Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat heb ik allemaal nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat heb ik allemaal nodig?

Hoi iedereen,

binnekort, a.s. woensdag/donderdag, ga ik de Nikon d90 met kitlens 16-85 aanschaffen. Nu ben ik van plan om alle accessoires die ik nog nodig heb ineens bij te kopen, en hopelijk zo nog een prijsvoordeel te doen...

Nu omdat ik nieuw ben in het vak zou ik graag wat advies meekrijgen om zoveel mogelijk van de eerste keer juist te kopen...

Geheugen kaarten:
    Deze zou ik van Sandisk kopen, maar de welke? SD HC extreme III of Ultra II?

Filters:
    Hier ben ik helemaal een leek in, welke pola's zijn goed? Welk UV's zijn goed? En welke soorten heb je nog allemaal?

(Mini-)statief:
    Ik overweeg een Velbon Ultra Maxi-Mini, of anders een gorillapod focus, maar ik hoor dat de gorillapods nog niet zo echt stevig zijn, klopt dit? Of mss toch ineens een hoog statief?

Reinigingsproducten?
    Blaaspijpjes, sensor swabs, sensor brushes, ... Wat raden jullie me aan als amateur gebruiker met voor de moment maar 1lens (NOG geen lens-switches dus...)

Ik kan voorlopigs niets meer bedenken, als jullie nog iets weten, let me know.

Ook bedankt ik jullie al op voorhand voor de inbreng!

Mvg,

Matthias
    Nikon D90 - Nikkor glaswerk van 16mm tot 300mm - Gitzo GT2530EX + GH2750QR
    Aan't sparen voor wat lichtsterker glaswerk
    Groetjes

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias V Bekijk bericht
    Geheugen kaarten:
    Je spreekt van kaarten, met 1x 8G kom je al een heel eind hoor.

Filters:
    Hier ben ik helemaal een leek in, welke pola's zijn goed? Welk UV's zijn goed? En welke soorten heb je nog allemaal?
    De Pola filters van B+W zijn goed Cokin ook maar wel de opschroeffilters nemen.
    UV en andere dergelijke filters heb je niet nodig en moet je niet laten aansmeren ter bescherming. Koop eventueel nog een zonnekap voor je lens mocht die er niet bij zitten.

(Mini-)statief:
    Ik overweeg een Velbon Ultra Maxi-Mini, of anders een gorillapod focus, maar ik hoor dat de gorillapods nog niet zo echt stevig zijn, klopt dit? Of mss toch ineens een hoog statief?
    Beter ineens een hoog statief, dat ook laag kan (even op min googje letten). En best wel iets degelijk dat niet gelijk omver gaat bij een stevig windje.

Reinigingsproducten?
    Blaaspijpjes, sensor swabs, sensor brushes, ... Wat raden jullie me aan als amateur gebruiker met voor de moment maar 1lens (NOG geen lens-switches dus...)
    Heb je niet nodig, je wisselt nog niet van lens en hebt een ingebouwde stof verwijder.

Ik kan voorlopigs niets meer bedenken, als jullie nog iets weten, let me know.
    • Een tas om alles in te stoppen
    • reserve batterij
    • Eventueel externe flitser
    • Veel tijd om foto's te maken
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Voor uitbreiding zoals statief (met kop!) en flitser zou u eerst moeten vaststellen bij welke soort fotografie uw belangstelling ligt. Ik zou overwegen om in ieder geval een extra accu, extra geheugenkaartje, blaaspeertje om frontlens schoon te blazen te kopen. Sommige spulletjes lijken dubbel-op, maar beschouw ze als het reservewiel van een auto, of de bandenplakset voor de fietsband.
      Kijk ook eens in dit draadje
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

groet Hans

Comment

Zeker investeren in een goeie tas of rugzak. Iets dat makkelijk is om mee te nemen, maar zeker ook om alles snel te kunnen bereiken. er is keuze geoeg tussen verschillende merken en modellen. En wat mss ook te overwegen is, is een goed boek over fotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
          Heb je niet nodig, je wisselt nog niet van lens en hebt een ingebouwde stof verwijder.
          Wat een optimistisch idee over het stof filter, het werkt wel, maar soms heb ik ineens een stofje op de sensor en waar vandoor??
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Je spreekt van kaarten, met 1x 8G kom je al een heel eind hoor.

De Pola filters van B+W zijn goed Cokin ook maar wel de opschroeffilters nemen.
            UV en andere dergelijke filters heb je niet nodig en moet je niet laten aansmeren ter bescherming. Koop eventueel nog een zonnekap voor je lens mocht die er niet bij zitten.

Beter ineens een hoog statief, dat ook laag kan (even op min googje letten). En best wel iets degelijk dat niet gelijk omver gaat bij een stevig windje.

• Een tas om alles in te stoppen
            • reserve batterij
            • Eventueel externe flitser
            • Veel tijd om foto's te maken
            Ik was ook van plan 2x 8GB kaartje te kopen, maar ik zie de verschillende type's, met verschillende snelheden, om mijn d90 optimaal te kunnen gebruiken, beelden en filmpjes, welke kaartjes neem ik dan best? de ultra II of de Extreem III?

Een zonnekap en cocik polafilter worden nu aan het lijstje toegevoegd!

Ivm met het hoge statief, wat bedoel je met 'even op min googje letten' ??

De tas, die was eigelijk al vanzelfsprekend, ik twijfel tussen een thinkthank holster en een kata digital case...

En dat van die batterij ga ik ook noteren, want dat vind ik best handig!

Alvast bedankt voor de inbreng!

Mvg
            Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              Voor uitbreiding zoals statief (met kop!) en flitser zou u eerst moeten vaststellen bij welke soort fotografie uw belangstelling ligt. Ik zou overwegen om in ieder geval een extra accu, extra geheugenkaartje, blaaspeertje om frontlens schoon te blazen te kopen. Sommige spulletjes lijken dubbel-op, maar beschouw ze als het reservewiel van een auto, of de bandenplakset voor de fietsband.
              Kijk ook eens in dit draadje
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

groet Hans
              Met dank Hans, het blaaspeertje, accu en geheugenkaartje zijn genoteerd!
              Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Si_Burnout Bekijk bericht
                Zeker investeren in een goeie tas of rugzak. Iets dat makkelijk is om mee te nemen, maar zeker ook om alles snel te kunnen bereiken. er is keuze geoeg tussen verschillende merken en modellen. En wat mss ook te overwegen is, is een goed boek over fotografie.
                Zoals reeds gezegd, was ik zelf al van plan een goede tas aan te schaffen, het boek is ook al een gedane zaak, er is een 2dehands exemplaar van 'de hogere school der fotografie' onderweg naar me!

Enorm bedankt voor de handige tips en positieve inbreng!

Mvg
                Groetjes

Comment

Je kan ook nog een grip kopen voor de D90. Ik gebruik een grip en ik zou niet meer zonder willen nu, maar dit kan je best eens testen in de winkel wat jou het meest ligt.

Comment

een goed software pakket (lightroom 2.0 of photshop CS3 of 4)
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Hoi iedereen,
                      ......
                      Geheugen kaarten:
                      .......

Mvg,

Matthias
                      Nikon stelt geen specifieke eis aan de snelheid. Citaat uit de handleiding D90:

❚❚Goedgekeurde geheugenkaarten
                      De volgende SD-geheugenkaarten werden getest en goedgekeurd voor gebruik met de
                      D90. Alle kaarten van de hieronder vermelde merken en opslagcapaciteit kunnen worden
                      gebruikt, ongeacht de snelheid.
                      Andere geheugenkaarten zijn niet getest. Voor meer informatie over bovengenoemde
                      kaarten kunt u contact opnemen met de fabrikant.
                      SanDisk 512MB, 1GB, 2GB*, 4GB†, 8GB†
                      Toshiba 512MB, 1GB, 2GB*, 4GB†, 8GB†, 16GB†, 32GB†
                      Panasonic 512MB, 1GB, 2GB*, 4GB†, 8GB†, 16GB†, 32GB†
                      Lexar Media 512MB, 1GB, 2GB
                      *
                      , 4GB†
                      Platinum II: 512MB, 1GB, 2GB*, 4GB†
                      Professional: 1GB, 2GB*, 4GB†
                      * Indien de kaart moet worden gebruikt met een kaartlezer of ander apparaat, dient u vooraf te controleren of
                      het apparaat kaarten met opslagcapaciteiten van 2 GB ondersteunt.
                      † SDHC-compatibel. Indien de kaart moet worden gebruikt met een kaartlezer of ander apparaat,
                      dient u vooraf te controleren of het apparaat SDHC ondersteunt.

Het gebruik van goedgekeurde kaartjes kan belangrijk zijn als je de firmware-updates uitvoert.
                      Als je na aankoop het toestel registreert bij Nikon, dan heb je ook toegang tot bepaalde electronische documentatie zoals handleidingen. Aanbevolen!

Groet Hans.

Comment

Hoi iedereen,

binnekort, a.s. woensdag/donderdag, ga ik de Nikon d90 met kitlens 16-85 aanschaffen. Nu ben ik van plan om alle accessoires die ik nog nodig heb ineens bij te kopen, en hopelijk zo nog een prijsvoordeel te doen...
                        De besparing die je denkt te maken door een veronderstelde extra korting (wat mij zou verbazen) zou wel eens snel teniet kunnen gedaan worden door nutteloze of verkeerde aankopen. Doe dit beter stap voor stap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                          Nikon stelt geen specifieke eis aan de snelheid.

Groet Hans.
                          Met dank hans, hiermee kan ik nog wat besparen!

@hvr: Daarom dat ik hier een topic open

Heeft er iemand al ervaring met de gorillapod focus?

En ik heb gezien dat Cokin echt heel veel verschillende filters verkopen, hier ben ik nog niet goed uit, kan iemand me hier nog wat meer over vertellen?

Mvg
                          Groetjes

Comment

En ik heb gezien dat Cokin echt heel veel verschillende filters verkopen, hier ben ik nog niet goed uit, kan iemand me hier nog wat meer over vertellen?
                            Ja, je hebt die echt niet nodig .

Ik heb er hier ook zo een aantal liggen die ik in mijn beginjaren ooit dacht niet te kunnen missen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Ja, je hebt die echt niet nodig .

Ik heb er hier ook zo een aantal liggen die ik in mijn beginjaren ooit dacht niet te kunnen missen.
                              Bedankt, ik zal in de winkel gewoon naar een goede pola vragen, en in de loop der tijd wel eens specifiek achter de juiste zoeken!
                              Groetjes

Comment

Working...
                              X