Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oude Metz staafflitser op Canon 400D?

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
    ... Bij Nikon D80 en D300 wordt opgegeven maximaal 250 volt op het accessoireschoentje,
    Ik heb de vraag indertijd gesteld aan de "Nikon support", toen nog voor m'n D70. Zij mailden terug dat de spanning niet hoger mag zijn dan 6V DC;
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Bij Nikon is het 250 volt en géén negatieve spanning, ook bij een D70.
      En dat ze dat bij Nikon Support niet weten is niet abnormaal. Daar weten ze ook niet dat je met een D70 perfect kunt flitsen bij 1/8000e.
      Last edited by pol parasol; 6 september 2008, 16:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
        Ik heb de vraag indertijd gesteld aan de "Nikon support", toen nog voor m'n D70. Zij mailden terug dat de spanning niet hoger mag zijn dan 6V DC;
        Niet abnormaal.

Op andere fora werd deze vraag in verschillende landen aan de lokale importeur gesteld, en iedereen kwam met een ander antwoord terug.

Er is zo min of meer een consensus dat Nikon 250 volt is en Canon 50 , Hoewel het ook maar 6 zou kunnen zijn.

Paul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Dat van de 250V is niet zo maar min of meer een concensus, maar is een feit, gepubliceerd door Nikon zelf. Nikon geeft bovendien aan dat zij voor de flitssynchronisatie ISOnorm 10330 volgen. En dat geldt volgens Nikon voor alle huidige Nikoncamera's die zijn uitgerust met een flitsbeugel met flitsschoen.

link naar Nikon support
          Last edited by pol parasol; 8 september 2008, 10:33. Reden: link toegevoegd

Comment

Kwestie van al dan niet veilig, gewoon meten is de boodschap.

Ik heb een 45CT1 met 6v en een 45CT4 met 12v.

En gewone PW's kunnen ook 250v aan hoor, niet alleen de Multimaxen. En dus ook veilig om te gebruiken tss de flits en cam. Alleen is 200 euro ook niet echt cheap als beveiliging.
            Gravity Sucks ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Nikon 250 volt is en Canon 50 , Hoewel het ook maar 6 zou kunnen zijn.

Paul.
              Maximaal toegelaten triggerspanningen, te meten met een simpele multimeter op dc , +- 5 a 10 minuten na inschakeling, tussen centraal contact en één van de zijcontacten voet flitser
              Canon Eos analoog max 6 V DC
              Canon Eos digitaal max 50 V DC
              Nikon reflex analoog max 250 V DC, negatieve spanning niet toegelaten
              Nikon reflex digitaal max 250V DC, negatieve spanning niet toegelaten
              Dit zijn de juiste officiële cijfers ... bij Nikon zelfs terug te vinden in sommige handleidingen ... zelfs van sommige compacts.
              Last edited by Silver Roller; 8 september 2008, 21:59.

Comment

voor duizenden euro's aan camera en lenzen kopen. Maar enkele tientallen euro's voor een VEILIGE flits kan er blijkbaar niet meer af.
                Een tijdje geleden een SB24 gekocht voor 50€, wat wil je toch risico's lopen. Metz 45CL4 en 5 zijn veilig en kosten ook maar een peulschil meer in tweedehands. En zelfs een sb800 koop je nu nieuw voor minder dan 300€.
                Maar ja, als je graag risicos neemt, een reparatie kost al gauw meer dan een nieuwe flits.

Comment

Als ze voldoet aan de al tot in den treure toe herhaalde normen is er niets onveilig aan een 45CT1.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    Maximaal toegelaten triggerspanningen, te meten met een simpele multimeter op dc , +- 5 a 10 minuten na inschakeling, tussen centraal contact en één van de zijcontacten voet flitser
                    Canon Eos analoog max 6 V DC
                    Canon Eos digitaal max 50 V DC
                    Nikon reflex analoog max 250 V DC, negatieve spanning niet toegelaten
                    Nikon reflex digitaal max 250V DC, negatieve spanning niet toegelaten
                    Dit zijn de juiste officiële cijfers ... bij Nikon zelfs terug te vinden in sommige handleidingen ... zelfs van sommige compacts.
                    Ok, interessant, maak hier een sticky van voor de volgende 100 vragen.

Mijn strategie is eenvoudig: ik zet een "moderne" flits op mijn canon en verschillende oudere modellen gebruik ik met zo van die kleine slave units die je voor 10$ in Hong Kong koopt. Zo kan je zonder risico toch grote ruimten verlichten (bvb banket ed).

Dpaul.
                    DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Ok, interessant, maak hier een sticky van voor de volgende 100 vragen.

Mijn strategie is eenvoudig: ik zet een "moderne" flits op mijn canon en verschillende oudere modellen gebruik ik met zo van die kleine slave units die je voor 10$ in Hong Kong koopt. Zo kan je zonder risico toch grote ruimten verlichten (bvb banket ed).

Dpaul.
                      Mocht je hiermee de Cactus triggers bedoelen dan moet ik er op wijzen dat deze geschikt zijn voor een triggerspanning van maximaal 12 Volt.
                      Ik heb zelf wat van die setjes gekocht bij Gadget Infinity, inclusief twee Vivitar 285HV flitsers en het is uitstekend spul, de prijs in aanmerking genomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Mocht je hiermee de Cactus triggers bedoelen dan moet ik er op wijzen dat deze geschikt zijn voor een triggerspanning van maximaal 12 Volt.
                        Ik heb zelf wat van die setjes gekocht bij Gadget Infinity, inclusief twee Vivitar 285HV flitsers en het is uitstekend spul, de prijs in aanmerking genomen.
                        Oei neen, nog veel goedkoper. Zo van die slave triggers voor 10 dollar.
                        Daar stuur je oudere flashes mee aan die je voor een prikje koopt, als ze maar een centraal contactpunt hebben. Voor de keren dat ik dat nodig heb is dat ruim voldoende.

En zouden ze gegrild worden, dan koop je een nieuwe (nog niet tegengekomen.)

Zoiets:

Paul
                        DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                          voor duizenden euro's aan camera en lenzen kopen. Maar enkele tientallen euro's voor een VEILIGE flits kan er blijkbaar niet meer af.
                          ...
                          Maar ja, als je graag risicos neemt, een reparatie kost al gauw meer dan een nieuwe flits.
                          Ik ben niet de grote verdiener die zonder problemen duizenden euro aan camera en lenzen besteedt/heeft besteed. Het enige dat ik tot nu toe nieuw kocht, is mijn 50 mm 1.8 (kleine prijs voor een goede/leuke lens). Al de rest (body, 2 lenzen ...) kocht ik tweedehands voor de helft van de nieuwprijs.
                          Ik gebruik liever iets dat ik al in mijn bezit heb als ik het kan gebruiken, dan het te laten wegrotten in de kast. Ik wou enkel weten of ik de flitser kon gebruiken en of het veilig was. Indien niet, koop ik op termijn een nieuwe of tweedehands Metz-flits die wel geschikt is.
                          Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

Comment

Working...
                          X