Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Een kop kopen om zware lenzen op te gebruiken en dan besparen op het statief
Ik stelde me dezelfde vraag. Die kpo is al zwaar en dient idd om zware lenzen te torsen, dus wat je ook koopt, moet je toch naar de specificaties van het statief krijgen op gebied van gewicht dat het kan dragen. Ik gebruik die kop met een Gitzo 3540XLS maar dat beantwoord niet aan je vraag voor een goedkoop statief. Ik denk trouwens dat besparen op een statief niet het beste idee was en voor bepaalde soorten fotografie zoals landschappen dit zo'n belangrijk stuk gereedschap is dat je dit zeker gelijk moet stellen met eisen aan lens en body.
Velbon CF-730: uitstekend en vrij betaalbaar (304 euro in Duitsland www.lagu.de).
Ik ben er zeer tevreden over, kwalitatief zeker niet minder dan Gitzo (hier begeef ik mij op glad ijs...)
Eerlijk gezegd zou ik ook niet besparen op het statief als je zo een Wimberley gaat gebruiken.
Ik heb het GT-5540-LS statief (+-900€) eronder zitten, maar als ik over de 600mm ga moet ik het toch nog "dempen".
De trilling die ontstaat bij het opklappen van de spiegel veroorzaakt op 800mm soms nog een "wollige" foto als ik de "demping" vergeet.
Als je hem gaat gebruiken met je 170-500mm kun je misschien iets lichter/goedkoper nemen, maar als je meer millimeters op het oog hebt zou ik toch voor een goed, stevig statief gaan.
Hoe minder je de poten van een statief uittrekt, hoe steviger het statief is. Dus als je altijd op een 60 cm hoogte werkt kom je ook toe met een lichter statief.
Trek de dunste poten (onderste) ook altijd het laatst uit. De dikkere, bovenste poten zijn steviger.
Vervang als het mogelijk is ook de rubber stoppen op de uiteinden van de poten door metalen pinnen/schroeven/spikes als je veel in het veld werkt.
Rubber stoppen geleiden de trillingen niet zo goed naar de grond, ze isoleren ze eigenlijk een beetje.
De metalen spikes stevig in de grond drukken en dan heb je een goede "demping".
Comment