Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe flits gebruiken ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe flits gebruiken ...

Allen,

Ik heb mij recentelijk een SB600 aangeschaft om mijn Nikon D300 te vergezellen. So far niets speciaals.

Maar ik heb wel enkele vraagjes over het gebruik ervan. Wat ik me vooral afvraag is, of er geen mogelijkheid bestaat dat de camera "rekening" houd met het feit dat er een flits op gemonteerd staat. In die zin dat hij zelf de sluitertijd gaat verkorten omdat er toch een flits zal afgaan (in Aperture-mode).

Nu gaat hij de sluitertijd bepalen aan de hand van het aanwezig licht en deze is dus altijd vrij lang omdat het te donker is (vandaar de flits ;-) )

Kan dit ? Of moet ik in Manual mode gaan fotograferen en zelf de sluitertijd bepalen dan ?

Alvast bedankt !

Tom

Re: Hoe flits gebruiken ...

In de A modus werkt je flitser als invulflits, de schaduwen zullen ingevuld worden en het omgevingslicht blijft het hoofdlicht.
    Als je in de M modus werkt zal je flitser als hoofdlicht werken, en bepaal je zelf hoeveel omgevingslicht je binnen laat.
    Panasonic G1

Comment

Beste Thomas,

Alvast bedankt voor uw uiterst snelle reactie ;-)

Ik denk dat ik je uitleg wel begrijp maar wat ik me dan afvraag is, hoe bepaal ik in Manual mode welke sluitertijd ik dan ideaal neem ?

Of is er nog een andere manier buiten Aperture of Manual ?

Tom

Comment

Allerlei dingen zijn mogelijk: camera op A de flitser op iTTL of M en dat kan weer op P, S en M. Wat ik vaak doe, bij constant licht, camera op M(iets onderbelicht) en flits op iTTL en dan met de flits EV een goede balans instellen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok, daar kan ik weer wat verder mee !

Alvast weerom bedankt voor de tips ! Experimenteren dus ;-)

Greetz,

Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vipermania Bekijk bericht

Wat ik me vooral afvraag is, of er geen mogelijkheid bestaat dat de camera "rekening" houd met het feit dat er een flits op gemonteerd staat. In die zin dat hij zelf de sluitertijd gaat verkorten omdat er toch een flits zal afgaan (in Aperture-mode).

Nu gaat hij de sluitertijd bepalen aan de hand van het aanwezig licht en deze is dus altijd vrij lang omdat het te donker is (vandaar de flits ;-) )

Kan dit ? Of moet ik in Manual mode gaan fotograferen en zelf de sluitertijd bepalen dan ?

Alvast bedankt !

Tom
            Wanneer je een flits op je camera plaatst en kiest voor "(A)parture-mode" zal je body automatisch kiezen voor 1/60 sec sluitersnelheid en invulflits. Dit is eigenlijk snel genoeg omdat wanneer je een foto neemt de flits misschien zal afgaan bij 1/1000 -1/10000. m.a.w. de rest van de tijd van die 1/60 sec is het eigenlijk niet licht genoeg voor je sensor om beweging vast te leggen. Eigenlijk bevries je de beweging door te flitsen

De sluitersnelheid hoeft helemaal niet te variëren omdat de flits de hoeveelheid licht meet door de lens en aan de hand daarvan de flits-intensiteit bepaald. m.a.w. Als je onderwerp ver staat of de achtergrond is te donker dan zal de flits gewoon meer kracht gebruiken om je foto te belichten.

Een snellere sluitersnelheid is niet wenselijk omdat het licht de tijd nodig heeft om te rebouncen op je onderwerp en de sensor volledig te belichten; wanneer de sluitersnelheid te hoog is kan het zijn dat je sluiter al aan het dichtgaan is vooraleer je sensor is belicht. Je krijgt dan een donker gedeelte boven en/of onder in je foto.

In manuele modus kan je de sluitersnelheid verhogen tot 1/125 tot 1/160 en meer afhankelijk van de kwaliteit van je camera; dit noemt men de syncspeed. In normale fotografie binnen heb je deze niet nodig maar als je bvb. buiten in volle zonlicht een foto zou willen nemen van een persoon met de zon in de rug en je wilt redelijk wat dof en je zou graag inflitsen om donkere schaduwen uit het aangezicht te weren, dan moet je dus je sluitertijd omhoog kunnen gooien om toch dat groot diafragma te kunnen gebruiken.

Als je in M wilt fotograferen moet je wel rekening houden met de max syncspeed die je camera aan kan en dus je sluitertijd varieren tussen 1/30 tot het max. dat je camera aan kan.

Gemakkelijkst is echter om de A stand te gebruiken; de belichting aan je flits over te laten en het diafragma aan te passen naar wens. Eventueel kan je een beetje compenseren met de flitscompensatie of als je graag meer omgevingslicht wilt; de iso van je camera omhoogschroeven.

Disclaimer : Ik ben ook maar een Flits-leek, dus niet verantwoordelijk voor gebeurlijke mislukte fotoshoot's

.
            Last edited by Defenderke; 15 januari 2009, 15:45.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

Comment

Geachte,

Dit is, voor mij, een heel goede, duidelijke uitleg ! en eigenlijk waar ik naar op zoek was !

Hartelijk bedankt hiervoor en ik zal je uitleg nu in de praktijk proberen omzetten !

Groeten,

Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                De sluitersnelheid hoeft helemaal niet te variëren omdat de flits de hoeveelheid licht meet door de lens en aan de hand daarvan de flits-intensiteit bepaald. m.a.w. Als je onderwerp ver staat of de achtergrond is te donker dan zal de flits gewoon meer kracht gebruiken om je foto te belichten..
                De sluitertijd gebruik je om meer of minder omgevingslicht te gebruiken, dus met een langere sluitertijd, meer omgevings- en minder flitslicht.

Een snellere sluitersnelheid is niet wenselijk omdat het licht de tijd nodig heeft om te rebouncen op je onderwerp
                Als ik jouw was zou ik eens wat berekeningen maken met de lichtsnelheid(300.000 km/s) en dan de looptijd van het licht op 10m berekenen.

Dat je de sluitertijd niet lager mag zetten als 1/250ste(300ste) heeft te maken,met het feit dat de sluiter helemaal open moet staan bij flitsen, bij kortere sluitertijden is het eerste gordijn nog niet helemaal overgestoken en dan vertrekt het tweede gordijn al en wordt de sensor met een speet belicht, vandaar de naam: spleetsluiter.

Op oudere foto's(langzamers sluiters, geen sluitertijden, maar gewoon langzaam bewegende gordijnen{sync toen 1/30 over lange zijde en nu 1/300 over de korte zijde}) zie je snel bewegende onderwerpen dan ook vervormen hierdoor: hiet ene deeel wordt later belicht als het andere en is al iets verder.

Als je in M wilt fotograferen moet je wel rekening houden met de max syncspeed die je camera aan kan en dus je sluitertijd varieren tussen 1/30 tot het max. dat je camera aan kan.
                In M kan de sluiterijd variéren van 1/300(syncspeed) tot de tijd net voordat de batterij het begeeft.

Gemakkelijkst is echter om de A stand te gebruiken; de belichting aan je flits over te laten en het diafragma aan te passen naar wens. Eventueel kan je een beetje compenseren met de flitscompensatie of als je graag meer omgevingslicht wilt; de iso van je camera omhoogschroeven.
                Bij constante lichtsterkte, kun je veel beter in M fotograferen, dan wordt belichting niet verstoort door: reflecties, buid met de witte jurk dominant in beeld, buidegom met zwart pak dominant in beeld enz.. want de belichting van die 2 is wel hetzelfde, dus moet je ook hetzelfde belichten.

Meer omgevingslicht: iso omhoog of sluitertijd langer.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De sluitertijd gebruik je om meer of minder omgevingslicht te gebruiken, dus met een langere sluitertijd, meer omgevings- en minder flitslicht.
                  Dat is inderdaad juist, maar heb je hierdoor niet meer kans op bewegingsonscherpte ?

Als ik jouw was zou ik eens wat berekeningen maken met de lichtsnelheid(300.000 km/s) en dan de looptijd van het licht op 10m berekenen.

Dat je de sluitertijd niet lager mag zetten als 1/250ste(300ste) heeft te maken,met het feit dat de sluiter helemaal open moet staan bij flitsen, bij kortere sluitertijden is het eerste gordijn nog niet helemaal overgestoken en dan vertrekt het tweede gordijn al en wordt de sensor met een speet belicht, vandaar de naam: spleetsluiter.
                  Op oudere foto's(langzamers sluiters, geen sluitertijden, maar gewoon langzaam bewegende gordijnen{sync toen 1/30 over lange zijde en nu 1/300 over de korte zijde}) zie je snel bewegende onderwerpen dan ook vervormen hierdoor: het ene deel wordt later belicht als het andere en is al iets verder.
                  Zie ook mijn uitleg : "wanneer de sluitersnelheid te hoog is kan het zijn dat je sluiter al aan het dichtgaan is vooraleer je sensor is belicht. Je krijgt dan een donker gedeelte boven en/of onder in je foto." Misschien niet zo duidelijk uitgelegd als van een pro; maar dit is wat ik eigenlijk bedoelde

In M kan de sluiterijd variéren van 1/300(syncspeed) tot de tijd net voordat de batterij het begeeft.
                  Mijn simpele Sony heeft maar een syncspeed van 1/125 en het nut ontgaat mij een beetje om heel lange sluitertijden te gebruiken + inflitsen (ben maar amateur he ) Ik zou dan ook met plezier een toepassing hiervan zien .

Bij constante lichtsterkte, kun je veel beter in M fotograferen, dan wordt belichting niet verstoort door: reflecties, buid met de witte jurk dominant in beeld, buidegom met zwart pak dominant in beeld enz.. want de belichting van die 2 is wel hetzelfde, dus moet je ook hetzelfde belichten.

Meer omgevingslicht: iso omhoog of sluitertijd langer.
                  Heel juist, maar niet het gemakkelijkst. Maar toch heb ik liever controle over het diafragma. Maar ik begrijp dat de mooiste foto's met flitslicht juist die zijn waar er een mooi evenwicht is tussen de goed belichte achtergrond door natuurlijk licht (lange sluitertijd) (achtergrond beweegt meestal niet) en de bevroren ingeflitste voorgrond (lees model).

Helaas laat ik dit soort fotografie (trouw in kerk enzo) gewoon over aan een pro En beperk ik mij tot die shots waar ik tenminste een tweede kans heb als het niet goed is.

Alvast bedankt voor je uitleg en tijd
                  α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                  Flickr____No place to be

Comment

Dat is inderdaad juist, maar heb je hierdoor niet meer kans op bewegingsonscherpte ?
                    Neen, want het is de flitssnelheid (ruwweg 1/1000e of korter) die bepalend is en niet de sluitersnelheid.

Comment

Zie ook mijn uitleg : "wanneer de sluitersnelheid te hoog is kan het zijn dat je sluiter al aan het dichtgaan is vooraleer je sensor is belicht. Je krijgt dan een donker gedeelte boven en/of onder in je foto." Misschien niet zo duidelijk uitgelegd als van een pro; maar dit is wat ik eigenlijk bedoelde
                      Maar jij koppelde dat aan het feit dat het licht nog niet terug was, maar dat heeft er niets mee te maken.

Comment

Vipermania,
                        Het is inderdaad niet eenvoudig, ik heb zelf een SB800 en heb geprobeerd om de meeste functies in het kort neer te pennen.
                        De SB600 verschilt niet zoveel van de SB800, kijk eens op mijn site, onder de rubriek "Flitsen"
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                        X