelijk van de filtermaat natuurlijk maar mijn ND 110 kostte al rond de 100 euro.

Bedenk wat Rupselkopke schreef: een ND-filter zou neutraal moeten zijn maar dan moet je er wel een nemen van goede kwaliteit. Zelfs met mijn filter merk ik toch wel een lichte kleurverandering in het rood, hoor, maar die is dan ook 10 stops en die zijn wat lastiger te maken, blijkbaar.

Bedenk ook dat je met het combineren van filters nog eens extra lagen glas en lucht toevoegt, wat interne reflectie kan opleveren. Je kunt dus wel degelijk in kwaliteit achteruit gaan als je gaat stapelen.

Comment

Dank je wel Leonidas voor uitleg en sorry voor het gebruik van Bef ( ) maar ik stam nog af van die oude belgen. En die vinden het nog altijd gemakkelijkst om in hun oude muntjes te rekenen. Maar dat terzijde ..... En zie je wel dat je ook nog altijd wel de kunst van het omrekenen niet verleerd bent. Je omrekening klopt ongeveer ( )
              Dus als ik volgens jou een filter nummer 3 neem zou dat voldoende moeten zijn. Met je argument over dat stapelen en extra luchtlagen heb je wel gelijk. Mogelijks gaat er ook nog wel een deeltje van de scherpte verloren. Ik zal het dus maar op één filter houden.
              Alvast bedankt voor je hulp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                Dank je wel Leonidas voor uitleg en sorry voor het gebruik van Bef ( ) maar ik stam nog af van die oude belgen.
                Ik stam af van die oude Nederlanders maar ben vooral Europeaan dus was al heeeel gauw over op de euro... Negen maanden sneller dan de meesten hier.

Tja, filter nummer drie. Dat kun je eigenlijk alleen zelf uitmaken. 10 stops is best wel veel.

Comment

TIP : Ik weet niet of U reeds een polarisatiefilter heeft of wenst aan te schaffen. Maar als je 2 polarisatiefilters achter elkaar plaatst, heb je een traploze grijsfilter!! Plaats maar eens 2 polarisatiefilters achter elkaar, en verdraai één van de 2 filters. Veel flexibeler.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                    TIP : Ik weet niet of U reeds een polarisatiefilter heeft of wenst aan te schaffen. Maar als je 2 polarisatiefilters achter elkaar plaatst, heb je een traploze grijsfilter!! Plaats maar eens 2 polarisatiefilters achter elkaar, en verdraai één van de 2 filters. Veel flexibeler.
                    Een goede pol filter kost ook nogal wat en dan wil je TS er ook nog twee laten kopen.

Aan TS:
                    Zoals Leonidas al aangaf, zal je in de toekomst niet al teveel gebruiken maken van deze filter. Als je geld teveel hebt is dit natuurlijk geen probleem.

Je kunt ook eens naar het beroemde Coking systeem kijken, het voordeel van dit systeem is dat je niet direct gebonden bent aan de filtermaat van je lenzen.

Mocht je toch een ND filter willen aankopen dan lijkt mij nr. 2 voldoende.

mvg
                    Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Een goede pol filter kost ook nogal wat en dan wil je TS er ook nog twee laten kopen.

Antoine
                      Heb jij het niet altijd over begrijpend lezen ? Daarom dat ik eerst vraag of hij reeds een polarisatiefilter heeft of wenst aan te schaffen. Als hij dan 1 extra koopt is dit interessanter en vooral flexibeler dan extra grijsfilterS aan te schaffen om deze te combineren.

Comment

Heb jij het niet altijd over begrijpend lezen ? Daarom dat ik eerst vraag of hij reeds een polarisatiefilter heeft of wenst aan te schaffen. Als hij dan 1 extra koopt is dit interessanter en vooral flexibeler dan extra grijsfilterS aan te schaffen om deze te combineren.
                        Ik wist niet dat je kwaad werd.

Natuurlijk heb ik dit begrijpend gelezen, 1x extra kopen.
                        Ik vind dit nogal een dure oplossing zeker als ik meerdere lenzen heb met verschillende filter maten.
                        Tevens is het ook belangrijk of TS lenzen heeft waarbij de frontlens meedraaid bij het scherpstellen, want dan gaat jouw verhaal niet op.

Zoals je ziet probeer ik gewoon mee te denken.

mvg
                        Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                          Ik wist niet dat je kwaad werd.

Natuurlijk heb ik dit begrijpend gelezen, 1x extra kopen.
                          Ik vind dit nogal een dure oplossing zeker als ik meerdere lenzen heb met verschillende filter maten.
                          Tevens is het ook belangrijk of TS lenzen heeft waarbij de frontlens meedraaid bij het scherpstellen, want dan gaat jouw verhaal niet op.

Zoals je ziet probeer ik gewoon mee te denken.

mvg
                          Antoine
                          Ik ben niet kwaad hoor. Ik had misschien explicieter moeten stellen als je reeds 1 pola-filter hebt, er een alternatief is. Want 2 pola-filters is inderdaad een dure oplossing. Maar ik vond het interessant om deze oplossing te vermelden omdat de TS nog geen idee had welke stop hij moest nemen, en dan is het achter elkaar plaatsen van 2 pola's eigenlijk een gemakkelijke ( maar inderdaad dure) oplossing. En 2 filters nemen altijd wat meer scherpte weg dan 1. Zo zijn er altijd voor- en nadelen.
                          En als we allemaal proberen mee te denken, blijft dit een interessant forum.

Off-topic : nog steeds een gelukkige D700-gebruiker (kan moeilijk anders vermoed ik)?

EDIT : wat betreft de meedraaiende frontlens heb je trouwens een punt, daar heb ik niet aan gedacht.
                          Last edited by stapperke; 17 januari 2009, 11:25.

Comment

Ik ben niet kwaad hoor. Ik had misschien explicieter moeten stellen als je reeds 1 pola-filter hebt, er een alternatief is. Want 2 pola-filters is inderdaad een dure oplossing. Maar ik vond het interessant om deze oplossing te vermelden omdat de TS nog geen idee had welke stop hij moest nemen, en dan is het achter elkaar plaatsen van 2 pola's eigenlijk een gemakkelijke ( maar inderdaad dure) oplossing. En 2 filters nemen altijd wat meer scherpte weg dan 1. Zo zijn er altijd voor- en nadelen.
                            En als we allemaal proberen mee te denken, blijft dit een interessant forum.

Off-topic : nog steeds een gelukkige D700-gebruiker (kan moeilijk anders vermoed ik)?

Zo had ik het bij nader inzien ook kunnen lezen.

Off-topic : Ik hoop dat de D700 heeeeel lang blijft functioneren, want ik geniet er elke dag van. Het is echt een genot om met deze camera te werken.

mvg
                            Antoine

Comment

Dank je wel iedereen voor jullie reacties. Ik ben nu terug al iets wijzer geworden. Zal beginnen met een nummer 2. Dan zien we wel hoe ver we er mee komen.

Comment

Working...
                              X