Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoeklens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke groothoeklens

hallo Ik heb mij onlangs een canon 450 d aangekocht.En binnenkort gaat er aan mij gevraagd worden of ik foto's wil nemen van groepen.Nu ben ik op zoek naar een goede groothoeklens voor mijn toestel.Wat zouden jullie mij aanraden,en daar deze soms vrijd duur uitvallen zijn er ook nog goede tweedehandse te koop. Het gaat meestal buiten zijn maar kan ook voor binnen en de groepen bestaan zeker uit een 70 tal mensen.Bestaat dat ook met een beeldstabilisator.
    Wie kan mij hier een beetje uitleg overgeven aan deze beginneling
    vele lieve groetjes alvast en bedankt op voorhand
    ronny

Re: welke groothoeklens

Over de Canon EF-S 10-22 mm zijn er overal heel positieve reacties.... Kan je normaal 2de hands voor een goeie 400 EUR kopen.

Comment

de 10-22 is inderdaad de beste lens voor dat werk op een canon.
      voor 400 euro ga je die niet vinden hoor tweedehands. prijzen liggen eerder altijd rond de 500 euro. Beeldstabilisatie in een UWA lens heb ik spijtig genoeg nog niet gezien, ik denk dat de inbouwruimte daarvoor te beperkt is waardoor het kostelijk en moeilijk zou zijn.

maar met een sigma 10-20, tokina 11-16 of tamron 10-24 zou je ook wel toekomen hoor. Handig om te weten is misschien dat de tokina 11-16 de lichtsterkste lens is (f2.8) aangezien je ook binnenshuis foto's zou maken. Kijk ook eens uit naar een goed statief voor die groepsfoto's
      5DmkIII en wat glas

Comment

ook zeer tevreden over sigma 10-20 en die moet je rond de 350 kunnen vinden
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          de 10-22 is inderdaad de beste lens voor dat werk op een canon.
          voor 400 euro ga je die niet vinden hoor tweedehands. prijzen liggen eerder altijd rond de 500 euro.
          Een paar maand ging er hier nog 1 weg voor 425 EUR inclusief UV filter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Een paar maand ging er hier nog 1 weg voor 425 EUR inclusief UV filter.
            dat is dan wel een heel mooie prijs, maar zeker niet veralgemeenbaar

ik zie er heel zelden staan onder de 500 euro (ik heb mij vroeger er eentje gekocht mét zonnekap voor 475 euro die zo goed als niet gebruikt was)
            5DmkIII en wat glas

Comment

hallo Ik heb mij onlangs een canon 450 d aangekocht.En binnenkort gaat er aan mij gevraagd worden of ik foto's wil nemen van groepen
              Een groothoek lens (10-22 mm) is normaliter niet geschikt voor groeps fotos.
              Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
              http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Ik was me dit ook net aan het afvragen... zou je niet teveel vervorming krijgen aan de zijkanten van je groep, als je de foto neemt met een uwa? Toegegeven, soms wil je een mm meer (minder in feite) hebben, maar ik zou die 10-22 toch niet op 10mm gebruiken voor een groepsfoto. Voor landschappen daarentegen zou ik 'm niet willen missen!

(zodra ik eens een kans krijg, maar dat zal niet voor eerstdaags zijn, zal ik 'ns proberen een fatsoenlijke groep -bv bij mijn vrouw op school- te maken met de uwa, want ik ben ook benieuwd naar het resultaat)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

ik heb enkele mensen met een sigma 17-70mm op 17mm gefotografeerd en die mensen die aan de buitenkant staan hebben idd een uitgerekt hoofd (kussenvorm of tonvorm?). Maar ze stonden wel redelijk dichtbij me. Dus ja, het aantal mm is iets om rekening mee te houden voordat je kosten doet.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Je kan ook eens wat heel anders met zo'n uwa proberen als groepsfoto: allen in een kring, naar beneden kijken, op je rug liggen met de camera, licht meten van de lucht, dit instellen in M flits aan en klik.....
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

bedankt voor de vele reacties al maar de ene zegt de 10-22 m is heel goed voor de 450 canon en de andere zegt dan weer nee die is niet goed nu weet ik het nog niet en begin alsmaar meet gaan te twijfelen, maar als je nu niet te dicht bij die groep gaat stan zijn die vervormingen aan de buiten kant er dan ook nog of niet.

Comment

maar als je nu niet te dicht bij die groep gaat stan zijn die vervormingen aan de buiten kant er dan ook nog of niet.
                        Het maakt niets uit waar of hoe ver je gaat staan. Je krijgt hoe dan ook vervorming aan de buitenkant.
                        Kijk bv naar deze foto en let vooral op de gebouwen aan de linkerkant.

http://www.flickr.com/photos/dollias/3027349025/
                        Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                        http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          dat is dan wel een heel mooie prijs, maar zeker niet veralgemeenbaar

ik zie er heel zelden staan onder de 500 euro (ik heb mij vroeger er eentje gekocht mét zonnekap voor 475 euro die zo goed als niet gebruikt was)
                          Sterker nog: de laatste weken zijn er hier op BD nog verkocht aan 425 en zelfs 400 EUR.
                          De nieuwprijs zakte de laatste maanden een beetje - tegenwoordig zijn er online aanbieders die 'm net boven de 600 EUR verkopen.. dan is 500 nogal hoog he.

Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
                          bedankt voor de vele reacties al maar de ene zegt de 10-22 m is heel goed voor de 450 canon en de andere zegt dan weer nee die is niet goed nu weet ik het nog niet en begin alsmaar meet gaan te twijfelen, maar als je nu niet te dicht bij die groep gaat stan zijn die vervormingen aan de buiten kant er dan ook nog of niet.
                          Ik denk dat je het als volgt moet interpreteren:
                          De 10-22mm is goed - daar zijn de meesten het wel over eens - alleen is het de vraag of de prijs/kwaliteitsverhouding even goed is als zijn belangrijkste alternatieven zoals de Tokina 11-16mm en de Sigma 10-20mm. Over dat laatste wordt wel wat gediscussieerd, maar dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken.
                          Last edited by SeaSquid; 28 november 2008, 09:34.
                          equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Working...
                          X