Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom boek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom boek

Kerstmis komt er weer aan, en ik ben van plan een boek(je) over Lightroom te vragen.

Iemand een idee welke zoal goed zijn? mag in het engels en het nederlands, mijn lightroom is namelijk de engelse versie, nog beter is nederlandste tekst met de engelse termen
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Re: Lightroom boek

beste

op deze site en ook nog andere, vind je gnoeg keuze literatuur!!!
    De wereld van computers kan soms vrij ingewikkeld zijn. Op HCW.be vind je allerlei interessante informatie, tips en advies over de computer.

Lamp

Comment

Ik heb onlangs het boek "Adobe Photoshop Lightroom 2" gekocht (auteur Johan W Elzenga)
      ISBN 978-90-430- 1649-0 bij Pearson Education. Ik heb dit 19.95€ betaald, op de boekenbeurs.

Prima nederlandstalig boek, met de terminologie in het engels.
      Bij mijn weten is lightroom niet in het nederlands verkrijgbaar. Een vertaling van de terminologie zou dan ook weinig zinvol zijn.
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

een boek van scott kelby lijkt mij een aanrader. heb het boek zelf niet maar wel de uitleg van scot kelby gezien op zijn site.

ook een goed boek is;"tha adobe photoshop lightroom2 book" van Martin Evering
        dit is in het engels en is ongeveer 600 paginas dik

groeten en succes met je keuze

Comment

Ik heb er ook al naar zitten zoeken en alles dat voorhanden was vergeleken.

Het boek van Elzenga is inderdaad goed, met bovendien ook veel uitleg (met duidelijke foto's) over wat je verandert, naast hoe je het verandert. Als je nieuw bent in al deze dingen, zoals ik, is dat heel hard meegenomen, anders is het wellicht overbodig en kan je beter iets als Adobes eigen boek kopen. (Trouwens onbegrijpelijk dat er geen mooi gedrukte handleiding meegeleverd wordt, al staat die uiteraard wel op de CD-ROM.)

Het probleem met veel van die boeken blijkt dat het grootste deel vaal over zaken gaat die je echt niet nodig hebt of die heel evident zijn.
          Lightroom is wat mij betreft zo intuïtief, zelden gezien, dat ik echt geen 100 blz. nodig heb over printen of slideshows of webcollecties aanmaken. Dat gaat zo. Details zijn eventueel ook zo te vinden.
          Of 50 blz. over de structuur van het programma. Dat zie of vind je zo. Een korte rondleiding volstaat al.

Wat ik dan weer wél graag doorneem, zijn dingen als details om de library handig in te richten, om vanaf het begin tags e.d. goed mee te geven. Alle verschillen met versie 1, in detail en op een rijtje.
          En dat staat steeds al te weinig beschreven, vind ik. Niet de moeite om relatief dure boeken voor te kopen.

Ik heb dus besloten om voorlopig geen tweede boek over Lightroom te kopen, wegens steeds niet voldoende (of verkeerd) uitgebreid. Je vindt veel meer en gerichtere uitleg op internet.
          Elzinga is wel een aanrader, naast de andere die hierboven reeds genoemd werden.
          Zelf eens gaan vergelijken en zien wat je het meest bevalt, dus.
          Last edited by Klingsor; 1 december 2008, 09:10.

Comment

Hier kunt ge gratis een e-book downloaden: http://help.adobe.com/en_US/Lightroo...oom_2_help.pdf
            Hier ook: http://www.image-space.com/
            Nog een: http://www.scribd.com/doc/522424/Lightroom-Help-Manual

Allemaal perfekt legaal, en er zullen er ongetwijfeld nog zijn

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik heb onlangs "bewuster en beter werken met LR2" gekocht bij Standaard boekhandel (24,95€) Dit is uitgebreider dan ""Adobe Photoshop Lightroom 2" en bevat meer uitgewerkte voorbeelden.
              Auteurs zijn Pieter Dhaeze en Hans Frederiks, uitgegeven bij Van Duuren informatica.
              Comfortably numb with my Pentax

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pink Floyd fan Bekijk bericht
                Ik heb onlangs "bewuster en beter werken met LR2" gekocht bij Standaard boekhandel (24,95€) Dit is uitgebreider dan ""Adobe Photoshop Lightroom 2" en bevat meer uitgewerkte voorbeelden.
                Auteurs zijn Pieter Dhaeze en Hans Frederiks, uitgegeven bij Van Duuren informatica.
                vandaag gekocht in de carrefour voor 29.90 €
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

Comment

ik weet uit zeer goeie bron dat er binnen de 2 maanden een nederlandstalig Lightroom-boek uitkomt van een BD-er !! en geloof me het zal de moeite worden...
                  Photography helps people to see
                  -Berenice Abbott-
                  BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                    ik weet uit zeer goeie bron dat er binnen de 2 maanden een nederlandstalig Lightroom-boek uitkomt van een BD-er !! en geloof me het zal de moeite worden...
                    Just, ik kan het bevestigen, uit dezelfde bron ! En wees maar gerust dat het in mijn kast zal staan. Bij mijn weten het eerste van de hand van een Vlaming.
                    Marleen
                    It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                    http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Hallo,
                      Ik heb de werking van LR geleerd van de officiële site van van Adobe. Hier wordt op een visuele manier heel duidelijk uitgelegd hoe alles werkt (jammer enkel in het Engels). Toch een aanrader.
                      De site: http://www.adobe.com/designcenter/video_workshop
                      Veel succes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
                        Just, ik kan het bevestigen, uit dezelfde bron ! En wees maar gerust dat het in mijn kast zal staan. Bij mijn weten het eerste van de hand van een Vlaming.
                        Marleen
                        off-topic,
                        inderdaad, hier ook, t was gisteren trouwens aangenaam kennis te maken
                        ben vandaag al de hele dag aan t oefenen, een schat aan info gekregen he
                        Photography helps people to see
                        -Berenice Abbott-
                        BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                          off-topic,
                          inderdaad, hier ook, t was gisteren trouwens aangenaam kennis te maken
                          ben vandaag al de hele dag aan t oefenen, een schat aan info gekregen he
                          Idem dito hier ! Nu weet ik ook welke Lieven ik op BD moet zoeken (vergeten te vragen gisteren, stom eh ).
                          Heb ook geoefend, maar heb toch ook wat fotookes genomen, kan dus nog wat verder oefenen.
                          Marleen
                          It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                          http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Citaat:
                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303

Marleen

Is dit dan zo een geheim?
                            Nu heb je de mogelijkheid om eens een BD'er in het zonnetje te zetten.
                            Of wil je de nieusgierigheid aanwakkeren en is het de bedoeling er een teaser van te maken?
                            Gelukt hoor.

Comment

Re: Lightroom boek - en meer!

Ik kan zeker het Lightroom boek van Scott Kelby aanraden, naast de pure bediening van het programma staat daar toch wel wat workflow aanwijzingen in.

Ik kocht de Lightroom 1 versie in de US in het Engels, en nadien de Lightroom 2 editie in het Nederlands. Dat laatste was een vergissing: de zeer praktische workflow hoofdstukken achteraan zijn in de vertaalde versie gewoon verdwenen... Ik zal dat nooit meer doen!

Verder zijn de gratis te downloaden Lightroom Killer Tips videos van NAPP/Matt Kloskowski een zeer goed hulpmiddel bij "how to"vragen. Er zijn er inmiddels 84 beschikbaar.
                              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Working...
                              X