Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mini notebook i.p.v. imagetanks

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Mini notebook i.p.v. imagetanks

Iemand intussen al ervaring met de samsung NC10?
    http://www.myricreaties.be

Comment

Gebruikerservaringen kan je hier vinden, 64 paginaatjes

De Belgische versie is pas voor februari blijkbaar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
        Gebruikerservaringen kan je hier vinden, 64 paginaatjes

De Belgische versie is pas voor februari blijkbaar
        Bedankt, lijkt mij inderdaad een nuttig forum. Nu nog de tijd vinden om alles te lezen
        http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
          Ik wil nog even terugkomen op mijn eerste post hier en die handelde over het meenemen van een kleine laptop op mijn reis naar Mali . Een kleine laptop of mini notebook met een harde schijf van zo'n 160 Gb waarop ik dan al mijn foto's kan plaatsen en een eerste selectie maken . Ook wilde ik met dit toestel contact kunnen houden met het thuisfront . Ik heb hier al nuttige informatie uit de verschillende meningen kunnen halen . Een definitief oordeel kan ik nog niet vellen . Ik heb nog juist 2 maanden de tijd om te beslissen .
          Ik ga ook afwachten hoe de Acer One minilaptop van Nick .p gaat meevallen op zijn 3-weekse reis door Zuid-Afrika .
          Hey, ik ben ondertussen terug en de Acer One heeft het daar uitstekend gedaan! Ik werk nog steeds met de Linux versie die er bij geleverd werd. Met een paar kleine tweaks wordt het echt een handig ding. Ikzelf heb er nog Skype en Ufraw opgezet. Samen met een paar simpele scripts werkt het echt vlot. USB cardreader eraan met CF en SD, start copy script en voila, binnen de korste keren staan je foto's erop. Met een 2de script maak je al even makkelijk een backup op een usb disk. Met ufraw kun je ze direct bewonderen (en zoals de naam het zegt, ook RAW foto's). Met ufraw maak je ook direct een paar kleine jpg versies van de beste pics en die kunnen zo de blog op.. (via WLAN waar aanwezig natuurlijk)
          Skype heb ik gebruikt om contact te houden met het thuisfront en dat ging heel vlot, nie te merken dat ik zo ver zat (met de ingebouwde webcam, micro en ook via WLAN).

Het gewicht van alles samen is echter nog niet te onderschatten: rugzakje/handbagage met body, 2 lenzen, flash, usb hd, acer + laders en nog wat andere prullen weegt al snel 10kg. Dat weegt door na een tijdje, zeker in combo met je valies of grote rugzak.

Dat "rugzakje" was trouwens een Lowpro fastpack 350. Echt goud waard! Uiterst handig op dagtochten: camera gaat er heel makkelijk in en uit zonder risico dat er andere zaken uitvallen. Je kan genoeg meepakken en alles zit er veilig in. Ik zou nie meer zonder vertrekken als dat materiaal mee moet.. (ik heb nog geen andere zakken getest, er zullen er wel nog goeie zijn, maar deze is voor mij zeker goed..)

Comment

Geen slecht idee.
            De meeste imagetanks hebben een HD erin zitten, die heel fragiel is en zo kapot kan gaan bij een stootje, met veel verlies als gevolg. Mini notebooks werken meestal op CF of andere flash kaartjes. Daar kun je eigenlijk mee gooien. ( doe toch maar niet )
            Als je eentje wilt halen, kan ik je de Asus EEE Pc aanbevelen. Kost 250/300 euro, reuze compact, stil en mooi. Goede bouwkwaliteit, goed scherm. Wel een heel karwei op windows erop te zetten, omdat windows niet wordt meegeleverd om de prijs te drukken. Maar een bedrijf kan dit regelen en anders via memorystick booten. Voordeel is ook nog dat ie W-lan heeft. Dus als je ergens bent met Wifi, kun je ze gelijk op flickr knallen. Is reuze compact, past met gemak in je fototas.

Waarom de Asus en niet de Medion Akoya:
            De Akoya heeft een ouderwetse harde schijf en werkt niet op flash. Daardoor is de akoya iets langzamer, en is fragieler. Juist hét grote voordeel van de Asus EEE Pc. Ook is een flashkaart niet hoorbaar. Nadeel van een EEE pc is wel het geheugen: 16 GB standaard. Kwestie van een groot SDkaartje in het slot stoppen en klaar.
            De EEE pc is zeker geen krachtige laptop, maar volstaat zeker voor foto's en kantoorwerk. Maar omdat het een mobile processor is, gaat de accu wel rond de 5-6 uur mee. Kan ik uit eigen ervaring over spreken.
            Ik heb alleen redelijk grote vingers en moet echt wennen aan de grootte, beter gezegd kleinte, van de toetsjes.
            Last edited by bennyboy12345; 9 december 2008, 17:21.
            Sony A-200 + BG-V30AM, Minolta 28-85, Tokina 28-80 F2.8, Tamron 200-400, Minolta 70-210 Beercan, Minolta 35-70 f3.5-4.5, Sony 18-70, Cosina 100mm F3.5 Macro

Comment

Bennyboy; om nu te zeggen dat Imagetanks zo fragiel zijn, vind ik wat overdreven. Nu beweer ik niet dat je met HD moet gaan gooien; maar wanneer ze niet in werking zijn kunnen ze doorgaans toch wel wat hebben.
              Flashgeheugen is uiteraard een heel stuk robuuster maar kan evenwel ook stuk gaan (zelf ervaren met een Sandisk extreme dit jaar). Bovendien is 16 GB zeer beperkt om op lange trips mee te nemen, vooral nu de nieuwe generatie camera's al rap 14 MPix of meer hebben. (Met mijn D700 kan ik 600 beelden zetten op 16 GB in Raw 14-bit). Stel je dan een Canon 5DII of een Sony 900 voor.
              Reken daar nog een paar GB's af voor het draaien van de software en het begint al vrij krap te worden.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Bennyboy; om nu te zeggen dat Imagetanks zo fragiel zijn, vind ik wat overdreven. Nu beweer ik niet dat je met HD moet gaan gooien; maar wanneer ze niet in werking zijn kunnen ze doorgaans toch wel wat hebben.
                Flashgeheugen is uiteraard een heel stuk robuuster maar kan evenwel ook stuk gaan (zelf ervaren met een Sandisk extreme dit jaar). Bovendien is 16 GB zeer beperkt om op lange trips mee te nemen, vooral nu de nieuwe generatie camera's al rap 14 MPix of meer hebben. (Met mijn D700 kan ik 600 beelden zetten op 16 GB in Raw 14-bit). Stel je dan een Canon 5DII of een Sony 900 voor.
                Reken daar nog een paar GB's af voor het draaien van de software en het begint al vrij krap te worden.
                Dat klopt. Het is natuurlijk een afweging maken tussen schokbestendigheid, formaat en accuduur, en met de pure gigabites van een normale HD.
                Imagetanks zijn zeker niet fragiel, maar omdat er een HD inzit, gaat het nou eenmaal sneller kapot. Maar begrijp me niet verkeerd, alles kan uiteraard kapot gaan
                Zo'n Asus EEE pc heeft een 12 of 16 GB schijfje, CF. Met wat geknutsel kun je er zo een 32GB CF inzetten, en met de uitgebreide cardreader kun je er nog 3 andere geheugenkaartjes van 2 tot 20GB bijproppen.
                Ik vind de CF zo handig in de EEE pc, omdat CF geen koeling nodig heeft, en daarbij dus ook veel stiller is. Ook heeft CF geen actieve voeding nodig, en dat komt de accuduur ten goede. Ook is een CF kaart een stuk kleiner dan een HD, dus op formaat wordt ook bespaard.

Is natuurlijk per persoon afwegen wat belangrijker is.
                Sony A-200 + BG-V30AM, Minolta 28-85, Tokina 28-80 F2.8, Tamron 200-400, Minolta 70-210 Beercan, Minolta 35-70 f3.5-4.5, Sony 18-70, Cosina 100mm F3.5 Macro

Comment

Hier een interessante discussie voor diegenen die twijfelen tussen de Samsung NC10 vs Asus EEE 1000H

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bennyboy12345 Bekijk bericht
                    Dat klopt. Het is natuurlijk een afweging maken tussen schokbestendigheid, formaat en accuduur, en met de pure gigabites van een normale HD.
                    Imagetanks zijn zeker niet fragiel, maar omdat er een HD inzit, gaat het nou eenmaal sneller kapot. Maar begrijp me niet verkeerd, alles kan uiteraard kapot gaan
                    Zo'n Asus EEE pc heeft een 12 of 16 GB schijfje, CF. Met wat geknutsel kun je er zo een 32GB CF inzetten, en met de uitgebreide cardreader kun je er nog 3 andere geheugenkaartjes van 2 tot 20GB bijproppen.
                    Ik vind de CF zo handig in de EEE pc, omdat CF geen koeling nodig heeft, en daarbij dus ook veel stiller is. Ook heeft CF geen actieve voeding nodig, en dat komt de accuduur ten goede. Ook is een CF kaart een stuk kleiner dan een HD, dus op formaat wordt ook bespaard.

Is natuurlijk per persoon afwegen wat belangrijker is.
                    Ik heb de afweging gemaakt en hd is nog altijd stukken goedkoper in €/gb dan kaartjes.. 3 weken in RAW fotograferen, heeft mij 52gb aan foto's opgeleverd. (Of RAW werkelijk nodig was is een heel andere discussie..) In CF kaartjes van 16gb sandisk extreme 3, is dat 4 kaartjes van 100€ = 400€ voor 64gb (eerste prijs die ik kon vinden). Een minilaptop met hd van 120gb en externe hd van 160gb, kosten evenveel.
                    In het eerste geval is het veel kleiner, heb je geen backup en kun je het enkel in je fototoestel gebruiken (en dat zolang je niet van fototoestel verandert die andere kaartjes nodig heeft).
                    De PC en HD zijn groter, wegen meer, maar je hebt een backup en de PC kan nog voor andere zaken gebruikt worden (zeker op reis: surfen, skype, rekeningen bijhouden etc..) en ook wanneer je van kaartjes verandert (enkel eventueel een nieuwe cardreader kopen van 15€).

Tis dus allemaal een kwestie van prioriteiten :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                      Zie met huidige prijzen van CF-kaartjes nut niet in van image tank en/of minilaptop aan te kopen

Zie hier prijzen van gemiddeld 375 EUR
                      Voor dat bedrag koop je ruim 10 x "4GB CompactFlash kaart eXtreme III" (kost ongeveer 35 eur) = 400 GB

Deze 400 GB is niet onderhevig aan schokken en heeft heeft geen externe voeding/batterij nodig.

Als je al een portable op overschot hebt, kan ik begrijpen dat je die gebruikt, echter één aankopen met als doel die als image tank te gebruiken ... veel te duur ivg met die CF-kaartjes
                      Dan hebt gij maar 40 gig voor ong. dezelfde prijs.
                      Dan lijkt een mini laptop toch handiger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                        Ik zie hier veel merken de reveu passeren maar wat is hun autonomie ,want mijn EEE gaat niet bijster lang mee met een opgelade batterij nl 1 U .05 min ,zijn er nog of ligt het aan mijn eee,want ik lees hier autonomie 3 U
                        Hangt er sterk van af welke versie je hebt. Ik heb de 901 met een 6-cell batterij en SSD: zeker 4à5u... gaat echt enorm lang mee!
                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Specificaties lijken me ongeveer dezelfde als die van de EEE PC 1000H en de MSI Wind
                        Allemaal dezelfde technologie, daarom zijn ze zo goedkoop.

Athom processor, intel grafische chipset... Waar je op moet letten zijn (verschillen)
                        - geheugen
                        - HDD of SDD
                        - kwaliteit van het chassis.
                        - iets vergeten?

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                        Waarom 'misbruik' je de SDcard reader niet als hard schijf?
                        Tuurlijk, zit bij mij altijd een 8GB SD in

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                        Heb mij vandaag de mini notobook aangeschaft in de Aldi maar er is geen cd/dvd lade voorzien, hoe krijg ik nu het programma lightroom geinstalleerd om mijn mini-nb
                        Als je geen extra kosten wil maken; met Nero of ander programme een ISo image maken van je CD/DVD. Op je PC kan je dan deamontools installeren en de ISO inladen. Gaat zich gedragen als een gewone DVD.

greetz,
                        Last edited by pieternlt; 6 april 2009, 15:27.
                        www.fotopie.be
                        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Om even terug te komen op de vraag van de TS: Ik ben volledig pro netbook (als je hem kan meenemen natuurlijk)

Ik heb een Asus EEE901 en een imagetank van conceptornic (als geheugenkaartlezer en HDD) Waarom?

- Heel lichte laptop, (kan je zo op je schoot leggen en kan je overal kwijt), autonomie van 6u, redelijk stevig...
                          - filmkes bekijken onderweg of 's avonds met z'n twee op het terras
                          - stafkaarten staan op een SD HC, dus elke dag kan ik tocht opladen naar mijn GPS en de gemaakte wandeling in detail bekijken.
                          - Documenten meesleuren. (digitale facturen, printouts van toeristische sites in PDF...)
                          - Last but not Least: Elke dag foto's previewen en selecteren. Ik heb genoeg aan 16GB CF maar ik maak backups op mijn externe HDD.
                          - naast op vakantie gebruik ik hem ook voor remote shooting.

enige minpunt; RAW bekijken op een netboek (het is geen volwaardige laptop) RAW + jpg, en de jpg gebruik ik voor het bekijken op de netbook, of om direct te printen...

greetz,
                          Last edited by pieternlt; 6 april 2009, 15:37.
                          www.fotopie.be
                          Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Is RAW bekijken haalbaar of utopie?

Ik zou max 300 willen geven, dus meestal haal je dan ofwel de kleinere HD ofwel de kleine/trage processor binnen. Op zich is de HD geen probleem aangezien ik een externe heb en dan enkel wat programma's en een back-up van de vakantiefoto's zou meenemen hoewel een grotere natuurlijk makkelijker is.
                            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                              Is RAW bekijken haalbaar of utopie?

Ik zou max 300 willen geven, dus meestal haal je dan ofwel de kleinere HD ofwel de kleine/trage processor binnen. Op zich is de HD geen probleem aangezien ik een externe heb en dan enkel wat programma's en een back-up van de vakantiefoto's zou meenemen hoewel een grotere natuurlijk makkelijker is.
                              Het is 'haalbaar' maar verloop heel moeizaam. Als het noodzakelijk is gaat het, maar gaat niet vlot. Ik gebruik ACDSee, en de preview laden gaat heel snel, maar in hoge resolutie 7à11 seconden rekenen...
                              Daarom neem ik foto's op reis in raw EN jpg. Raw zet ik thuis over, en de jpg bekijk ik snel op de netbook...

greetz,
                              www.fotopie.be

Comment

dat kan ik niet ;-)
                                als ik er dus nog eentje voor 300 vind (de prijzen zijn weer gestegen blijkbaar), zal het rustig aan worden
                                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                                X