Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod voor Canon EOS400D + 70-200 F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monopod voor Canon EOS400D + 70-200 F4

Goedendag. Omdat het geen lachterje is om gedurende lange tijd de hierboven beschreven combinatie Eos400D + 70-200 F4 , stil te houden , ware het misschien raadzaam om een monopod te gaan gebruiken? Heeft daar soms iemand ervaring mee?
    Ik merk dat men soms de monopod bevestigd op de camera (Eos) zelf, maar anderzijds ook soms via een mound ring rond de 70-200 F4-lens.
    Vraag is nu welke de beste manier zou zijn en welke de voordeligste , en wat de voor-en nadelen van beide zijn.
    Ik hoop dit te weten te komen van iemand die hier ervaring mee heeft.

dank u.

ericstockman@telenet.be
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Re: Monopod voor Canon EOS400D + 70-200 F4

Ik heb de Gitzo GM2561T in bestelling staan omwille van zijn laag gewicht met als kop een RRS BH-25 PRO (heb ik wel al). Geen goedkope combinatie maar ik ben gegaan voor een zo laag mogelijk gewicht, anders heeft een monopod geen zin in mijn geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
      Vraag is nu welke de beste manier zou zijn en welke de voordeligste , en wat de voor-en nadelen van beide zijn.
      Ik hoop dit te weten te komen van iemand die hier ervaring mee heeft.

dank u.

ericstockman@telenet.be
      De 70-200 f4 is niet zo zwaar. Vandaar dat deze ook zonder statiefring wordt geleverd. (vermoed ik tenminste) Vanwege het gewicht kunt je de camera wel op een monopod of statief monteren i.p.v. de lens. Maar.... gezien het formaat van dit objectief zou ik toch hem toch liever monteren op een statiefring, vanwege de betere balans. Zo'n ring zul je dus alleen los moeten kopen. De originele van Canon is behoorlijk prijzig. Een goedkoper alternatief kun je hier vinden.

Persoonlijk heb ik bij mijn 70-200 f4 nog nooit een monopod of driepoot gebruikt, maar ik heb een IS versie en dat maakt het uit de hand fotograferen wel een stuk makkerlijker...
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Hartelijk dank voor deze nuttige info!

Prettig eindejaar !

Eric
        Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
          Hartelijk dank voor deze nuttige info!

Prettig eindejaar !

Eric
          Ik heb juist een manfrotto gekocht voor 55 euro in Hasselt in een speciaal zaak waar ik naam niet van ga noemen..Zeer degelijk en duurrzaam. Er zit ook een schroefdraad op voor een balhead of gewoon voor je toestel dadelijk op te schroeven. HEt nadeel zonder balhead is dat je alleen geen vertikale fotos kunt nemen.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik gebruik de Manfrotto 680B monopod black (€58,47), samen met een Manfrotto 234RC (tilt)head (€37,62). Met een tilthead kun je zowel in portrait als in landscape fotograferen, alleen heb je niet die flexibiliteit van een ballhead (maar het scheelt dan weer in de prijs).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zou deze combinatie altijd op het statief zetten via de lensmount. Dit heeft als extra voordeel dat je niet per sé een head moet kopen vermits je het geheel dan kan draaien via de lensmount. Het enige nadeel hiervan is dat je geen quickmount hebt en dus altijd moet vijzen
              Zoals eerder werd vermeld: e manfrotto 680B is een zeer goede prijs/kwaliteit monopod

Jakke
              Canon en glas
              www.jakke16.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                Het enige nadeel hiervan is dat je geen quickmount hebt en dus altijd moet vijzen
                en dat je alleen foto's recht voor je kunt maken
                iets of wa balhoofd zou toch handig zijn

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

je kan toch in eender welke richting een foto nemen. je kan het toestel draaien in de lensmount en die monopod kan je ook bewegen dus de meeste hoeken zijn mogelijk!

Jakke
                  Canon en glas
                  www.jakke16.be

Comment

ja, links en rechts kun je inderdaad alle kanten op, 360°dus.
                    maar laat ons zeggen dat alles dat meer afwijkt dan 5° boven of onder
                    de horizon met een monopod eerder onhaalbaar is zonder hulpstuk ...
                    of je moet "rare toeren" uithalen natuurlijk.

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

dan moet het waarschijnlijk een gek en grappig zicht zijn als je mij bezig ziet

Jakke
                      Canon en glas
                      www.jakke16.be

Comment

Heb een heel degelijke Bilora 1119 voor €50 (met balhoofd)
                        en een statiefring van €30 op ebay

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                          dan moet het waarschijnlijk een gek en grappig zicht zijn als je mij bezig ziet

Jakke
                          kweetnie?
                          hoe neem jij met monopod een foto van bv iets schuin boven je hoofd?

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"

Comment

Er zijn natuurlijk grenzen aan maar ik houd te monopod dan gewoon redelijk schuin. Zolang ik merk dat hij nog stabiel staat lukt dit zeer aardig

Jakke
                            Canon en glas
                            www.jakke16.be

Comment

ik heb ook die bilora zoals lennert, en eveneens zeer tevreden!
                              een handigheidje ivm gebruik monopod: klikkerdedeklik
                              nikon stuff

Comment

Working...
                              X