Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paraplu's en softboxen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Paraplu's en softboxen

hellow

ik zou graag een softbox en/of een paraplu willen bijkopen voor op mijn jinbei millenium 400 flitsers...

Ik heb momenteel 1 softbox maar op de andere flits staat helemaal niets.

Ik meen ooit eens paraplu's tegengekomen die je langs 2 kanten kan gebruiken : zowel als reflectie als doorschiet-plu... Kent iemand die want ik vind ze niet direct...

Daarenboven : welke softbox zou ik kopen? Maakt dit veel verschil uit? Ik dacht aan een octabox van jinbei zelf...

Alle raad is welkom.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Re: Paraplu's en softboxen

http://www.studio73.be/5396/studio73..._Umbrella_76cm

De meeste rechthoekige softboxen hebben binnenin nog een extra difusor voor nog zachter licht, in de octa denk ik niet dat deze inzit.

Maar de octa gaat wel zachter en gerichter licht geven dan een plu.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

ah ok... dus om het effe op een rij te zetten :

- octabox : zachtst licht
      - softbox : iets harder licht
      - plu : hardste licht (van deze 3)

Goh... dat wordt er niet makkelijker op. Denk dat ik zowel een octabox als een plu zal kopen.

Misschien een domme vraag ivm die plu maar kan je die op elke flitsset installeren? Is dat een universeel systeem of zo?
      Nieuwe site

Comment

De meeste rechthoekige softboxen hebben binnenin nog een extra difusor voor nog zachter licht, in de octa denk ik niet dat deze inzit
        jawel.

Octa of rechthoekige softbox. Beetje kwestie van voorkeur. Ook welke spiegeling je in de ogen wil zien.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

ik heb vernomen dat het enige grote verschil tussen een octabox en softbox de vorm van de catchlight in de ogen zou zijn? (die ik dan bij een octabox mooier vind)
          Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            ah ok... dus om het effe op een rij te zetten :

- octabox : zachtst licht
            - softbox : iets harder licht
            - plu : hardste licht (van deze 3)

Goh... dat wordt er niet makkelijker op. Denk dat ik zowel een octabox als een plu zal kopen.

Misschien een domme vraag ivm die plu maar kan je die op elke flitsset installeren? Is dat een universeel systeem of zo?
            Wel even softbox en octa van plaats verwisselen.

Een octadome is een volwaardige grote softbox maar dan 8 hoekig.
            Ik weet niet of de octadome van Jinbei ook de extra difusor binnenin heeft.
            Indien niet dan is het eerst de softbox, dan de Octa, en dan de paraplu.
            Indien hij wel deze extra diffusor heeft dan is het licht van de softbox of de octa even zacht. (is natuurlijk relatief, hangt af van materiaal, grootte, enz).

De octa geeft een ronder catchlight dan de rechthoekige van een softbox.
            Sommige merken hebben zo een paraplusysteem om de octadome op te zetten zodat een octadome ook wat makelijker en sneller kan opgezet worden dan een softbox.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

hoe groter de relatieve opervlakte van je lichtbron tov je onderwerp hoe zachter de lichtbron. doordat je een softbox dichter bij je onderwerp kan zetten dan een reflectie plu is een softbox meestal zachter dan een reflectieplu. Een doorschiet plu kan je bijna even dicht zetten als een softbox, als de doorschietplu even groot is als de softbox, zal het licht een vergelijkbare zachtheid hebben.

sommige witte plu's kan je een zwarte buitenkant op zetten zodat je ze gebruikt als reflectie plu, en je kan je zonder die zwarte "mantel" gebruiken als doorschietplu.

in de studio werk ik liefst met softboxen, op locatie met doorschiet plu's omdat dat toch allemaal sneller opgesteld is, en als er geen 220volt is, is "stobist" makkelijk met een plu

Comment

EZopen softbox: bestaat ook vierkant

Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

goh zal anders van alles 1 kopen

Ik heb 1 softbox momenteel (en 2 flitsers :s) dus er moet sowieso iets bijkomen.
                  op locatie werken is momenteel nog geen optie dus denk dat ik eerder een softbox of octabox zou kopen...

Vermits ik al een softbox heb, neig ik dan eerder naar een octabox te gaan en nadien een plu'tje erbij.

Heeft een vierkante softbox voor- of nadelen tov een rechthoekige? Waarschijnlijk een iets ander licht op je onderwerp of zo?

t begint hier een interessante topic te worden
                  Nieuwe site

Comment

Of je kan het natuurlijk zelf maken.
                    My Flickr page!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xemio Bekijk bericht
                      Of je kan het natuurlijk zelf maken.