Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje omtrent studio apparatuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje omtrent studio apparatuur

Ik ben nu serieus een jaar of 7 aan het fotograferen en steeds meer wil ik mij gaan richten op portret/studio fotografie.
    Ik heb alleen mijn twijfels over hoe ik mijn set ga opbouwen, ik heb de wireless triggers gekocht uit china om te kijken hoe het strobist fotograferen mij bevalt en om natuurlijk niet gelijk bakken met geld uit te geven, maar nu zit ik te twijfelen om eventuele verdere apparatuur.
    Nu heb ik een D200 met een sb600 en een sb800, zal ik hierbij nu een flitsstandaard aanschaffen met plu of is het verstandiger om een softbox te kopen met standaard?
    Ik zal zowel binnen als buiten gaan fotograferen.
    Ik weet dat dit al meerdere malen is besproken maar ik hoop toch dat iemand mij op weg kan helpen, lees genoeg op de sites van strobist en Joe Mc nally maar vind het toch lastig om alles begrijpelijk in het engels te lezen dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt, Marco.

Re: vraagje omtrent studio apparatuur

hangt er vanaf wat je wil doen, wat je wil bereiken.. kan je moeilijk zeggen "dit of dat"..
    Ik werk liefst met softboxen..

Zeker op verplaatsing hangt het van de mogelijkheden af en wat je wil bereiken..
    poof

Comment

als je heel mobiel wilt zijn, paraplu's zijn sneller open/dicht dan softboxen .. je kan ook een witte doorflitsparaplu overwegen .. resultaat is gelijkaardig met softbox zonder het "geprul" om een softbox open-toe te doen.

Comment

Wat is je budget ? plu is goedkoper dan softbox
        Hou je van hard licht of van zacht licht ? plu is harder dan softbox ... blote flits is nog harder
        Wil je snel mobiel zijn of gewoon mobiel ? plu is makkelijker opte zetten en af te breken dan softbox (meestal toch)

Loop eens mee op een strobist-meeting (of met een bereidwillige/hulpvaardige strobist) en probeer een beetje hands-on ervaring op te doen ...

Greetz,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

In de studio gebruik je studioflitsers das makkelijk en je ziet wat je doet, op lokatie gebruik je wat je het makkelijkst lijkt. Ik heb zowel studio en reportage verlichting, maar moet errlijk zeggen dat ik niet steeds zin heb om de studioverlichting af te breken. Om deze dan te gaan gebruiken op lokatie, dus in dat geval behelp ik me met twee 580 EX en een ST-E2 in combinatie met statief en plu's uiteraard.

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Het liefst zou ik altijd werken met een softbox en studiospot. Maar da's niet altijd even gemakkelijk natuurlijk. In de studio in ieder geval altijd spot met softbox. Op locatie gebruik ik studiospots als ik veel tijd heb. Anders Cactus Triggers en 1 reportageflits Canon 580EX, met of zonder paraplu.
            www.focusfotografie.be
            www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Ten eerste bedankt voor de antwoorden die ik heb gekregen, waar ik al eigenlijk een beetje van uit ging: het is puur een kwestie van de locatie die je wilt gebruiken en hoe je een bepaalde opname/portret studio wilt belichten.
              Ik heb deze vraag gesteld omdat ik namelijk gisteren een standaard binnen heb gekregen die gebruikt word voor een softbox en niet voor zoals ik eigenlijk wilde hebben een flitsstandaard... beetje te snel online besteld kun je wel stellen..
              Ik ga nu donderdag naar de winkel toe en zal mij daar goed laten informeren, wat mijn bedoeling is is om portretten te maken van kennissen voornamelijk in hun thuis situatie, wat een groot voorbeeld van mij is en wat ik waarschijnlijk nooit zal halen is de belichting die Erwin olaf bewerkstelligt zie deze site van hem: http://www.erwinolaf.com/ en dan vooral de serie "grief" en "grief portrait" zo ontzettend mooi hoe hij de mensen vastlegt, ik denk er serieus aan om een curcus te gaan volgen omdat ik met zoveel vragen zit en wil samenwerken met mensen die mij verder kunnen helpen.
              Bedankt nogmaals en ik laat zeker even weten wat het uiteindelijk is geworden.

Groet,Marco.

Comment

Ik heb de fotos van Erwin Olaf eens bekeken, en om portretten te maken als in grief heb je echt geen flitslicht nodig. Deze zijn gemaakt aan een GROOT venster met sluiergordijnen, welke op zich al dienst doet als enorme softbox voor het binnenkomende licht.

gr,
                Kristof

Comment

Working...
                X