Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
    Is dit product hetzelfde? Kost maar €40 voor 110mm.
    zit er op het eerste gezicht knal identiek hetzelfde uit
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      Staat zelfs CBL op
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

Comment

Ik heb indertijd een ExpoDisc gekocht, was ook iets van een 100 Euro voor de 77mm versie ... ook plastic gadget dus. Gewoon in Raw werken en WB aanpassen indien nodig, werkt veel beter vind ik.

Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Knappe review Devid
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

navraag gedaan en antwoord van CBL ontvangen:

De disc die bij Konijnenberg wordt aangeboden is een namaak van de CBL.
            De fabrikant is hier nu over bezig. De CBL is beschermd door patenten en zou
            het dus gaan om een onrechtmatige namaak van de CBL.
            Neemt niet weg dat ook wij onaangenaam verrast zijn door dit voorval.
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

vind de expodisc ook handiger

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Ik heb indertijd een ExpoDisc gekocht, was ook iets van een 100 Euro voor de 77mm versie ... ook plastic gadget dus. Gewoon in Raw werken en WB aanpassen indien nodig, werkt veel beter vind ik.

Mark
              Fuji XPRO1

Comment

dat is juist mijn opmerking; met raw kun je aanpassen maar wat wordt je referentiepunt als je er geen hebt
                op het gevoel af
                Ja, inderdaad Devid op gevoel af.

Maak maar eens een huwelijksreportage bij minder weer, hoedanook zullen die mensen liever een in raw aagepaste foto zien op tussen de 5200 en 5500 Kelvin, dan een op grijskaart gemeten witbalans, waar je nogthans de werkelijkheid ziet.

Deze die vroeger op analoog werkten wisten heel goed welk soort film je best gebruikte bij welk soort weer.

Velen zagen ook liever de warme kleuren van een Fuji Reala film, of de iets oververzadigde kleuren van de Velvia diafilm, ook een kwestie van smaak.

Bij productfotografie ligt dat heel anders, daar moet je in de meeste gevallen kleurgetrouwe beelden afleveren, neem nu bv. een folder van gevelstenen, zo ken ik een fotograaf die iedere opname maakt, één met een kleurkaart in beeld en een onder dezelfde omstandigheden zonder de kleurkaart, dan gaat deze kleurkaart mee tot en met de drukker, en wordt met een EyeOne Pro of andere kleurmeet apparatuur een vergelijking gemaakt tussen de kleuren van de kleurkaart, en deze van de uiteindelijke afdruk.

Je ziet, het doel heiligt de middelen, afhankelijk waarvoor het moet dienen, maar terug een goede reden om RAW te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ja, inderdaad Devid op gevoel af.

Maak maar eens een huwelijksreportage bij minder weer, hoedanook zullen die mensen liever een in raw aagepaste foto zien op tussen de 5200 en 5500 Kelvin, dan een op grijskaart gemeten witbalans, waar je nogthans de werkelijkheid ziet.

Deze die vroeger op analoog werkten wisten heel goed welk soort film je best gebruikte bij welk soort weer.

Velen zagen ook liever de warme kleuren van een Fuji Reala film, of de iets oververzadigde kleuren van de Velvia diafilm, ook een kwestie van smaak.

Bij productfotografie ligt dat heel anders, daar moet je in de meeste gevallen kleurgetrouwe beelden afleveren, neem nu bv. een folder van gevelstenen, zo ken ik een fotograaf die iedere opname maakt, één met een kleurkaart in beeld en een onder dezelfde omstandigheden zonder de kleurkaart, dan gaat deze kleurkaart mee tot en met de drukker, en wordt met een EyeOne Pro of andere kleurmeet apparatuur een vergelijking gemaakt tussen de kleuren van de kleurkaart, en deze van de uiteindelijke afdruk.

Je ziet, het doel heiligt de middelen, afhankelijk waarvoor het moet dienen, maar terug een goede reden om RAW te gebruiken.
                  Ik volg volkomen : de interpretatie van kleur en toonzetting is vooral een kwaliteit van de fotograaf. Buiten specifieke produktfotografie (tapijten, mode, enz...) - en die gebeuren dikwijls onder gecontroleerde omstandigheden (lees studio) - kunnen veel foto's op verschillende manieren "geprocessed" worden.
                  Wat mij betreft is een foto zelfs geen exacte weergave van de werkelijkheid, maar vooral een interpretatie (een statement) van de fotograaf...
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Zou graag de thread opnieuw in leven roepen ... om nog wat reacties - nu een tijdje later - te sprokkelen.

Zijn de CBL gebruikers nog steeds tevreden?

Zelf werk in meestal in 'cloudy' stand voor natuurlijk licht en 'auto' voor binnen. Ik werk in RAW en corrigeer achteraf op mijn gecalibreerd scherm. Toch vind ik het vaak moeilijk om een natuurlijk resultaat te bekomen, vooral bij opnames binnen.

Ik twijfel nog tussen een expodisc (misschien moet ik dan ook direct een 'neutrale' en een 'warme' expodisc nemen) en/of een CBL-ding of whiball kaart.

Ik heb ook nog enkele vraagjes....

1. Kan je de CBL lens ook gebruiken zoals de Whiball (en andere grijskaarten) door hem gewoon bv aan je onderwerp te leggen/geven en dan in post-processing de neutraal-griswaarde toe te kennen met het pipetje (waarna batch-processing van alle andere foto's die ik in dezelfde lichtomstandigheden genomen heb) of moet ik steeds gebruik maken van de manuele witbalansinstelling op mijn fototoestel (dan moet ik blijkbaar de CBL zo houden dat die 80% van het zoekerbeeld vult)?

2. Is de Whiball niet even goed als de CBL?

3. Kan je een wat groter exemplaar van de whiball ook als grijskaart gebruiken om de belichting mee te bepalen of is het daarvoor minder geschikt?

4. Welke zijde van de CBL gebruik je best voor de witbalans in welke omstandigheden (op hun site suggereren ze wit voor 'lighting situations, low light, or on cloudy and overcast days' en grijs voor 'studioflash photography and direct sunlight') en is de grijze kant ook betrouwbaar genoeg om de belichting op in te stellen zoals op een klassieke grijskaart?

5. Hoe bepaal je de witbalans met de expodisk bij landschappen (bv een berglandschap maar ook bv een straat)? Ik heb ergens gelezen dat je het altijd naar de lichtbron moet richten behalve bij landschappen waar je het in de richting van het te fotograferen tafereel moet richten....

Ik weet het, er is al veel over geschreven. Diegene die zich toch de moeite troosten om iets neer te schrijven zijn alvast bedankt!

Comment

Ik heb een Expodisc 77mm gekocht omdat het me een goed idee leek ... toen ... ondertussen is ie al maanden niet meer uit mijn fototas gekomen moet ik toegeven, ik gebruik toch altijd raw en pas de WB wel aan bij het 'ontwikkelen'.

Volgens mij is een gewone grijskaart veel nuttiger, zet je naast je onderwerp en 'poets' je later in PhotoShop gewoon weg ... of je neemt een foto met en een foto zonder grijskaart, dan is het nog simpeler.

Ik moet wel toegeven dat de 'Auto' setting op mijn 40D in mijn toepassingen meestal redelijk goed is, er moet toch altijd post-processing aan te pas komen, ik bewerk al mijn foto's voordat iemand ze te zien krijgt.

Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                      X