Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reanimatie EN-EL3a

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reanimatie EN-EL3a

Gisteren een EN-EL3a die na opladen de geest heeft gegeven.
    Maw ; na laden in de MH-18a is het onderste LED-je uit ipv constant aan....

Weet er iemand een truc om zulke "dode" batterij te "resetten" - reanimeren ?

Alvast bedankt voor enige hulp.

Re: Reanimatie EN-EL3a

Een defecte accu kan je niet "reanimeren", als er een cel defect is dan krijgt de lader er ook geen stroom meer in.

Laders voor lithium-ion accu's zijn beveiligd, om te voorkomen dat de accu explodeert. Met een nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride accu kan je nog eens experimenteren door er kortstondig een (te) grote laadstroom door te sturen, maar ik raad je aan om dat zeker niet te doen met een lithium-ion accu.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

als je garantie nog niet ten einde is zou ik daarmee terug gaan naar de winkel. Gooi het op fabrieksfout ofzo
      Nikon D300 + MB-D10 ~ SB900 ~Tamron 17-50 F2:8 ~ AF-S Nikkor 18-200 1:3,5 - 5,6G VR ~ Sigma 70-200 F2.8 II
      Lowepro Computrekker AW ~ Pro 65 AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Domien TOS Bekijk bericht
        als je garantie nog niet ten einde is zou ik daarmee terug gaan naar de winkel. Gooi het op fabrieksfout ofzo
        Het hangt van de verkoperaf of dat lukt, meestal krijg je op accu's niet zoveel garantie. Maar het is zeker te proberen.
        Als ze nog vrij nieuw is, dan krijg je meestal wel een andere, is ze bijna twee jaar oud, dan wordt het wel wat moeilijker.

Uit lithium-ion accu's haal je de langste levensduur als je ze niet te ver opgebruikt, en dan zo snel mogelijk weer laadt.
        Veel gebruikers denken nog aan de oude nikkel-cadmium accu's met hun "geheugen-effect", waardoor het beter was om ze telkens zo ven mogelijk te ontladen.
        Maar dat doe je dus beter niet met lithium-ion accu's, want dan gaan ze zeker niet lang mee. De camera's zijn er wel op voorzien dat de accu nooit volledig leeg kan raken, maar het is nog beter om de accu te vervangen als het metertje van de camera ergens op zo'n 25% staat in plaats van te wachten tot de camera uitvalt.

De levensduur van een lithium-ion accu is ook beperkt in tijd, niet alleen het aantal laad/ontlaad-beurten is belangrijk, ze zal ook maar een beperk aantal jaren meegaan. Als ze bewaard wordt in een vrij hoge omgevingstemperatuur (in een auto die in de zon staat bijvoorbeeld), dan raakt ze ook eerder defect.
        Last edited by Black B@ndit; 6 september 2008, 08:46.
        BD0338BE

Comment

Alvast bedankt voor de reacties en de goede raad.
          Neen, garantie zal er gene zijn vrees ik. Batterij is ca 5 jaar oud....
          Heb ondertussen een nieuwe, we zullen dit maar snel vergeten.

Greetz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Milo Bekijk bericht
            Alvast bedankt voor de reacties en de goede raad.
            Neen, garantie zal er gene zijn vrees ik. Batterij is ca 5 jaar oud....
            Heb ondertussen een nieuwe, we zullen dit maar snel vergeten.

Greetz
            5 jaar is al een heel goede levensduur voor een lithium-ion accu.
            BD0338BE

Comment

Ik meen me te herinneren ooit een de tip gekregen te hebben om een 'kapotte' batterij een tijdje in de diepvries te steken, waarna die soms weer in gang schiet.
              Baat het niet dan schaadt het niet
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                Ik meen me te herinneren ooit een de tip gekregen te hebben om een 'kapotte' batterij een tijdje in de diepvries te steken, waarna die soms weer in gang schiet.
                Baat het niet dan schaadt het niet
                Extreme koude en warmte zijn de grootste vijanden van een batterij, maar ja je kan het altijd proberen ze is toch al kapot.
                Ik denk dat je ze best ineens naar het inzamelpunt brengt, dan loop je ook geen risiko op verassingen tijdens het fotograferen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                X