Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB900 vs. SB800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB900 vs. SB800

    Is de SB 900 de moeite om aan te schaffen? Dit in vergelijking met de SB800?
    Ik fotografeer met de D3.
    * Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G ED
    * Nikkor AF-S 24-70mm f/ 2.8 G ED
    * Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 ED VR II

  • #2
    Re: SB900 vs. SB800

    Oorspronkelijk geplaatst door maarten1 Bekijk bericht
    Is de SB 900 de moeite om aan te schaffen? Dit in vergelijking met de SB800?
    Ik fotografeer met de D3.
    Ik ben er alvast heel tevreden over, betere lichtverdeling dan de SB800, gemakkelijker en sneller in te stellen, betere bounch, beter batterijdeksel, sneller opladen, zoom tot 200mm maar ook een stuk groter en zwaarder.

    Comment


    • #3
      Re: SB900 vs. SB800

      Kijk hier eens

      Je moet je niet zozeer de vraag stellen of hij beter is, je moet je afvragen wat je precies nodig hebt, op basis daarvan je aankoop doen.

      Je koopt toch ook je objectieven in functie van je doel, niet? Waarom zou dat anders zijn met de overige accesoires?

      Comment


      • #4
        Re: SB900 vs. SB800

        Deze week is mijn SB-900 binnengekomen, heb nog niet de kans gehad om te testen...
        Morgen moet ik op reportage... qua instellingen op de SB-800 gebruikte ik vnl. iTTL-FP en iTTL-BL-FP, vaak in combinatie met flitswaardevergrendeling.
        Na heel snel de handleiding bekeken te hebben lijkt het mij weinig risicovol om direct de SB-900 in de strijd te gooien. Of zijn er misschien mensen die bepaalde ervaringen hebben bij overschakelen van SB-800 naar SB-900 of interessante aandachtpunten kunnen aanstippen? Alvast bedankt!
        Groeten
        Peter
        zoeker met hart en ziel

        Comment


        • #5
          Re: SB900 vs. SB800

          Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
          Deze week is mijn SB-900 binnengekomen, heb nog niet de kans gehad om te testen...
          Morgen moet ik op reportage... qua instellingen op de SB-800 gebruikte ik vnl. iTTL-FP en iTTL-BL-FP, vaak in combinatie met flitswaardevergrendeling.
          Na heel snel de handleiding bekeken te hebben lijkt het mij weinig risicovol om direct de SB-900 in de strijd te gooien. Of zijn er misschien mensen die bepaalde ervaringen hebben bij overschakelen van SB-800 naar SB-900 of interessante aandachtpunten kunnen aanstippen? Alvast bedankt!
          Groeten
          Peter
          Direct de SB-900 in de strijd te gooien zou ik zeggen, flitswaardevergrendeling heb ik zelf nog nooit gebruikt.
          Hier alleen maar positieve ervaringen, maar ik heb wel de indruk dat deze méér aan de batterijen vraagd dan mijn SB800 flitsen, en in het bijzonder als deze staat ingesteld op gelijkmatige verlichting, wat logisch is.

          Comment


          • #6
            Re: SB900 vs. SB800

            Bedankt voor je reactie!
            Zou er voor de SB-900 ook nog zo'n SD-900 extra batterijhoudertje uitkomen zoals de SD-800 er eentje was voor de SB-800? Het batterijdeksel van de SB-900 lijkt mij echter niet verwijderbaar.
            De flitswaardevergrendeling heb ik toegewezen aan de AE-vergrendeling-knop en gebruik ik vooral wanneer ik na scherpstellen de compositie verander om te vermijden dat het eigenlijke onderwerp overbelicht wordt omdat het niet meer centraal georiënteerd is. Scherpstellen doe ik via de AF-ON-knop, en belichting vergrendelen via half indrukken van de ontspanknop.
            De FUNC-knop gebruikte ik tot hiertoe om de flits te desactiveren, maar ik ga deze mss terug gebruiken voor de flitswaardevergrendeling omdat de SB-900 erg makkelijk uit te schakelen is ivm de SB-800. Dan kan ik de AE-knop terug gebruiken voor belichtingsvergrendeling.
            Groeten
            Peter
            zoeker met hart en ziel

            Comment


            • #7
              Re: SB900 vs. SB800

              Ik heb me vorige week een SB900 aangeschaft en deze werkt perfect op mijn Nikon fototoestellen doch op mijn Fuji's S5 werkt bij niet. De SB900 kan niet manueel ingesteld worden op DX formaat als hij op de S5 gezet is. Hij gaat automatisch op FX staan. Ook de belichting is niet correct. Een volledig wit oppervlak gefotografeerd met de SB800 geeft een hystogram dat mooi gecentreerd is rond 50%. Met de SB900 (en zelfde instelling) moet ik 1 stop overbelichten op de SB900 om hetzelfde hystogram te bekomen.
              Nikon D4 - 24F1.4 50F1.4 85F1.4 200F2

              Comment


              • #8
                Re: SB900 vs. SB800

                Als je nog geen van beide hebt zou ik voor de SB900 gaan, die kan je voor weinig meer dan de 800 kopen, maar om nu je 800 van de hand te doen om te upgraden naar de 900, is misschien wat overdreven.

                Ik vind alvast één feature van de 900 geweldig, en dat is de knop die je toelaat om onmiddellijk te switchen van Gewone naar Commander en Remote modus... terwijl je in de SB800 al flink in de menu's moet gaan ploegen.

                Als je houdt van Strobist dingen, zal je die timesaver echt weten te appreciëren. Ook de ingebouwde filterhouder is handig.

                Het ding is wel een pak groter dan een SB800 (al went dat snel) en de voet is iets dikker. Daardoor past hij beter in de hotshoe aansluiting (de 800 had nogal eens de neiging te 'wiebelen') maar past hij niet meer in sommige hotshoe contacten van accessoires zoals umbrella adapters en dergelijke (en moet je daar weer een vervangstuk voor kopen). Dit is vooral vervelend als je zowel met SB800 als SB900 door mekaar fotografeert...
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: SB900 vs. SB800

                  Oorspronkelijk geplaatst door PMRS Bekijk bericht
                  Zou er voor de SB-900 ook nog zo'n SD-900 extra batterijhoudertje uitkomen zoals de SD-800 er eentje was voor de SB-800? Het batterijdeksel van de SB-900 lijkt mij echter niet verwijderbaar.
                  Groeten
                  Peter
                  Dat is zeer onwaarschijnlijk Peter, bij de SB800 was dat namelijk een zwak punt, dat extra batterijcompartiment, bij sommigen brak het wel eens af, tenandere is het ganse systeem van de op de markt zijnde batterijsets daar niet op aangepast, de meeste laders en batterijsets worden gemaakt/verkocht per vier batterijen, en batterijen onderling gaan mengen tussen verschillende sets is veelal niet het beste idee, hou liefst je batterijen per set van vier, daarom ga ik deze ook steeds merken, zodat ze niet verwisseld worden.

                  Maar een oplossing is mischien deze: http://www.studio73.be/content/studi.../5396&pID=7479

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB900 vs. SB800

                    Oorspronkelijk geplaatst door JefCelen Bekijk bericht
                    Ik heb me vorige week een SB900 aangeschaft en deze werkt perfect op mijn Nikon fototoestellen doch op mijn Fuji's S5 werkt bij niet. De SB900 kan niet manueel ingesteld worden op DX formaat als hij op de S5 gezet is. Hij gaat automatisch op FX staan. Ook de belichting is niet correct. Een volledig wit oppervlak gefotografeerd met de SB800 geeft een hystogram dat mooi gecentreerd is rond 50%. Met de SB900 (en zelfde instelling) moet ik 1 stop overbelichten op de SB900 om hetzelfde hystogram te bekomen.
                    Dat kan je Nikon moeilijk kwalijk nemen hé, zij maken hun flitssysteem namelijk niet voor Fuji, maar voor hun eigen toestellen waar deze dan wel correct op werken, probleem is dan door Fuji op te lossen, mischien via firmware aan te passen, indien mogelijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB900 vs. SB800

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Dat kan je Nikon moeilijk kwalijk nemen hé, zij maken hun flitssysteem namelijk niet voor Fuji, maar voor hun eigen toestellen waar deze dan wel correct op werken, probleem is dan door Fuji op te lossen, mischien via firmware aan te passen, indien mogelijk
                      Natuurlijk is de SB900 niet ontwikkeld voor FUJI, maar als Nikon in de handleiding zegt dat je de SB900 manueel in de DX mode kan zetten, dan verwacht ik dat hij in deze mode gaat staan wanneer ik hem door middel van het voorkeurmenu zo in stel. En dat werkt dus niet.
                      Nikon D4 - 24F1.4 50F1.4 85F1.4 200F2

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB900 vs. SB800

                        Oorspronkelijk geplaatst door JefCelen Bekijk bericht
                        Natuurlijk is de SB900 niet ontwikkeld voor FUJI, maar als Nikon in de handleiding zegt dat je de SB900 manueel in de DX mode kan zetten, dan verwacht ik dat hij in deze mode gaat staan wanneer ik hem door middel van het voorkeurmenu zo in stel. En dat werkt dus niet.
                        Kan je hem off camera op DX zetten ? Hier werkt dat wel, je hoort de spiegel verstellen, of werkt dat niet als hij op je Fuji staat ?

                        Comment

                        Working...
                        X