Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Elfo flitsen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ervaring met Elfo flitsen

Hallo,

Ik ben vandaag bij GSL geweest in Attenrode om mijn Falcon Eyes flits DE600B binnen te brengen voor reparatie. Ik heb ook even gekeken voor nieuwe flitsen, aangezien ik er 2 wil bijkopen.

Daar zijn ze super fan van Elfo. Vroeger hadden ze enkel Falcon Eyes, maar dat vinden ze nu niet goed meer. Ze hebben ook een eigen merk dat vanaf woensdag leverbaar zal zijn, Illustar. Die Elfo spots beginnen toch wat duur te zijn. Een 600W kost 706 en een 1200W 943. Daar gaat nog een beetje korting vanaf. Maar dat worden uiteraard al eerder prijzige dingen. Da's relatief natuurlijk, want voor Elinchrom, Broncolor, Bowens,... betaal je nog een pak meer. Illustar is dan weer meer in de range van FE. En ik moet zeggen dat ik altijd heel erg tevreden ben geweest van FE, ook al zouden ze dan niet zo stabiel zijn que lichtintensiteit enzo.

Mijn vraag na heel deze zever is dus: zijn er mensen die ervaring hebben met ELFO? En met welke andere merken heb je nog gewerkt? Hoe is de vergelijking tussen de 2? En waar heb je die aangekocht?

Groetjes! Evi
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

Re: Ervaring met Elfo flitsen

Hey Evi,

Ik heb 2x met ELFO gewerkt en ben daar toch echt ni tevreden van hoor... simpelweg omdat ik het niet vertrouw.. Ik wil dat mijn materiaal kwalitatief hoogstaand is zowel van lichtkwaliteit als de omhuizing. Ik heb heb echt geen tot weinig vertrouwen in FE of ELFO maar als je moet kiezen pak dan toch maar ELFO.

Als je echt in deze prijsklasse (ietsje duurder) wil blijven zou ik eens kijken bij visatech.. op gebied van kwaliteit is dit direct toch een pak beter, dit is eigenlijk het goedkopere merk van Broncolor.

ik zal je enkele prijzen in bericht sturen aangezien ik hier nu toevallig een prijslijst liggen heb van een collega die hier in interesse toonde.

Ik werk sinds kort met elinchrom RX.. zeer tevreden van maar uiteraard duurder.. maar heb je de Elinchrom FX reeks al eens bekeken?

als je vragen hebt mag je me altijd een bericth sturen utieraard
    poof

Comment

Onlangs een test gelzen van verschillende flitsers in het Duitse Magazine ColorFoto.
      Elinchrom RX stak er werkelijk bovenuit. Zelfs de instaplmodellen Elinchrom D-lite 4 to go waren uitstekend te noemen en namen de 2e plaats in beslag.
      Deze laatste zijn dan ook vrij betaalbaar: 750 à 850 euro naargelang de winkel.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

zoals ik al zei.. bekijk de FX reeks van elinchrom eens.. ik ken de prijzen niet maar ik denk niet dat die veel gaan verschillen met ELFO...
        poof

Comment

Niemand verder ervaring met Elfo? Ik ga zeker Elinchrom eens bekijken, maar ik ben toch geïnteresseerd in de ervaringen met Elfo.
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Als je echt fan bent van Elfo dan moet je de gebreken er natuurlijk bij nemen, ik kan je alleen maar zeggen dat ik daar ook nog niet zoveel goeds heb over gehoord.
            Zelf heb ik de Elinchrom Skyport's, echt een droom om mee te werken.
            Deze shoot
            http://forum.belgiumdigital.com/f56/...en-258973.html
            heb ik met die Elinchrom 400 set gedaan (halve power) en ik zal me nooit iets anders kopen maar zal wel bijsparen voor de zwaardere set
            Ik koop alles bij www.fotorubens.be en ben tevreden van hun hulp, tis een tip.

Succes met je aankoop
            - Canon 1D Mark3 + 580EXII + 70-200 f2.8 IS + EF 2x II + 24-105 f4 IS + 16-35 f2,8 + 50 f/1.4II
            - Statief: Manfrotto 055Prob. Kop: Manfrotto 229. monopod: 685B.
            - Verwerking: Apple iMac 24" + 22" + Apple Macbook Pro 17"

Comment

Ik heb reeds 1 jaar ELFO 600. De beste flitsers die ik ooit had.
              Met wireless flash contact.
              Traploos in te stellen en werken altijd perfect.

Goed produkt voor de prijs. Ik zou niet anders willen.

Laden heel vlug op en zijn stevig. Ik heb er ongeveer 10.000 fotos opzitten zonder enig probleem.

Dus geef mij maar Elfo. Wat men ook zegt, ik heb ze en ze zijn perfect.
              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Ik heb onderstaande flitsers al meermaals intensief gebruikt (gehuurd) en al eens vergeleken met de Elfo Quant-Pro (op de technische fiche en bij GSL zelf). Omdat je de ELfo’s niet kan huren, heb ik nog geen echte test (wat wil zeggen: op event 3 dagen na elkaar continu gebruiken bij ca 1000 foto’s / dag.

Mijn criteria zijn:

Robuust zijn.
                Snel laden (ik fotografeer honden en die zitten niet stil, je moet het “moment” hebben en dus moeten de flitsers altijd paraat zijn.
                Nauwkeurig af te stellen en cte zijn overheen het hele event (kleur van het licht en de intensiteit)
                Makkelijk in gebruik, opbouw, afbreken en verplaatsen.
                Accessoires moeten robuust, Makkelijk in gebruik, opbouw, afbreken en verplaatsen.

Bowens (meerdere keren gehuurd)
                Statieven = OK, maar ik hou meer van de Manfrotto 055 lichtstatieven)
                Flitsers:
                - Monteren op statief is vrij onhandig,
                - Monteren van de accessoires is wel OK. (speedring en reflectoren, want de softbox was Chimera)
                - Beugel voor paraplu zit vrij laag t.o.v. vb Profoto en Elinchrom.
                - Afregelen van de Bowens gemini’s is onhandig geen digi uitlezing = veel draaien, meten, nog eens meten etc…
                - Laden gaat te traag (naar mijn zin)
                - Ik heb de indruk dat de kleur en de intensiteit van het licht verloopt bij langdurig gebruik.

Elinchrom RX600 (meerdere keren gehuurd)
                - Monteren op statief gaat zeer makkelijk, makkelijk uit te lijnen ook.
                - Monteren van accesoires, OK, snel en betrouwbaar, maar ik vind de Bowens koppeling handiger.
                - Beugel voor paraplu in de as van de flitsbui is een echte plus.
                - Afregelen is heel handig door de digitale display en de grote nauwkeurigheid. Ook 6 stops! Dat resulteert in minder meten en dus sneller werken.
                - Laden is zeer, zeer , zeer snel, zelf op vol vermogen.
                - Intensiteit van licht en kleur is consistent over verschillende dagen.

Elfo (test bij GSL)
                - Montage gelijkaardig als Bowens, maar ik denk iets robuster en handiger dan Bowens (Plus)
                - Monteren van de accessoires is wel OK. Zien er robuust uit. Modulaire softbox is handig (vb barndoors en grid monteren met velkro)
                - Afregelen is heel handig door de digitale display. Over de nauwkeurigheid kan ik geen info geven.
                - Intensiteit van licht en kleur bij continu gebruik kan ik niet beoordelen.
                - Laden: te traag. Je moet bv een Quant 1500 kopen om snel te kunnen werken (dus op laag vermogen te gebruiken) maar dan verlies je ook weer de mogelijkheid om zeer nauwkeurig af te regelen bij laag vermogen)

Besluit:

Ik ben volledig voor Elinchrom. Aangezien een Quant 1500 toch al wat centen kost (en die heb ik enkel nodig voor de snelheid van het laden) kan ik voor een weinig meer een RX600 kopen.

Ik kan weinig zeggen over het continu gebruik, maar wat betreft bouw en robuustheid shat ik Elfo hoger in dan Bowens.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Working...
                X