Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sb600/sb900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sb600/sb900

    hierbij even een vraagje:

    ik zou me heel graag een externe flitser aanschaffen en heb nog geen enkele ervaring hiermee

    in nood gebruikt ik mijn interne flitser in de D80, maar dat licht is afschuwelijk, vind ik, om maar te zwijgen van die lelijke schaduwen


    kan er me iemand zeggen wat het voornaamste verschil is tussen de sb600/sb900 en wat jullie bevindingen zijn

    deze flitser zal voornamelijk worden ingezet bij portretten van mijn dochter, wanneer ik niet genoeg licht heb in huis...

    ik zou heel graag een 'zacht licht' hebben, dus ik zal ook een diffuser nodig hebben?(eventueel tip voor een goede diffuser?)


    reeds bedankt!
    Nikon D80, Nikon 85mm/1.4, Nikon 17-55/2.8 & Nikon SB900

  • #2
    Re: sb600/sb900

    De SB900 is sneller (recycle time), groter zoombereik, meer flexibele kop (voor bouncen), handiger menu, detecteert DX/FX, software upgradebaar (D3xxx/D700/D90), samenwerking met de camera qua kleur, hoger vermogen, een difusser meegeleverd,....maar aan het dubbele van de prijs van een SB600

    Maar een Sb600 zal zeker een immens verschil maken tov je ingebouwde flitser.
    Last edited by saphi; 23 december 2008, 07:27.
    Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: sb600/sb900

      Er zijn veel verschillen maar het enige wat ik vlug kan zeggen is dat de sb900 veel meer licht produceert.
      Maar denk dat de voordelen van de sb900 het prijsverschil echt niet de moeite zijn voor jouw toepassingen voor de flitser. Met de sb 600 kan je al het fotowerk aan.
      SB 900 kan je bv als master gebruiken en sb600 niet als je met meerdere flitsen wilt werken. Maar als dit voor jouw niet van toepassing is raad ik je de sb600 aan.
      Een klein tipje waar je al met een je standaard flitsje al een minder hard beeld krijgt is bv een stukje matpapier op dit flitsje kleven. Je zult je flits dan wel een stopje bij moeten geven.
      Meschien ben je dan al tevreden met het resultaat en heb je weer 200 eurotjes uitgespaard.
      Maar een investering in een externe flits is altijd wel de moeite.

      Comment


      • #4
        Re: sb600/sb900

        Oorspronkelijk geplaatst door MikeS Bekijk bericht
        Je zult je flits dan wel een stopje bij moeten geven.
        Zelfs dat is niet nodig als je TTL werkt: de camera meet immers het licht en bepaalt wanneer er genoeg geflitst is.

        Comment


        • #5
          Re: sb600/sb900

          als je mooie portretten wil maken zal je vroeg of laat je flits van je camera afhalen...
          zowel de SB600 als de SB900 doen in wezen hetzelfde als jouw camera flash, alleen wat krachtiger en je kan bouncen...

          Bouncen is al een stap vooruit...

          doch, het zachte mooie licht wat jij wenst... zal je slechts bekomen door je flash van je toestel weg te halen en het door een paraplu of softbox te sturen.... hier is al heel veel over geschreven op deze site... maar je kan ook terecht op www.strobist.com, waar je zeker de lighting series moet doorlezen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: sb600/sb900

            SB-600 zou zeker genoeg moeten zijn. Ik gebruik hem zelf op mijn D50 en mijn D200, en ik ben er heel tevreden van.

            Met je D80 kan je SB-600 ook remote aansturen, via de interne flash.
            Eventueel een omnibounce (paar euro via ebay, voor de namaakversie) erbij, en je bent goedkoop gesteld.

            Zelf vind ik dat de SB-900 twee grote nadelen heeft: enorme prijs, en enorme omvang...

            Als je goedkoper wil: eventueel een SB-400? Kan je wel bouncen, maar niet in alle richtingen, en je kan hem niet vanop besturen via de interne flits van je D80.

            Comment


            • #7
              Re: sb600/sb900

              Ik heb de sb900 nooit gebruikt. Dus je vraag kan ik niet beantwoorden. Op deze site vind je wel veel info over beide flitsers en andere Nikon zaken.

              Compare the Nikon SB-800 vs. SB-900 If you thought the SB-800 was big at 12.3 oz, 1.7 oz more than the SB-600 flash, the SB-900 is massive adding another 2.3 oz to make it 14.6, just shy of a pound…


              Mooie link van d_oracle. Bedankt !
              groet, Rik

              Comment


              • #8
                Re: sb600/sb900

                Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Met je D80 kan je SB-600 ook remote aansturen, via de interne flash.
                Sorry voor het kapen van het topic, maar kan je dit met de Canon 430EX II ook?
                450D en wat prullen

                Comment


                • #9
                  Re: sb600/sb900

                  Zoek eens naar een sb800 is krachtiger als de sb600 en nu met de komst van de sb900 aan gunstige prijs te vinden voor een paar € meer als de sb600
                  op de site van grobet staat hij 299€ voor een sb800
                  Last edited by monneke; 26 december 2008, 10:52.
                  Coolpix 990 & D70/N Af-S 18-70 DX / AF-G 70-300 / 50-f1.4 / 60-f2.8 macro / SB 600 / S 70-200 f2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: sb600/sb900

                    En er zijn veel mensen die hun sb800 upgraden naar een sb900 en dus hun sb800 tweedehands verkopen. Hou dus misschien ook het forum in de gaten.
                    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

                    Comment

                    Working...
                    X