Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CF-card backup maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CF-card backup maken?

Hoe betrouwbaar zijn CF kaartjes en wat is de goedkoopste manier om er een backup van te maken?
    'k heb al gezocht achter imagetanks en compatibele mp4-spelers, maar deze zijn allemaal erg duur. Zijn er hier doe-het-zelvers die een gewone externe hdd weten te koppelen aan een cardreader? of mogelijkheden om een CF naar een CF te kopiëren?

En nog iets dat ik me afvroeg: is een 2GB kaart betrouwbaarder dan bvb een 16GB kaart? en daarmee bedoel ik dus de kans dat je fototoestel (in mijn geval een 40D) een fout schrijft zodanig dat de andere gegevens niet meer (direct) leesbaar zijn of dat je er niets meer kan bijschrijven?

Re: CF-card backup maken?

Heb je zo'n back-up toestel nodig omdat je tijdens een reis te weinig ruimte hebt op je geheugenkaartje(s)?

Normaal is het niet de bedoeling om al je foto's bij te houden op een geheugenkaartje, daarvoor gebruik je een harde schijf in de computer + minstens één externe schijf als back-up.

Voor de langere reizen kan een imagetank handig zijn omdat die nog vrij compact is. Maar de mini-laptops zijn ook nog vrij compact en betaalbaar. Ik heb er al verschillende gezien met een harde schijf van 160GB, en daar krijg je dan ook heel wat foto's op.
    Zo'n mini-laptop kan je ook gebruiken om de foto's te bekijken, en je kan er dan al een aantal slechte uithalen. Maar je zou dan ook nog een externe harde schijf moeten meenemen als back-up voor als er wat mis gaat met de mini-pc (maar dat is ook zo met een imagetank, want die kan ook defect raken).

Geheugenkaartjes zijn betrouwbaarder dan (externe) harde schijven, omdat er geen bewegende onderdelen inzitten. De prijs van geheugenkaartjes is ook niet meer zo'n groot probleem, en als je voor een reis vrij veel geheugen nodig hebt dan kan het misschien wel interessant zijn om een aantal 'trage' en dus goedkope geheugenkaartjes aan te schaffen zodat je voor weinig geld veel geheugen mee kan nemen.

Wil je tijdens een fotoshoot nog meer zekerheid, dan zal je een professionele camera moeten kopen met twee geheugenslots. (bijvoorbeeld een 1D MKIII, die heeft een Cf en een SD slot, je kan de foto's op beide kaartjes tegelijk zetten, maar ook een jpeg op het ene en een RAW op het andere kaartje. En je kan de foto's ook automatisch laten doorlopen op het andere kaartje als het eerste vol is.)
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Heb je zo'n back-up toestel nodig omdat je tijdens een reis te weinig ruimte hebt op je geheugenkaartje(s)? ...
      Nee, enkel om als back-up (dus kopie van het origineel) te gebruiken, voor als er iets met men originele CF-kaart gebeurd

Comment

Die zet je toch op Uw PC en de CF kaart word toch geformateerd en terug gebruikt.....dacht ik.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
          Die zet je toch op Uw PC en de CF kaart word toch geformateerd en terug gebruikt.....dacht ik.
          juist
          'k was er vergeten bij vermelden dat ik dit postte met een vakantie in het achterhoofd. Dus een paar weken van huis weg en je laptop het liefste thuis laten. excuses om dat nu pas te vermelden.

Comment

in plaats van een imagetank kan je tegenwoordig evengoed een EEEPC of hoe noemd zo een mini pc. dan heb je een minipc voor op reis je kan je foto's deftig bekijken en zelfs al bewerken en je heb er zelfs WIFI op. Je koopt zo'n ding vanaf 300€ en de prijzen zakken steeds.

Comment

CF's zijn zo betrouwbaar dat als je je camera in zee laat vallen, en je de CF uit de gezonken camera - die dan wel perte totale is - haalt, laat drogen, je de foto's nog gewoon kan lezen van de CF kaart .. (niet proberen met een harde schijf ) dt heb ik een paar jaar gelenden zien gebeuren bij een reisgenoot. camera en lens de vuilbak in, maar de foto's waren niet verloren. 'k heb ook la gehoord van een collega die zijn CF kaartjes in zijn broek had laten zitten toen die in de wasmachiene/droogkast ging .. en de foto's op die kaart waren nog steeds leesbaar.

imagetanks hebben het voordeel dat ze comact zijn, en relatief schokbestendig. Ik heb er ooit een boven van een draaitrap naar beneden laten valen, en dat ding wilt nog steeds werken

imagetanks hebben nadeel dat ze traag zijn, sommige al trager dan de anderen. 4gig CF overzetten kan soms tot 10 minuten duren, maar zelf met ne snelle duurt het nog minstens 5 minuten

mini PC's zijn veel polyvalenter, maar zijn minder robuust, net iets minder compact .. maar omwille van de polyvalentie toch te verkiezen boven zo een trage imagetank waarvan het concept nog dateerd uit de tijd dat 1 gig CF circa 1000 euro kosten (destijds de prijs van mijn eerste CF gig, toen nog een miniatuur harde schijf in CF formaat) vandaag is CF geheugen zo goedkoop geworden, en het is van het meest betrouwbare geheugen (weerstaat vocht, temperatuur, etc), dat als gewicht een punt is, je op vakantie mogelijks best kiest om gewoon voldoende CF kaartjes mee te nemen. Zeker als je op trektochten gaat en stroom een probleem kan zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                imagetanks hebben nadeel dat ze traag zijn, sommige al trager dan de anderen. 4gig CF overzetten kan soms tot 10 minuten duren, maar zelf met ne snelle duurt het nog minstens 5 minuten
                In imagetanks zitten toch meestal 1.8" harde schijven. Dus jij zal gewoon dikke sjans hebben gehad. Want als je een schijf laat vallen, dan is ie meestal kapot.
                En dat traag zijn, ligt dat niet aan de kaart zelf ? Dat is dan toch even traag/snel als je ze naar je pc kopieert met een CF reader.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                  In imagetanks zitten toch meestal 1.8" harde schijven. Dus jij zal gewoon dikke sjans hebben gehad. Want als je een schijf laat vallen, dan is ie meestal kapot.
                  En dat traag zijn, ligt dat niet aan de kaart zelf ? Dat is dan toch even traag/snel als je ze naar je pc kopieert met een CF reader.
                  via de (snelle) cardreader gaat het meestal een pak sneller dan via een imagetank

Comment

Als het is voor op reis zou ik gewoon voldoende kaartjes kopen, je kan je niks veiliger en compacter voorstellen. Bezoek de Transcend online shop eens, en vanaf een bestelling van 100 Euro geen verzendkosten en op 3 dagen bij U thuis.

Thuis kan je de beelden op een externe harde schijf overzetten en je kaartjes leegmaken voor een volgende reis.

MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik denk dat het ook het beste is om voldoende CF kaartjes mee te nemen, eventueel ook een kleine USB cardreader. Er zijn op reis voldoende mogelijkheden in hotels en internet cafe's om dan uw volle kaartjes te copieren op een 2de CF kaart.
                      Eens een kaartje opgeborgen zit in zijn doosje kan er nog weinig mee gebeuren, de problemen gebeuren bij het in en uithalen uit de camera en de cardreader.Met zeewater zou ik heel voorzichtig zijn.
                      Wil je weten hoe betrouwbaar CF kaartjes zijn, kijk dan eens op mijn site onder de rubriek: CF & SD kaartjes.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        Imagetanks bevatten meestal 2,5" hd's. Dat neemt niet weg dat ze veel gevoeliger zijn voor schokken dan CF's. Zeker als ze nog aan staan. ALs ze uit staan kunnen ze er iets beter tegen maar ik zou er toch geen basketbal mee gaan spelen.
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stinor Bekijk bericht
                          juist
                          'k was er vergeten bij vermelden dat ik dit postte met een vakantie in het achterhoofd. Dus een paar weken van huis weg en je laptop het liefste thuis laten. excuses om dat nu pas te vermelden.
                          Dat was zo nog niet dezelfde dag om 20:11?

OT : Omdat ik meestal met een 60GB foto's naar huis kom neem ik toch een MacBookske + BU disk (Ipod classic) mee hoor. Als dat niet kan zou ik ook voor zo'n mini pc gaan, maar nooit zonder BU.
                          Last edited by hvr_oosterzele; 13 januari 2009, 18:12.

Comment

Working...
                          X