Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-600 als slave ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB-600 als slave ?

Ik heb een Nikon D80 camera met SB-600. Deze werken prachtig samen via CLS, maar door de vele voorflitsen raakt mijn tweede slave-flash in de war (vuurt veel te vroeg).

Van zodra mijn D80 in "commander" mode staat, vuurt mijn tweede slave-flash te vroeg af. Dus nu vroeg ik me af: kan de SB600 als pure slave werken, dus triggeren op de on-camera flash, net zoals mijn goedkope slave-flashje ?

Bij de SB800 is dit SU-4 mode, geloof ik, maar ik vond in de manual van de SB600 geen referentie. Iemand ...
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

Re: SB-600 als slave ?

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
    Ik heb een Nikon D80 camera met SB-600. Deze werken prachtig samen via CLS, maar door de vele voorflitsen raakt mijn tweede slave-flash in de war (vuurt veel te vroeg).

Van zodra mijn D80 in "commander" mode staat, vuurt mijn tweede slave-flash te vroeg af. Dus nu vroeg ik me af: kan de SB600 als pure slave werken, dus triggeren op de on-camera flash, net zoals mijn goedkope slave-flashje ?

Bij de SB800 is dit SU-4 mode, geloof ik, maar ik vond in de manual van de SB600 geen referentie. Iemand ...
    Dus SB600 als Slave en je 'onboard' flash als commander?

Perfect mogelijk, zo doe ik het altijd. Je dient enkel het juiste Channel in te stellen op camera en flash.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik weet niet of je 2de flits op IR reageert, als dat niet het geval is, zou je een SG 3IR van Nikon kunnen kopen, die komt voor je pop/up en laat alleen IR licht door.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Dus SB600 als Slave en je 'onboard' flash als commander?

Perfect mogelijk, zo doe ik het altijd. Je dient enkel het juiste Channel in te stellen op camera en flash.
        De D80 onboard flash mag juist niet als commander ingesteld worden, want dan raakt mijn goedkoop 2e flitsje in de war. Ik zou willen weten of ik de onboard-flash ZONDER de command-functie kan laten werken, en de SB600 kan laten triggeren op het feit dan "een" andere flits afgaat, dus pure slave-mode net zoals mijn goedkoop 2e flitsje.

Op die manier kan ik 2-punts belichting hebben zonder dat ik extra accessoires moet kopen, dat zou het leukst zijn.

@hjanssen, accessoires zoals de SG 3IR zijn waarschijnlijk al bijna even duur als mijn flits, die ocharme maar 25 euro heeft gekost. Dus zotte kosten ga ik er zeker niet aan doen
        Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
          Ik zou willen weten of ik de onboard-flash ZONDER de command-functie kan laten werken, en de SB600 kan laten triggeren op het feit dan "een" andere flits afgaat
          Nope,

Een 800 kan dit wel maar om budgettaire redenen dus géén optie.

Een cheap-ass IR hotshoe plaatsen op je 600 kan je redden, maar in fel zonlicht heb je dan weer trigger problemen ...

Koop jezelf een CACTUS setje via ebay ... +/- € 30 verzending in voor 1 zender en 2 ontvangers ... alles manueel ... forget CLS voor eventjes dan.
          www.fotofolio.be

Comment

Zoals je het voorsteld zul je nog altijd uw popup flits moeten gebruiken om de slaves te triggeren vraag is of je dit wilt.

Als de SB600 geen SU4 mode (flitst mee met alles wat flitst) heeft zul je hem moeten triggeren met bv een catus setje of als je een beetje handig bent je kunt het zelf maken.
            Op mijn site vind je de schema's en een paar voorbeelden, ik heb onlangs een sturing gemaakt waar ik 4 (recuperatie flitsen) waarvan ik individueel de sterkte kan instellen , synchroon kan laten flitsen. De schema's staan op mijn site. Je zult wel op manueel moeten werken anders zijn er voorflitsen die uw flitsen te vroeg laten afgaan.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Bedankt voor de reacties, het ziet er niet naar uit dat de SB600 geen SU4 mode ondersteunt - dat heb ik toch nergens tegen gekomen in de handleiding. Dus zonder extra gadgets kan ik de twee flitsen niet tegelijk gebruiken
              Flickr album Homepage

Comment

De Sg 3IR heeft een niet Nikon prijs....ik geloof nog geen €10.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X