Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macro - of ringflitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke macro - of ringflitser

ik ben aan het kijken naar een flitser voor macrogebruik
    momenteel gebruik ik een 300D (liever iets nieuwer maar ja )

vraag-1ik had begrepen dat een ringflitser 1 ring-flitser heeft, terwijl een macroflitser 2 flitsstaafjes bezit
    normaal zal ik dit type flitser alleen voor macro gebruiken (dus geen portretfotografie dmv een ringflitser)
    vraag: heeft een ringflitser voordelen bij macrofotografie?

vraag-2 indien ik zou kiezen voor een gewone macroflitser - welke?
    (a) Canon MR-14 EX
    overal geprezen maar wel duur (€ 470)
    (b) Canon MT-24 EX
    veel te duur voor mij
    (c) Sigma EM-140DG
    al wat goedkoper (€340) maar mogelijke compabiliteitsproblemen wanneer ik ooit in een
    andere canoncamera zou investeren
    (d) Metz Mecablitz 15 MS-1 digital
    spreekt mij wel aan (€ 280)

(e) Maruni DFR 14-C
    verdacht goedkoop? (€ 99)

De prijzen zijn uiteraard maar indicatief

Re: welke macro - of ringflitser

Je vergeet belangrijke info: voor welke lens?

Comment

eerlijk gezegd ben ik voor geen enkele van deze flitsers te vinden. Ze zijn goed voor 'iets vast te leggen met goede belichting' maar imho kun je hier nooit mooie foto's meemaken. Er mankeert altijd wel wat aan.

De echte ringflitsers zijn een ramp, ze geven enkel frontaal licht (met dan een schaduw rondom het object)

De modellen met 2 flitsers links en rechts zijn wat beter. Maar ik vond dat die flitsers altijd in de weg zaten als je in de natuur rondliep. Bovendien zitten ze toch nog te dicht bij de lens.

oplossing ? gewoon een 430/580ex gebruiken. Als je met korte lenzen zit heb je een speciale 'rig' nodig, anders flits je over je object heen. Maar dan wordt het een hele bedoening.

In de studio zou zoiets wel gaan, in the field wordt het moeilijker.

Ik zou iig eerst eens eentje proberen voor je er een koopt, kan je het geld besparen (en een 40D of 150mm macro bvb kopen, zal je meer aan hebben)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
        De modellen met 2 flitsers links en rechts zijn wat beter. Maar ik vond dat die flitsers altijd in de weg zaten als je in de natuur rondliep. Bovendien zitten ze toch nog te dicht bij de lens.
        Vandaar mijn vraag, want voor een MP-E65 zijn ze de énige optie .

Comment

Ik gebruik zelf gewoon een 430EX met een Lumiquest Ultrasoft. De flitskop plaats ik dan net zo schuin dat de de Ultrasoft schuin naar beneden flitst. Zo heb ik onder ander deze drie foto's geschoten....
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Ondanks de 'verdacht' lage prijs gebruik ik sinds enkele dagen dit setje http://www.gadgetinfinity.com/produc...cat=256&page=2 voor het fotograferen van miniatuurtjes.
            Prijs/gebruiksgemakverhouding... wat mij betreft 100% .
            Overigens heb ik ze nog niet aan de lens gebruikt maar op mini statiefjes.

Comment

Working...
            X