Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap rubber of kunststof?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnekap rubber of kunststof?

Ik heb een Tamron 18-250mm. lens en ben helaas de zonnekap kwijtgeraakt.
    (dit was een kunststof tulpmodel)

Wat raden jullie me aan ?
    Dezelfde kap kopen of een rubberen kap.
    Rubber lijkt me handiger maar heb er geen ervaring mee.
    Op verkoopsites spreken ze van "standaard"en van "tele"kappen.
    Wat is voor mij de beste optie?

Alvast dank voor je reactie.
    vriendelijke shoot

SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

Re: Zonnekap rubber of kunststof?

Als de zonnekap de juiste vorm heeft, dan maakt het niet zoveel uit van welk soort materiaal ze gemaakt is.
    De originele zonnekap zou in principe ontworpen moeten zijn om flarevorming door lichtbronnen net buiten beeld zoveel mogelijk tegen te houden.
    Maar tegelijk mag die zonnekap ook niet teveel tegenhouden, want dan heb je weer meer vignetting (donkere hoeken).

Met andere woorden, de afmetingen en vorm van die rubber zonnekap zou gelijk moeten zijn aan die van de originele. Als die zonnekap te diep of te smal is, den heb je meer kans op vignetting, is ze te ondiep of te breed, dan is ze minder effectief.

De zonnekap van een zoomlens is zo gemaakt dat ze in de breedste stand net geen vignetting geeft, die is daardoor veel minder effectief in de tele stand.
    Zet je op die 18-250 een zonnekap voor een tele, dan krijg je gegarandeerd vignetting-problemen in de brede stand.

Er moet dus een "breedhoek" zonnekap op die lens.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

ik zou voor rubber gaan,
      valt op te frommelen in mijn toch al te kleine tas en barst en breekt niet...
      maar heb er zelf geen ervaring mee.

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ik zou nooit voor rubberen gaan, de plastieken is zo gemaakt dat hij voor de verschillende beeldhoken(hor, vert en diagonaal) de maximale bescherming biedt, vandaar de tulpvorm. De rubberen zijn rond en mogen dan ook niet komen boven de diepste uitsnede in de tulp en dat is niet veel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kan de plastieken ook achterstevoren op je lens zetten als je ze weg steekt waardoor ze niet zoveel extra plaats innemen.

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als de zonnekap de juiste vorm heeft, dan maakt het niet zoveel uit van welk soort materiaal ze gemaakt is.
            De originele zonnekap zou in principe ontworpen moeten zijn om flarevorming door lichtbronnen net buiten beeld zoveel mogelijk tegen te houden.
            Maar tegelijk mag die zonnekap ook niet teveel tegenhouden, want dan heb je weer meer vignetting (donkere hoeken).

Met andere woorden, de afmetingen en vorm van die rubber zonnekap zou gelijk moeten zijn aan die van de originele. Als die zonnekap te diep of te smal is, den heb je meer kans op vignetting, is ze te ondiep of te breed, dan is ze minder effectief.

De zonnekap van een zoomlens is zo gemaakt dat ze in de breedste stand net geen vignetting geeft, die is daardoor veel minder effectief in de tele stand.
            Zet je op die 18-250 een zonnekap voor een tele, dan krijg je gegarandeerd vignetting-problemen in de brede stand.

Een rubbere zonnekap kun je zonodig oprollen of terugklappen als je de breedhoekstand gebruikt.

Comment

Maar dan heb je geen effect meer.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oke ik koop weer de originele kap.
                Dank voor de reacties
                Last edited by pleun; 30 december 2008, 22:41.
                vriendelijke shoot

SONY a300, Tamron 18-250, Sigma 105mm en Sony T50 voor in de handtas

Comment

ik heb beide soorten kappen in gebruik, mijn FF sigma 28-200 heb ik gekocht zonder zonnekap, en heb daar een rubberen kapje bijgekocht, maakte ook niet uit, daar ik wat groothoek verloor icm mijn cropcamera-sony..en de randen dus nooit zichtbaar zullen zijn met deze FF-lens.... op mijn aps-c tamron 28-200 heb ik wel een bloemmodel kapje.. nadeel van een blommekes-model is wel, dat de zon algauw spelbreker is, want die schijnt lekker door de 'happen' die uit deze kap genomen zijn..voordeel is weer, dat je bij groothoek geen randen zult zien.... de blommekap kan gewoon achterstevoren gemonteerd worden, dus qua ruimte in mijn fototasje maakt het niets uit, ivgl met die rubberen kap...en voor het prijsverschil tussen beide, dat maakt niet zo heel veel uit vind ik..groetjess!!

Comment

Ik had op mijn Sigma 28-70 ook een rubberen zonnekap.
                    Heb maar de originele weer aangeschaft.
                    Met de 'breedhoek' rubberen last van donkere hoeken.
                    Mijn zonnekap wordt trouwens altijd bij elke foto gebruikt.
                    Baad het niet dan schaad het niet Ze zit dan ook niet in de weg.
                    En om op te bergen omgekeerd op de lens en klaar is kees.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                      nadeel van een blommekes-model is wel, dat de zon algauw spelbreker is, want die schijnt lekker door de 'happen' die uit deze kap genomen
                      Een ronde zonnekap zal toch niet hoger mogen zijn dan happen, want anders krijg je in de hoeken vignetering en dan heb je de storende invloed overal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        - de gewone opvouwbare rubberen die je courant kunt vinden, zijn gedacht voor een standaardlens ... 45-50 mm FFen dus geschikt vanaf +- 28 mm op een cropsensor body
                        - wanneer je de montagering omkeert wordt de zonnekap +- 5 mm korter, is nog altijd goed opvouwbaar en vigneteert dan normaliter niet meer in de 18 mm stand op een cropsensor body ... wie test dit uit ... heb geen 18-55 er lens ... maar die 5 mm zou korter zou genoeg moeten zijn voor een cropsensor body
                        - de betere opvouwbare rubberen hebben een matzwart (geanodiseerde) alu montagering ipv glanzend zwart gelakt ... helaas niet meer te vinden ... Olympus had er indertijd hoogwaardige voor de OM lenzen en ook op de Nikkor 50 1.4 van mijn F3 zit er eentje van Nikon en die is ook zoals het hoort ... wist niet dat Nikon ook ooit rubberen gemaakt heeft.
                        Last edited by Silver Roller; 2 januari 2009, 13:02.

Comment

Working...
                        X