Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aantal foto's per set inktcartridges

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aantal foto's per set inktcartridges

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
    Wat kost zo'n vulling (220ml) ongeveer?
    84 euro bij Fotokonijnenberg, x 8 stuks is dus 672 euro
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      84 euro bij Fotokonijnenberg, x 8 stuks is dus 672 euro
      Beter maar naar een fotolab. € 672 ,- uit laten drogen.

Comment

Zoals gezegd, de kost-berekening staat volledig in functie van het aantal foto's wat je afdrukt per / week, en je kwaliteitseisen . (en we spreken A4 of groter natuurlijk)

Mijn ervaring met de epson 3800 ipv de 800 is dat de grotere cassettes in verhouding langer meegaan dan kleinere.

Bij de kost van het fotolabo moet je ook rekenen, er naar toe rijden, parkingkosten, 3 dagen wachten, er weer naartoe rijden om af te halen, hopelijk is het goed, want anders reklameren, 3 dagen later nog eens naar toe rijden enz...

"Ik woon naast een labo" : dan zou ik niet aarzelen, gebruik het.

Deze week nog 3x van Antwerpen naar St Niklaas gereden omdat een trouwboek opnieuw moest.
        Als dubbelzijdig printen bestond, maakte ik ze zelf.

Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Als dubbelzijdig printen bestond, maakte ik ze zelf.
          Mijn Canon IP4500 drukt perfect dubbelzijdig af zonder dat ik het blad zelf moet keren. Hij print 1 pagina, wacht even om de inkt te laten drogen, neemt zijn papier terug, keert dit en print pagia 2 op de verszijde. Registratiemarge zit bij mij steeds rond 1 millimeter, wat zeer goed is voor een printer van 80 euro.
          Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
            Mijn Canon IP4500 drukt perfect dubbelzijdig af zonder dat ik het blad zelf moet keren. Hij print 1 pagina, wacht even om de inkt te laten drogen, neemt zijn papier terug, keert dit en print pagia 2 op de verszijde. Registratiemarge zit bij mij steeds rond 1 millimeter, wat zeer goed is voor een printer van 80 euro.
            Dit is al ter sprake geweest.
            Over welk foto-papier hebben we het? Epson, Ilford ?

Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Dit is al ter sprake geweest.
              Over welk foto-papier hebben we het? Epson, Ilford ?

Dpaul
              Ik heb een tijdje geleden een portfolio gezien in ringkaftformaat waarbij twee Ilford Galerie smooth pearl papieren tegen elkaar gekleefd waren en dan op maat gesneden. Ik vond dat wel wat hebben en het viel niet onmiddelijk op. Of het er professioneel genoeg uitziet is een andere zaak.

Comment

Ik heb dit een paar maand geleden grondig uitgerekend voor mijn Canon Pixma IP5200R, een al iets ouder model...

Op de site van canon kan je de specificaties van de printers opvragen:

Ik zie wel net dat mijn printer er niet meer tussenstaat. Goed dat ik alles in een excel sheet bijgehouden heb

Canon geeft de printcapaciteit per kleur (=cartridge) aan gemeten met een dekking van 5% van de kleur in kwestie.
                voorbeel voor mijn printer:
                Aantal A4 foto's bij 5% dekking:
                Cyan: 710
                Magenta: 500
                Yellow: 480
                Black: 2500

Dan heb ik met dit tooltje (http://www.download32.com/apfill---i...er-i15603.html) enkele foto's van het type dat ik veel afdruk geanalyseerd. Deze tool gaat eigenlijk kijken hoeveel percent van elke kleur er in een foto zit.
                Conclusie: de gemiddelde dekking per kleur voor een foto was 50%
                Dus voor A4:
                Cyan: 710(5%)/10(50%) = 71 A4 vellen
                Magenta: 500(5%)/10(50%) = 50 A4 vellen
                Yellow: 480(5%)/10(50%) = 48 A4 vellen
                Black: 2500(5%)/10(50%) = 250 A4 vellen.

En voor aantal 10x15cm doe je x4.16 (10x15cmx4.16=A4) met bovenstaande nummers :
                Cyan: 71(a4)x4.16(10x15)= 295 10x15 vellen
                Magenta: 50x4.16=208
                Yellow: 48x4.16=200
                Black: 250x4=1000

Alles naar boven afgerond om een marge te hebben.

Om nu de prijs per print te bekomen deel je de prijs per cartridge voor het aantal pagina's dat je ermee kan afdrukken:
                Voor A4:
                Cyan: 12.15/71 = 0.18 EUR
                Magenta: 12.15/50 = 0.25 EUR
                Yellow: 12.15/48 = 0.26 EUR
                Black: 12.15/250 = 0.05 EUR

Samen dus 0.74 EUR per A4
                Tel hier de prijs van je A4'tje bij en je hebt een vrij correct prijs per foto.
                Ik kwam uit op volgende prijzen:
                A4 : 1.61 EUR per foto
                10x15: 0.59 EUR per foto
                berekend met de prijs van Canon PR101 (photo paper pro).

Uit ervaring weet ik inmiddels dat deze berekening vrij correct is.

Tip:
                inmiddels heb ik mij een Canon Selphy ES1 aangeschaft, deze print doormiddel van dye sublimation, wat wil zeggen dat de kleur van een inktlint op het papier "gebrand" wordt.
                Oogt veel professioneler en is ook bestendig tegen water.
                Printsnelheid is ongeveer evensnel als mijn Canon pixma IP5200R
                En ik koop voor dat printerje papiercassettes (1 cassette is inkt en papier tesamen) in dubbelpak(=100 foto's) voor de prijs van +-25.00EUR
                Dat komt dus op 0.25 EUR per foto, wat al aanzienlijk goedkoper is an de 0.59EUR van mijn inkjet.
                Het printertje zelf kostte mij 90EUR.
                Tegenwoordig kan je de ES2/ES3 (opvolger modellen, maar printkwaliteit is hetzelfde, enkel wat meer kitsch) voor respectievelijk 120 en 160 EUR krijgen, als je wat zoekt (konijnenberg).

Ik hoop dat ik hier iemand mee geholpen heb..
                Last edited by vyruz; 9 oktober 2008, 18:33.
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

Comment

Zelf printen is niet goedkoop, en daar komt nog bij dat de nieuwe printers zelfs meer inkt verbruiken dan de oude:

ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Mijn Epson R800 had enkele dichte spuitkanaaltjes, enkel bij de kleur blauw.
                    Heb daardoor gisteren 5 keer de functie spuitkanaaltjes reinigen gebruikt.
                    Achteraf gemerkt dat hierdoor al mijn intpatronen reeds voor de helft leeg waren.
                    Had net 8 nieuwe gestoken aan 18 euro/stuk.
                    Leuk hoor.

Hans
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Deze resultaten komen van Test Aankoop:

De beste koop en beste uit de test: Canon PIXMA iP4500
                      Verbruik van inkt in € per A4: 0,04 (z-w) 0,14 (kleur) 0,48 (foto op A4 formaat)

Daarmee is hij de zuinigste uit de test.

Ik heb dit toevallig vandaag opgezocht, omdat ik zelf ook opzoek ben naar een nieuwe printer.
                      ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                        Mijn Epson R800 had enkele dichte spuitkanaaltjes, enkel bij de kleur blauw.
                        Heb daardoor gisteren 5 keer de functie spuitkanaaltjes reinigen gebruikt.
                        Achteraf gemerkt dat hierdoor al mijn intpatronen reeds voor de helft leeg waren.
                        Had net 8 nieuwe gestoken aan 18 euro/stuk.
                        Leuk hoor.

Hans

Probeer in de toekomst na één of ten hoogste tweemaal reinigen de printer 24 uur te laten staan en dan een afdruk maken. Door herhaalde malen de functie te gebruiken verhoog je de hoeveelheid inkt die wordt gebruikt voor de reiniging.

In het algemeen gebruik je printer liefst één of tweemaal per week dan ben je ook ink kwijt maar dan hou je der nog enkele foto's aan over, anders is het inkt voor de vuilbak en daar heeft niemand iets aan .

Printers zijn niet echt gemaakt om stil te staan !

Niet tegenstaande dit alles ben ik altijd tevreden geweest van mijn Epson printers
                        heb nu een Stylus 3800 Pro en weerom zeer tevreden, door de grotere inktpatronen is het printen iets goedkoper geworden, maar de kwaliteit is nog steeds het belangrijkste.

De mogelijkheden die je hebt met zelf printen qua keuze van papier bijvoorbeeld die heb je niet in een labo!

MVG, Jeff

MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Jeff, versta me niet verkeerd, ik ben ook heel tevreden van de printer.
                          Alleen het inktverbruik bij de reiniging vond ik beetje overdreven.
                          De kwaliteit van het drukken is subliem

Hans
                          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht

Hoeveel foto's op A4-formaat op de beste printkwaliteit kun je nu printen voordat je cartridges moet vervangen?

Dit zou een hoop twijfel wegnemen

Er kan een beetje verschil opzitten van printer tot printer maar meestal kan je stellen dat 1 m˛ printen ongeveer 16 a 17 € aan inkt kost (originele inkt welteverstaan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                              Ik heb dit een paar maand geleden grondig uitgerekend voor mijn Canon Pixma IP5200R, een al iets ouder model...

Op de site van canon kan je de specificaties van de printers opvragen:

Ik zie wel net dat mijn printer er niet meer tussenstaat. Goed dat ik alles in een excel sheet bijgehouden heb

Canon geeft de printcapaciteit per kleur (=cartridge) aan gemeten met een dekking van 5% van de kleur in kwestie.
                              voorbeel voor mijn printer:
                              Aantal A4 foto's bij 5% dekking:
                              Cyan: 710
                              Magenta: 500
                              Yellow: 480
                              Black: 2500

Dan heb ik met dit tooltje (http://www.download32.com/apfill---i...er-i15603.html) enkele foto's van het type dat ik veel afdruk geanalyseerd. Deze tool gaat eigenlijk kijken hoeveel percent van elke kleur er in een foto zit.
                              Conclusie: de gemiddelde dekking per kleur voor een foto was 50%
                              Dus voor A4:
                              Cyan: 710(5%)/10(50%) = 71 A4 vellen
                              Magenta: 500(5%)/10(50%) = 50 A4 vellen
                              Yellow: 480(5%)/10(50%) = 48 A4 vellen
                              Black: 2500(5%)/10(50%) = 250 A4 vellen.

En voor aantal 10x15cm doe je x4.16 (10x15cmx4.16=A4) met bovenstaande nummers :
                              Cyan: 71(a4)x4.16(10x15)= 295 10x15 vellen
                              Magenta: 50x4.16=208
                              Yellow: 48x4.16=200
                              Black: 250x4=1000

Alles naar boven afgerond om een marge te hebben.

Om nu de prijs per print te bekomen deel je de prijs per cartridge voor het aantal pagina's dat je ermee kan afdrukken:
                              Voor A4:
                              Cyan: 12.15/71 = 0.18 EUR
                              Magenta: 12.15/50 = 0.25 EUR
                              Yellow: 12.15/48 = 0.26 EUR
                              Black: 12.15/250 = 0.05 EUR

Samen dus 0.74 EUR per A4
                              Tel hier de prijs van je A4'tje bij en je hebt een vrij correct prijs per foto.
                              Ik kwam uit op volgende prijzen:
                              A4 : 1.61 EUR per foto
                              10x15: 0.59 EUR per foto
                              berekend met de prijs van Canon PR101 (photo paper pro).

Uit ervaring weet ik inmiddels dat deze berekening vrij correct is.

Tip:
                              inmiddels heb ik mij een Canon Selphy ES1 aangeschaft, deze print doormiddel van dye sublimation, wat wil zeggen dat de kleur van een inktlint op het papier "gebrand" wordt.
                              Oogt veel professioneler en is ook bestendig tegen water.
                              Printsnelheid is ongeveer evensnel als mijn Canon pixma IP5200R
                              En ik koop voor dat printerje papiercassettes (1 cassette is inkt en papier tesamen) in dubbelpak(=100 foto's) voor de prijs van +-25.00EUR
                              Dat komt dus op 0.25 EUR per foto, wat al aanzienlijk goedkoper is an de 0.59EUR van mijn inkjet.
                              Het printertje zelf kostte mij 90EUR.
                              Tegenwoordig kan je de ES2/ES3 (opvolger modellen, maar printkwaliteit is hetzelfde, enkel wat meer kitsch) voor respectievelijk 120 en 160 EUR krijgen, als je wat zoekt (konijnenberg).

Ik hoop dat ik hier iemand mee geholpen heb..
                              bedankt voor je uitgebreide reactie Hier kan ik absoluut wat mee
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Heb een epson R320 en print regilmatig foto's af op A4 formaat
                                en heb mij eeen CISS aangekocht
                                deze http://www.activity-invest.com/conti...481-p-565.html
                                En een refil setje van 1000ml

Weet niet hoeveel ik er kan afdruken door die grote tanks tijdig op te vullen vergeet ik dat te onthouden, gewoon printen a volontč

Comment

Working...
                                X