Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquaruim fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aquaruim fotografie

een andere optie, maar die zal al wel overwogen zijn denk ik, toch kan ik het niet laten de volgende tip ook te geven en die werkte bij mij best wel...

wacht tot het buiten donker is, doe de gordijntjes van je kamer dicht, en zorg vervolgens dat het licht van je aquarium je enige licht is dat er in de kamer is. Vervolgens richt je je fototoestel naar je aquarium, je gaat er recht voorzitten, je neemt een statief en je maakt je foto's met en zonder flits. Het is aan te raden van eveneens je foto's zo te kadreren dat er enkel het aquarium opstaat en niets anders want dan berekent je fototoestel een héél andere uitkomst voor het binnenvallend licht en de belichting van de objecten in de zoeker/ spiegel.

daarna enkele testjes met en zonder flitser op de camera en je krijgt al aardige foto's (vind ik toch).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Duivel Bekijk bericht
      een andere optie, maar die zal al wel overwogen zijn denk ik, toch kan ik het niet laten de volgende tip ook te geven en die werkte bij mij best wel...

wacht tot het buiten donker is, doe de gordijntjes van je kamer dicht, en zorg vervolgens dat het licht van je aquarium je enige licht is dat er in de kamer is. Vervolgens richt je je fototoestel naar je aquarium, je gaat er recht voorzitten, je neemt een statief en je maakt je foto's met en zonder flits. Het is aan te raden van eveneens je foto's zo te kadreren dat er enkel het aquarium opstaat en niets anders want dan berekent je fototoestel een héél andere uitkomst voor het binnenvallend licht en de belichting van de objecten in de zoeker/ spiegel.

daarna enkele testjes met en zonder flitser op de camera en je krijgt al aardige foto's (vind ik toch).
      Klopt. Handig als je een overzicht van je bak wilt showen.
      2xZ6, 1xD7500, glas, licht

Comment

Afgelopen donderdag heb ik een macroflitser, SB-R1C1, aangeschaft om mijn mogelijkheden voor de macro- en close-up fotografie wat uit te breiden. Aangezien Ik ook in het bezit ben van een aquarium en mijn collega's steeds vragen, laat eens wat foto's van je vissen zien, heb ik die avond een poging gewaagd om wat close-ups van mijn vissen te maken. Daar ik de aquariumfotografie niet ambieer (nooit eerder foto's van vissen gemaakt), ben ik niet ontevreden met de twee korte sessies die ik gedaan heb.

Op donderdag heb ik mijn D80 uitgerust met de 105 VR macro en de flitsset. Natuurlijk licht komt van boven, dus heb ik de 2 flitsertjes zo hoog mogelijk op de ring gemonteerd, zeg maar op 11 en op 1 uur. De flitskoppen heb ik geneigd zodat het licht op ongeveer 20 cm voor de lens de optische as doorkruist. Autofocus uitgeschakeld, en dan maar wachten totdat er een vis in beeld verschijnt waarvan ik vind dat deze ook nog een beetje compositorisch er goed uitziet.

Op de eerste foto had ik mijn Iso nog op 100 staan. Sluitertijd is default 1/60 s (kan op de D80 korter worden gemaakt door de persoonlijke instelling auto FP op aan te zetten, bij D70s kan dit niet). Diafragma is hier f/5.6.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_01.jpg

Op de tweede foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 400, 1/125 s en f/8.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_02.jpg

Mijn snelle conclusie na deze sessie was dat de camera/flitsers zich zo dicht mogelijk bij de vooruit moet bevinden om hinderlijke reflecties, zoals die in de eerste foto te zien zijn, te vermijden. Een nadeel van 105 VR macrolens is dan dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, is om de vissen in zijn geheel op de foto te krijgen.

Vrijdag opnieuw een sessie gedaan met een korter brandpunt. Nu met de D70s en 18-70mm @ 70mm. Maximale afbeeldingmaatstaf is geloof ik 6,2 op 0,38 m.

Op deze derde foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 640, 1/60 s en f/8. Ik had deze middag de bak verschoond en een aantal plantengroepen vernieuwd waardoor het water nog troebel was. De witte spikkels in de foto zijn hiervan het resultaat.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_03.jpg

Na deze twee korte sessies ben ik wel enthousiast geworden over aquariumfotografie en zal in de toekomst nog meerdere keren voor mijn bak te vinden zijn De conclusie die ik eerder aanhaalde ga ik zeker nog eens onderzoeken. Het kan ook zijn dat ik mijn camera niet helemaal horizontaal heb gehouden maar iets naar boven gericht.

KoenEeckhoudt, ik hoop dat iets hebt aan mijn bevindingen. Zoals ik al aanhaalde ben ik ook een newbie voor wat betreft aquariumfotografie.

Groeten, Paul
        Last edited by * PB *; 22 november 2008, 14:14. Reden: Links naar foto's klopte niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
          Afgelopen donderdag heb ik een macroflitser, SB-R1C1, aangeschaft om mijn mogelijkheden voor de macro- en close-up fotografie wat uit te breiden. Aangezien Ik ook in het bezit ben van een aquarium en mijn collega's steeds vragen, laat eens wat foto's van je vissen zien, heb ik die avond een poging gewaagd om wat close-ups van mijn vissen te maken. Daar ik de aquariumfotografie niet ambieer (nooit eerder foto's van vissen gemaakt), ben ik niet ontevreden met de twee korte sessies die ik gedaan heb.

Op donderdag heb ik mijn D80 uitgerust met de 105 VR macro en de flitsset. Natuurlijk licht komt van boven, dus heb ik de 2 flitsertjes zo hoog mogelijk op de ring gemonteerd, zeg maar op 11 en op 1 uur. De flitskoppen heb ik geneigd zodat het licht op ongeveer 20 cm voor de lens de optische as doorkruist. Autofocus uitgeschakeld, en dan maar wachten totdat er een vis in beeld verschijnt waarvan ik vind dat deze ook nog een beetje compositorisch er goed uitziet.

Op de eerste foto had ik mijn Iso nog op 100 staan. Sluitertijd is default 1/60 s (kan op de D80 korter worden gemaakt door de persoonlijke instelling auto FP op aan te zetten, bij D70s kan dit niet). Diafragma is hier f/5.6.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_01.jpg

Op de tweede foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 400, 1/125 s en f/8.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_02.jpg

Mijn snelle conclusie na deze sessie was dat de camera/flitsers zich zo dicht mogelijk bij de vooruit moet bevinden om hinderlijke reflecties, zoals die in de eerste foto te zien zijn, te vermijden. Een nadeel van 105 VR macrolens is dan dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, is om de vissen in zijn geheel op de foto te krijgen.

Vrijdag opnieuw een sessie gedaan met een korter brandpunt. Nu met de D70s en 18-70mm @ 70mm. Maximale afbeeldingmaatstaf is geloof ik 6,2 op 0,38 m.

Op deze derde foto heb ik de volgende instellingen gebruikt: Iso 640, 1/60 s en f/8. Ik had deze middag de bak verschoond en een aantal plantengroepen vernieuwd waardoor het water nog troebel was. De witte spikkels in de foto zijn hiervan het resultaat.

http://home.planet.nl/~vand4665/images/Aquarium_03.jpg

Na deze twee korte sessies ben ik wel enthousiast geworden over aquariumfotografie en zal in de toekomst nog meerdere keren voor mijn bak te vinden zijn De conclusie die ik eerder aanhaalde ga ik zeker nog eens onderzoeken. Het kan ook zijn dat ik mijn camera niet helemaal horizontaal heb gehouden maar iets naar boven gericht.

KoenEeckhoudt, ik hoop dat iets hebt aan mijn bevindingen. Zoals ik al aanhaalde ben ik ook een newbie voor wat betreft aquariumfotografie.

Groeten, Paul
          Mooi overzichtje, waarvoor dank.

Wat je zeker es moet proberen (heb daar zelf een quick test mee gedaan) is om je flash bovenaan het aquarium te zetten, en je camera gewoon 'normaal'. Ik heb een paar snelle tests gedaan met automatische instellingen. En daar zijn ook een paar mooie dingetjes uitgekomen, als je 't mij vraagt.

op deze heb ik m'n vriendin de flitser aan de linker kant van het aquarium laten vasthouden en cam volledig auto(heb nog geen statief )

da's eentje met de flitser bovenaan, en alles auto gelaten op de cam.

Beide foto's zijn met een Nikon D60 en een 18-200 VR genomen, gewoon uit de hand, geen statief gebruikt. Qua resultaat ben ik over die beide shots al heel tevreden. Waarschijnlijk zullen velen er hier niet mee akkoord gaan, maar ik heb ook nog niet de tijd genomen om de tips die ik hier heb gelezen om te zetten in een aantal testen. (binnenkort verhuis en net een aquarium naar de kl*ten geholpen door een 350Watt lamp boven op te zetten in de veronderstelling dat er dan meer licht in m'n aquarium zou zijn om er foto's van te kunnen nemen. Long story short zit ik nu met een groep vissen die verkocht mag/moet worden, dus nog weinig affiniteit met die groep om te fotograferen, en m'n favoriete groep vissen zit nu in een bak die eigenlijk te klein is en ook niet ingericht om propere foto's van te nemen)

Ik ben -gezien die beide foto's- geneigd om eerst te gaan investeren in een tele (sigma 120-400 of 150-500) alvorens over te gaan tot een macro lens. Ik ga namelijk ook heel graag naar de zoo en dergelijke om daar te gaan foto's proberen nemen.

Nogmaals dank voor de tips die hier alvast aan bod zijn gekomen, ik neem ze mee bij volgende testen (weliswaar zonder macro lens om te beginnen) en laat de resultaten op geregelde basis dan nog wel es zien. (zie ook m'n thread ivm falcon eyes ss 150 set). Voor m'n aquarium fotografie zelf ga ik wss wel nog een flitsset aanschaffen, zodat m'n SB-600 een beetje spierballen naast zich krijgt. Nu lukt het aardig om een bepaalde zone van het aquarium te belichten, maar full shots zijn -voorlopig- nog uit den boze. Ik denk wel dat mits een softbox en de flash op manueel full power de volledige bakken moeten kunnen worden voldoende belicht om alvast de sluitertijd wat korter te houden om de beweging te bevriezen, maar ik vrees dat het wat krap wordt om ook heel mooi de kleuren te laten uitkomen.

Mvg,
          Koen.

Comment

Re: Aquarium fotografie

Die twee foto's mogen er ook best zijn. Hoewel duidelijk is dat je met één flitser eigenlijk niets kan klaarmaken. Om een mooie egale belichting te krijgen zal er gewerkt moeten worden met meerdere flitsers.

Voor statische vissen kan een statief zinvol zijn. Voor mijn vissen zeker niet handig omdat ze geen seconde op dezelfde plaats blijven.

Ik heb net als jij ook nog een SB-600 en kan inderdaad nog wel eens proberen om deze als hoofdverlichting van boven te gebruiken en dan tegelijkertijd de kleine flitsertjes los van de camera aan de onderkant van de vooruit plaatsen om de anders harde schaduw wat af te zwakken. Door de SU-800 kan ik namelijk de flitsratio tussen de SB-600 en de twee SB-R200 zelf bepalen. Lijkt me echt een projectje voor rond de kerstdagen.

Tegen die tijd zal ik mijn bevindingen plaatsen.

Groeten, Paul.

Comment

Re: Aquarium fotografie

Nog een mini shoot gedaan...

Het heeft een tijdje geduurd alvorens ik werkte met flits boven de bak, maar het levert toch verdomd een grote vooruitgang op hoor. (let niet op compo aub, niet op gelet).

setup voor deze foto's Nikon SB-600 in ttl modus boven aan het aquarium, gericht naar links onder, op de foto's gezien.

Mvg,
              Koen

Comment

Mooie foto's.

Is een canon 50mm F1.8 lens goed geschikt voor aquariumfotografie?

groetjes
                Groetjes

CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

Comment

Working...
                X