Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

Ik moet zeggen dat ik op mijn D200 ook vaak onverklaarbare flitsresultaten scoorde en met de D300 nooit(of vrijwel nooit). Ik heb het zelfs gehad, dat beide camera's exakt gelijk ingesteld in commander mode en met één SB800 totaal andere resultaten scoorde, wel met andere lenzen natuurlijk.

Misschien heeft het flitssysteem van de D80 en D200 een systeemfout en ik weet ook niet of zelfs het zelfde systeem hebben.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Wat is het nu? In #27 zeg je matrix, hierboven zeg je "...midden en spot. De matrix gebruik ik helemaal niet en dat ik nooit gedaan..."
      Dat was een foutje, ik bedoelde de standen op de draaischakelaar. De automatische standen.
      Even voor de duidelijkheid:
      Voor lichtmeting gebruik ik alleen de centrum en spot (nooit matrix).
      Voor fotostand hoofdzakelijk M, heel soms P, S of A
      Straatfotografie
      https://gertjandubbeld.wordpress.com
      Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik moet zeggen dat ik op mijn D200 ook vaak onverklaarbare flitsresultaten scoorde en met de D300 nooit(of vrijwel nooit). Ik heb het zelfs gehad, dat beide camera's exakt gelijk ingesteld in commander mode en met één SB800 totaal andere resultaten scoorde, wel met andere lenzen natuurlijk.

Misschien heeft het flitssysteem van de D80 en D200 een systeemfout en ik weet ook niet of zelfs het zelfde systeem hebben.
        Met de D200, hoe ben jij dan omgegaan met het rare of onvoorspelbaar gedrag?
        Straatfotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gdfotografie Bekijk bericht
          Met de D200, hoe ben jij dan omgegaan met het rare of onvoorspelbaar gedrag?

Proberen of ik mijn fout kon ontdekken, maar dat nooit kunnen vinden en ook exif gaven geen oplossing, omdat daar geen flits gegevens in staan en A en S blijven hetzelfde.

Voorbeeldje: flist recht vooruit->goed belicht, flits 45 graden omhoog tegen een wit laag polafond->overbelicht, recht omhoog->goed fo beter, dat weet ik niet meer.

BV figuur in tegenlicht: licht lucht/achtergrond meten, instellen in M, flits aan en flitsen->achtergrond overbelicht en dan kon niet door het flitslicht komen.

Zelfde flits op de D300->geen last meer van gehad.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb gisteravond diverse testen uitgevoerd.

Allereerst ben ik er tevreden over. Ik denk dat het is opgelost. Het is een combinatie van oorzaken.

Laat ik beginnen bij het begin. Ik heb een opstelling gemaakt met de grijskaart, zwart achtergrond en witte randen rond de grijskaart. Nogmaals de flits gemeten met de lichtmeter op een afstand van 1m met 35mm vol vermogen, ik meet F32.
            Een foto maken kan niet op F32 (max F22), dus het vermogen teruggeschroeft en opnieuw gemeten tot ik een waarde krijg die ik wel kan schieten. De camera ingesteld en de grijskaart geeft precies een piek in het midden van het histogram. Kortom dit is goed, geen correctie lichtmeter nodig.

Als ik de afstand aanduiding gebruik die de flitser aangeeft, dan heb ik de volgende correctie nodig: zet de diafragma op de waarde die precies de afstand weergeeft, zet de diafragma daarna nog 1 stop meer open.
            Kennelijk is deze correctie nodig om het werkelijke richtgetal met de ideale (waarmee de flitser is gebaseerd) te compenseren. Bij de opleiding werd ik al gewaarschuwd dat flitsers vaak niet het werkelijke richtgetal kunnen afgeven.

Flitsen via het plafond merk ik kennelijk ook nog iets aanvullends. Als ik de afstand schat, dan klopt het niet als ik de foto maak (onderbelichting). Kennelijk heeft de witte plafond toch nog verlies in reflectie. Proef ondervindelijk moet ik 1m optellen bij de afstand. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Direct flitsen heb ik nu onder controle voor wat betreft directe flits (ook met diffuser).

Met TTL flitsen kan ik nu denk ik ook wel verklaren waar de afwijking er in het begin was:
            Hiervoor moet ik eerste kijken naar de interne lichtmeting van de camera.
            Gemeten op de grijskaart en een foto genomen komt deze iets links van het midden (ongeveer een 1/2 stop).
            Met lichtmeter gemeten (opvallend), moet ik de lichtmeter op +0,5 correctie zetten. Dit is onder kunstlicht omstandigheden. Hiermee krijg ik dan dezelfde afwijking die de camera heeft. (uit de opdracht zonelineaal had ik ook een correctie moeten uitvoeren, dus dat klopt wel). Ik corrigeer dan met een standaard bewerking in PS.

In het begin flitste ik TTL, indirect. Dus dan krijg ik te maken met:
            a) dat het beeld niet grijskaart grijs is.
            b) het plafond nog wat licht tegenhoud. En hierdoor misschien buiten het bereik van de flitser kom. Het aantal extra meters schiet omhoog.
            c) De lichtmeter afwijking in de camera (dit wist ik niet toen).

Ook de interpretatie van het histogram doe ik niet goed.
            Op de D80 is deze met drie verticale strepen verdeeld. Midden, links en rechts eentje. Ik dacht dat die steep 1 stop betekende.
            Een belichtingstrap wijst anders uit. Hierdoor kan ik uit het histogram helemaal niet meer bepalen hoeveel stops correctie er nodig is. Of heeft iemand hier wel een theorie over?
            Bovendien heb ik tot nu toe aangeleerd om de witte vlakken rechts uit te lijnen op het histogram. Dit is dus inderdaad helemaal verkeerd. Dit heeft o.a. ook te maken met het contrast in de werkelijkheid. Buiten met hoge zon is het verschil tussen wit en zwart veel groten dan binnen met flitslicht (op een zwart vlak, ipv schaduw). Hier reikt zwart en wit niet de cameragrenzen van +/- 3,5 stop.
            Als ik wit naar rechts wil uitlijnen, dan klopt het dat de diafragma meer open moet staan (bij hetzelfde licht), dus een lagere F-waarde (richtgetal).
            In theorie is het histogram vanuit het midden naar rechts 3,5 stop. Voor mijn camera begint clipping naar wit al eerder (bij 2/2,5 stops). Naar zwart toe is dat meer dan 3,5 stop.

De uiteindelijke oorzaken:
            0) Belichting beoordeling aan de hand van wit naar rechts van histogram is dus inderdaad (bedankt jongens) echt verkeerd.
            1) Flitser geeft een F32 af ipv F36. Hierdoor kloppen de afstandwaardes niet die de flitser aangeeft.
            2) De lichtmeter in de camera heeft een lichte afwijking van 1/2 stop. Ik heb mijn camera ingesteld op 1/3 stappen, dus de ene keer is de afwijking 1/3 maar dat kan ook 2/3 zijn.
            3) Via TTL en indirect heb je buiten punt 2, ook nog dat het plafond het licht wat tegenhoud. Op zich niet erg voor TTL, maar de meters schieten omhoog en de flitser trekt het misschien niet meer.
            4) Lichtmeter had ik via software gecalibreerd, en alleen met camera 3 een default gelaten. Dit was ik vergeten. Dus de gehele meter met defaults geladen. Toen werd de diverse licht- en flitsmetingen stabiel.

Het onderstaande moet ik nog leren, misschien dat jullie dat wel weten:
            1) Kan je met de histogram de exacte juiste belichting bepalen, en met eventueel hoeveel stops je nog moet corrigeren. Dus met de normale (niet grijskaart) beelden. Rechts uitlijnen kan wel, maar niet voor de midden en donkere delen. Voor witte delen hoeft het op de foto niet perse wit te zijn, dit kan en moet in PS verder aangepast worden.
            2) Wat is de beste methode om indirect bij reportagewerk uit de hand te gaan flitsen, TTL of handmatig of anders, en hoe.

Ik wil iedereen bedanken die me geholpen heeft en deze kant op gestuurd heeft. Ik ben eruit eindelijk. Thanks.
            Straatfotografie

Comment

Working...
            X