Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over callibratie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag over callibratie

Hey aan allen,

Ik heb enkele maanden terug een Huye gehad om mijn scherm te calibreren. Echter werd mijn scherm telkens na het uitvoeren blauwig (zéér duidelijk zichtbaar door verschillende mensen). Iedereen maar ook iedereen vond het duidelijk slechter worden dan ongecallibreerd.

Nu heb ik van enkele mensen gehoord dat dit probleem zou liggen omdat ik op een extern scherm werk op een laptop, en dat die huye daar niet mee overweg kan.

Dus nu mijn vraag, heeft iemand tips voor een extern scherm?
    Ik was eventueel aan het denken om die spyder2 te kopen waar ik veel goed van hoor, maar wil niet hetzelfde syndroom krijgen dat deze dus ook niet overweg kan met extern scherm.

Leuk zou zijn moest er iemand uit de streek mechelen zijn die mij dit zou kunnen laten proberen alvorens ik tot aankoop overga.

Hopelijk krijg ik enkele nuttige reacties

greetz
    Sergio
    Last edited by Sergio_Nikon; 12 augustus 2008, 20:28.
    www.sergioprodi.com
    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Re: Vraag over callibratie

niemand? had nu toch wel op zijn minst van iemand een antwoord verwacht
    www.sergioprodi.com

Comment

Welk extern scherm gebruik je nu?
      EOS 80D

Comment

Ik werk op een samsung Syncmaster 206bw waar ik heel tevreden van ben
        www.sergioprodi.com

Comment

Tja, gek, de 206BW zou goed te calibreren moeten zijn. Ik vind wel dat bij Samsungs van nature uit het blauw dominant is.
          EOS 80D

Comment

Nu heb ik van enkele mensen gehoord dat dit probleem zou liggen omdat ik op een extern scherm werk op een laptop, en dat die huye daar niet mee overweg kan.
            Dat zou wel eens de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Veel info kun je op deze site vinden http://www.marc-en-ciel.be/ waar je je vragen ook kunt mailen.
            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Ik weet van een paar klanten dat hun Samsung niet te calibreren was, zij hebben hem teruggebracht en een ander scherm (lees: Eizo) gekocht.

Wat de aankoop van andere calibratieapparatuur betreft: De Eye-One Display 2 is stukken beter dan de Spyder en gemakkelijker te gebruiken.
              aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
              grtz
              marc-en-ciel

Comment

Persoonlijk heb ik geen probleem om mijn SyncMaster 215TW perfect af te stellen met de Eye-One Display 2. Deze monitor was in september 2006 met een prijskaartje van € 610 (voor 21 inch) wel één van de duurdere uit hun gamma. Als Marc beweert dat hem mensen kent die problemen hadden om hun Samsung te calibreren geloof ik hem wel maar dan zal dat model-gebonden zijn.
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

Comment

Oplossing in volgende topic

Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

Greetz
                  Sergio
                  www.sergioprodi.com

Comment

Als tweede scherm staat hier een Samsung 226BW naast een Eizo L768. Die Eizo is perfect te kalibreren (met Eye One Pro), en hoe zeer dit geen high end scherm is, zijn de resultaten meer dan behoorlijk. De Samsung daarentegen was uit de doos al enorm blauw (zeker als je de neutrale L768 ernaast ziet). Na calibratie is het eindresultaat dat de blauwregeling van de Samsung compleet op 0 staat. En dan is het nog niet neutraal... Voor fotobewerking zal ik de Samsung schermen met TN-panel nooit aanraden.

Over de Pantone Huey had ik al een paar keer gelezen dat die zeer goeie resultaten oplevert voor het beperkte kleurenpalet dat hij meet en afregelt, maar alles daarbuiten eigenlijk een veel te grote marge heeft voor goed te zijn. De Spyder 3 zou dan weer heel goed zijn voor schermen.
                    Ik vermoed dat een extern scherm aan een laptop profileren ook wel een gedeelte van jouw probleem is. Daar heb ik heb ook geen goeie ervaringen mee. Het kalibratiestuk (witpunt, helderheid, ...) is geen probleem, dat is hardwarematig via de monitorregelaars...

Comment

Ik heb een spyder 2 en heb ook het probleem als ik een 2de scherm (Iiyama CRT) wil kalibreren. De kalibratie werkt wel perfect als ik het probeer op mijn eizo maar die hangt dan wel als enig scherm op een desktop, het laptop scherm kan ik trouwens ook perfect kalibreren.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                        Persoonlijk heb ik geen probleem om mijn SyncMaster 215TW perfect af te stellen met de Eye-One Display 2. Deze monitor was in september 2006 met een prijskaartje van € 610 (voor 21 inch) wel één van de duurdere uit hun gamma. Als Marc beweert dat hem mensen kent die problemen hadden om hun Samsung te calibreren geloof ik hem wel maar dan zal dat model-gebonden zijn.
                        Ik heb hier hetzelfde scherm en kalibreer het met de Huey.
                        Dit gaat naar mijn gevoel goed.
                        Wel heeft het scherm na de kallibratie een ietsje groenige zweem.
                        Ik heb een tijd gedacht,dat dit niet goed zat,maar zonder de Huey is alles harder [roder] en
                        onnatuurlijker.
                        De upgrade van de Huey naar de Huey Pro maakt deze geschikt om meerdere schermen
                        te kunnen kalibreren.
                        Je hoeft geen andere sensor [pen] dan aan te schaffen.[alleen de software]
                        [deze Samsung heeft een S-PVA scherm]

gr.ron.
                        http://exhi-fotografie.nl

Comment

Working...
                        X