Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale waterpas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Digitale waterpas

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Ik dacht dat digitaal altijd elektronisch is.
    Kan ook met pneumatiek
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
      Ik hou het bij de 'oude' luchtbel versies, die zijn zowel in landschape als portrait mode te gerbuiken en nemen geen stroom af.
      Die zit bijna standaard op m'n hot-shoe ter bescherming ook.
      Zullen ook goedkoper zijn dan de elechtronische varianten (en mogelijks ook preciezer)
      Het voordeel van een electronische waterpas is dat je hem ook in volledige duisternis kan gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Het voordeel van een electronische waterpas is dat je hem ook in volledige duisternis kan gebruiken.
        Wat ga je dan fotograferen?
        (De flash staat er niet op.)

Paul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Kan met een gewone ook, heb je alleen een zaklampje nodig, maar in 'volledige' duisternis heb je dat toch nodig.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Het is misschien of topic om het over panorama's te hebben....maar waarom 4waterpassen
            De eerste zit op de levelling base plaat,de tweede op de Markins snelkopeling;de derde op de panorama sliding plaat en de vierde in de hotschoe van e camera.

De voornaamste is die van de levelling base plaat,als vervolgens de tweede juist staat zou er geen probleem mogen zijn,maar bij het draaien van het toestel gaat er op het einde gewoonlijk wat mis...komt dit omdat ik steeds op zachte bodem pano's en het statief misschien wat wegzakt...
            Ik zit of topic,zouden er misschien een nieuw van kunnen maken!
            Groetjes

Comment

Hoe ga je controleren of het gefotografeerde wel waterpas staat? Anders heb je er nog niks aan .... Oh ja, niet vergeten om deze periodiek te ijken en als je een foto aan de muur hangt niet te hard met de deuren slaan.....

Maar in mijn ogen volkomen overbodige bullsh*t om een waterpas aan je camera te hangen.
              Ik ben er klaar mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht

Maar in mijn ogen volkomen overbodige bullsh*t om een waterpas aan je camera te hangen.
                Te beoordelen aan het aantal leeglopende zeetjes dat we hier te zien krijgen, geen overbodige luxe.

Rechtzetten met PS gaat wel ten koste van de beeldkwaliteit.

Toch denk ik dat een in-cam grid beter en gemakkelijker is.

Paul.
                DPaul - A.FIAP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                  De eerste zit op de levelling base plaat,de tweede op de Markins snelkopeling;de derde op de panorama sliding plaat en de vierde in de hotschoe van e camera.
                  Met een NodalNinja gaat het perfect met het enen horizontale bolletjes libel. Bij 360gr. lukt het mij het pano te starten waar ik wil.

Wegzakken statief: plakjes meenemen of het eerst goed stabilezeren door op te leunen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                    Hoe ga je controleren of het gefotografeerde wel waterpas staat? Anders heb je er nog niks aan .... Oh ja, niet vergeten om deze periodiek te ijken en als je een foto aan de muur hangt niet te hard met de deuren slaan.....

Heel dikwijls maakt zo'n 10 euro hot-shoe waterpasje het verschil of je achteraf een gebouw of een horizon in een landschap moet rechtzetten of niet.
                    Rechtzetten door middel van verdraaien van je foto in een fotobewerkingsprogramma betekend croppen waardoor je steeds een stuk van je foto en van de gewenste compositie verliest.(tenzij je de foto wil vervormen door de hoeken uit te rekken). Ieder zijn mening natuurlijk
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Heel dikwijls maakt zo'n 10 euro hot-shoe waterpasje het verschil of je achteraf een gebouw of een horizon in een landschap moet rechtzetten of niet.
                      Rechtzetten door middel van verdraaien van je foto in een fotobewerkingsprogramma betekend croppen waardoor je steeds een stuk van je foto en van de gewenste compositie verliest.(tenzij je de foto wil vervormen door de hoeken uit te rekken). Ieder zijn mening natuurlijk
                      Hier volg ik je volledig in.
                      mvg
                      Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht

De voornaamste is die van de levelling base plaat,als vervolgens de tweede juist staat zou er geen probleem mogen zijn,maar bij het draaien van het toestel gaat er op het einde gewoonlijk wat mis...komt dit omdat ik steeds op zachte bodem pano's en het statief misschien wat wegzakt...
                        Ik zit of topic,zouden er misschien een nieuw van kunnen maken!
                        Groetjes
                        Ik heb me ook een tijdje bezig gehouden met panorama's. Indertijd heb ik mezelf een paar experimentele panokoppen gemaakt waar je alle instellingen per gebruikte lens(nodal point enz) kon wijzigen. Ik kocht altijd losse onderdelen van manfrotto om de prijs laag te houden en om hem perfect te laten passen op mijn gebruikte fotomateriaal. Nu gebruik ik soms nog enkel een simpele camerasteun die rond zijn eigen as kan draaien waarmee ik mijn camera vertikaal kan vastklikken(via koppelplaatje) op mijn balhoofd. Het duurt misschien 20 sec om mijn camera waterpas te zetten met het balhoofd. Indien je met photoshop CS3 werkt hoeft de camera zelfs niet langer in het nodal point vd lens te draaien om de foto's naadloos te stitchen.....zelfs niet wanneer er voorwerpen dicht bij de lens zitten. De panosoftware van CS3 werkt beter dan de gekochte versie van PTgui. Zelfs met een perfecte instelling van een speciale panokop waren er met PTgui nog parralax en overlapfouten zichtbaar. Met CS3 kan ik wel geen 30 foto's tegelijk stitchen......na 10-12 foto's is het beschikbare geheugen op mijn pc opgebruikt.

Als je veel op zachte ondergrond werkt met je statief ben je het best af met lange spikes die je door het gras in de vaste grond kunt drukken. Mijn lange spikes zijn 8 cm lange bouten van M10 met langs één zijde een stukje schroefdraad zodat ik ze in mijn statiefpoten kan draaien...langs de andere kant is er een puntje aan geslepen.

We zitten nu wel zeker of topic........maar het gaat toch nog steeds in de richting van je camera waterpas te zetten.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 12 augustus 2008, 16:41.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Nu gebruik ik soms nog enkel een simpele camerasteun die rond zijn eigen as kan draaien
                          Hi,

Inderdaad,
                          Simple = beautiful. Ik maak veel panos en druk die groot af voor tentoonstellingen enz.Mijn voornaamste hulpmiddel is een stalen 90 graden hoekstuk, gekocht in de gamma voor 1 euro, en een spirit level van 10 euro

Dpaul
                          DPaul - A.FIAP

Comment

Working...
                          X