Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste statief.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste statief.

Hoi ,

Ik ben pas sinds kort begonnen met fotografie. Erg ver sta ik er dan ook nog niet in , doch ik heb wel al ontdekt dat ik een statief te kort kom ;p ! Ik heb niet direct een idee welk statief ik best zou aankopen. Ik ben op zoek naar iets dat ik kan blijven gebruiken , ook later wanneer ik verander van camera ( ik heb nu een Fuji S9600 om mee te beginnen. ) Ik weet dat er panoheads bestaan enzo maar zoek eigenlijk iets allround , zou graag wat panorama's doen , daarnaast ook gewone fotografie ( nachtfoto's op reis enzo ... ). Hopelijk kan iemand me een beetje wegwijs helpen tss die honderden statieven die er op de markt zijn. Prijs is geen punt , als een statief duurder is , dan spaar ik gewoon wat langer , doch ik hou het toch graag relatief goedkoop ( ik ben nog student en moet het dus hebben van mijn pover betalend weekendjobje .. ).

Re: Eerste statief.

Eens kijken bij Manfrotto of Velbon.Twee huismerken in deftige voetjes.Je vind er alle soorten aansluitingen.Ik zou kiezen voor een statief die bedoeld is voor spiegelreflex,zwaarder dus.Zelf heb ik een Olympus camera 560 uz,maar door het plezier van fotograferen zal ik snel overschakkelen naar een spiegelreflex.Een vriend fotograaf raade me aan om van eerste keer een deftige statief te kopen.Ik kocht een Velbon 145 euro in een speciale actie.
    Zwaar,dat wel maar als je bv op het strand of op open plaatsen fotografeerd zal je zo het verschil voelen met een statief van 13 euro.
    Een panokoppelingheb je daar als sommige prijzen van gezien
    Lukt soms met een beetje ervaring,schaalverdeling op de voet van je statief en een deftig PS-programma.
    groetjes serge

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rodezee Bekijk bericht
      Eens kijken bij Manfrotto of Velbon.Twee huismerken in deftige voetjes.Je vind er alle soorten aansluitingen.Ik zou kiezen voor een statief die bedoeld is voor spiegelreflex,zwaarder dus.Zelf heb ik een Olympus camera 560 uz,maar door het plezier van fotograferen zal ik snel overschakkelen naar een spiegelreflex.Een vriend fotograaf raade me aan om van eerste keer een deftige statief te kopen.Ik kocht een Velbon 145 euro in een speciale actie.
      Zwaar,dat wel maar als je bv op het strand of op open plaatsen fotografeerd zal je zo het verschil voelen met een statief van 13 euro.
      Een panokoppelingheb je daar als sommige prijzen van gezien
      Lukt soms met een beetje ervaring,schaalverdeling op de voet van je statief en een deftig PS-programma.
      groetjes serge
      Ik had ook al veel goede dingen gelezen over Manfrotto , maar welk statief zou er dan eigenlijk uitspringen qua prijs/kwaliteit verhouding ofzo dan ? Er zijn zodanig veel statieven van Manfrotto dat ik niet meer weet wat het verschil ertussen dan nog is ... :x

Comment

Deze voldoet ruimschoots aan jou wensen.

Je het ze ook in carbon (Magfiber reeks), maar daar tel je dan makkelijk dubbel zoveel voor neer.

Als kop zou ik een balhoofd kiezen (is allround).
        Om het een beetje betaalbaar te houden kun je misschien eentje van Giottos nemen.

Voor nu is dit misschien een beetje overkill maar wanneer je overschakelt op DSLR dan is een goed statief een zegen.
        Een statief is als een lens, een goed statief heeft zijn prijs, maar is dit dan ook dubbel en dik waard.
        (Je moet weten dat de meeste macromannen voor statief+kop makkelijk tussen de 750 en de 1000 euro neertellen)
        Last edited by zunoel; 14 augustus 2008, 18:29.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dejo.vercoutere Bekijk bericht
          Ik had ook al veel goede dingen gelezen over Manfrotto , maar welk statief zou er dan eigenlijk uitspringen qua prijs/kwaliteit verhouding ofzo dan ? Er zijn zodanig veel statieven van Manfrotto dat ik niet meer weet wat het verschil ertussen dan nog is ... :x
          Hangt er een beetje vanaf wat je wil...
          Mijn statief is vrij zwaar en het balhoofd ook. Niet direct een statief dat je even aan je rugzak vastmaakt en de bergen mee doorsleurt, maar wel één voor een dagje of nachtje fotografie, stevig, metaal, heel handelbaar en makkelijk om mee te werken.
          Redelijk veel gebruikers van deze combinatie, die ik hier via BD heb leren kennen, en dat ook in mezelf een tevreden gebruiker vindt.
          Manfrotto 055 XProB + Manfrotto 322RC2.
          Combinatie kost rond de € 275.

Comment

Alvast bedankt voor de reacties. Nu ben ik nog even rond aan het kijken ook en zie ik een Basic Pan Tilt Head. Wat kan je meer met zo'n Bal Head dat je niet met zo één kan , eventuele voordelen enz ? En ik merk dat de tripods van Manfrotto enorm in prijs verschillen alhoewel er niet zo'n groot verschil lijkt te zijn tussen de specificaties. Wat zijn dan de "zaken" aan een statief die het zo anders en eventueel zo veel beter maken ?

Comment

Bij een Basic Pan Tilt Head of 3-wegskop moet je wanneer je de camera wil horizontaal bewegen een knop los en vast draaien als je verticaal wil kantelen een andere en wanneer je diagonaal wil ook, meestal ga je een combinatie van twee knoppen moeten los en vast draaien.

Bij een balhoofd is dit 1 knop en je kan tilten en kantelen in alle richtingen
              Een balhoofd werkt in de meeste gevallen veel sneller en makkelijker dan een 3 wegskop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Bij een Basic Pan Tilt Head of 3-wegskop moet je wanneer je de camera wil horizontaal bewegen een knop los en vast draaien als je verticaal wil kantelen een andere en wanneer je diagonaal wil ook, meestal ga je een combinatie van twee knoppen moeten los en vast draaien.

Bij een balhoofd is dit 1 knop en je kan tilten en kantelen in alle richtingen
                Een balhoofd werkt in de meeste gevallen veel sneller en makkelijker dan een 3 wegskop.
                K , kort en duidelijk , bedankt !
                Ik merk ook dat bepaalde ballheads precies zo'n handvat hebben en anderen niet , hoe werken die anderen dan ?

Comment

Aan een balhoofd staat een knop waarmee je de frictie kunt instellen.
                  Als je deze helemaal dicht draai dan staat hij vast, draai je hem los dan kun je de camera vrij bewegen (bijna geen frictie).
                  Bij een goed balhoofd kun je de frictie zodanig instellen dat je da camera kan bewegen en als je deze loslaat staat hij relatief vast (frictiecontrole).

Een bekend voorbeeld zijn bvb de Markins balhoofden deze hebben een uitstekende frictiecontrole, ik gebruik en M10 waarbij ik een camera +grip en een 50-500 mm lens (samen 5kg zwaar) kan half kantelen zonder dat deze verder naar beneden glijd (kreep) terwijl ik de knop van de balhoofd nog ver van helemaal vast draai.

Goedkope balhoofden kunnen nogal eens kreep vertonen (= dat de camera nog een beetje verder zakt nadat je hem hebt vastgedraaid) en dat is iets waarop je moet letten (testen).

Comment

Working...
                  X