Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is het, kan iemand mij helpen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is het, kan iemand mij helpen ?

    Hier een foto van een stuk materiaal, dat 100% zeker uit de fotografische wereld komt, ik denk dat het een soort toestel is om 3D foto's te bekijken, het komt uit een fotolab van het belgisch leger, wie kan er mij méér over vertellen

    Je kan met de rechtse kartelschroef het ganse ding op en neer verstellen, met het achterste kartelschroefje de lenzen in afstand verstellen volgens je ogen, en dan kan je nog eens maneel het lenzenstel verschuiven.

    Liefst anwoorden als je het echt weet, met antwoorden van het zou wel eens dit of dat kunnen zijn kom ik niet verder.

    Geert.


  • #2
    Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

    Heb 30 jaar geleden een gelijkaardig toestel gebruikt om relief (3D) te zien in vlakke (2D) kaarten.

    Eric

    Comment


    • #3
      Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

      De exacte naam van het ding weet ik niet meer maar:
      als je luchtfoto's hebt die opeenvolgend zijn in een run dan overlappen deze foto's voor een groot deel. Door het hoekverschil waarin een zelfde object genomen is op beide foto's kun je tot een 3D gevoel komen.
      (linker oog kijkt door de lens op de linkerfoto, rechteroog op de rechterfoto, de hersenen combineren het)
      Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

      Comment


      • #4
        Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

        Het lijkt me een viewer te zijn voor stereo photography. Dat is een technique waarin twee bijna identieke photo's gemaakt worden met een kleine verschil in opname positie. Door zo'n viewer te kijken ervaart de kijker een 3d beeld. De afstand tussen de twee camera posities is enkele cm uit elkaar (oog afstand = 6,5cm?), om de effect van linker en rechter oog "view" na te bootsen.

        Het zelfde technique werd vroeger ook met rontgen foto's van de longen toegepast. Daarvan heb ik wel een ooit een uitgebreide uitleg van gelezen van de toegepaste techniek. Een bril met aanpasbare oogafstanden en kijk hoeken werd daarin beschrijven. Bij de artikel was er geen afbeelding van de stereokijker, maar de beschrijving past bij dit object.

        .
        vriendelijke groeten, Helen
        Updated WWW.HELENICA.NL
        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

        Comment


        • #5
          Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

          Ik dacht eerst aan de bril van koning Boudewijn.

          Even serieus nu, ik denk ook dat het is om luchtfoto's te bekijken.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

            Wat meer info over stereoscopie:
            http://cursus.fotobeurs.com/stereogr...ptisch_kijken/
            http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

            Comment


            • #7
              Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

              Dit is een stereoscoop voor cartografische toepassingen; ( thans in onbruik )
              Dit toestel werd vroeger ( in de analoge periode ) gebruikt als hulpmiddel
              voor de interpretatie van driedimensionale beelden. Een ander groot toestel
              werd gebruikt om de kaarten te vervaardigen op basis van de fotobeelden.
              Er wordt met een vliegtuig een reeks beelden gemaakt in één bepaalde richting
              en op een welbepaalde hoogte. Daarna wordt een tweede reeks foto's gemaakt
              in een parallelle richting en zodanig dat deze beelden zich ongeveer
              over 2/3 overlapppen. Daarna een derde, vierde enz. parallelle richting
              tot het volledige gebied dat moet in kaart gebracht worden overvlogen wordt.
              Aan de hand van terrestrisch opgemeten en gemarkeerde punten ( zichtbaar
              vanuit het vliegtuig ) worden deze beelden daarna gepositioneerd en
              ontschrankt. ( dit is onthoeken= de negatieven worden op basis van de x,y,z coördinaten
              van de terrestrische punten onder een berekende hoek geplaatst teneinde afwijkingen
              bij het "schuinvliegen" op te heffen; waarna ze ontwikkeld worden en zodoende
              horizontale beelden bekomen worden )
              Door driedimensionele waarneming met dit toestel kan het grondvlak op
              ongeveer 25cm nauwkeurig bepaald en gekarteerd worden.
              Deze techniek noemt men "fotogrammetrie".
              Thans worden dergelijke opnames volledig digitaal geïnterpreteerd en
              gekarteerd.
              In België is vooral de firma Eurosense gekend voor dergelijk werk. ( link )
              Het is vooral op deze oude wijze dat het Nationaal Geografisch Instituut
              ( vroeger: Militair Geografisch Instituut ) vele stafkaarten heeft geproduceerd.
              Ook het kadaster maakt thans nog dikwijls gebruik van deze techniek ( in digitale vorm )
              voor het vervaardigen van kadastrale plannen; vooral in dicht bebouwde gedeelten.
              Voor landelijke gebieden heeft deze techniek voor kadastrale toepassingen minder zin wegens
              gebrek aan duidelijk waarneembare grenzen ( muren, gebouwen )
              Deze vluchten worden meestal gedaan in het het vroege voorjaar wanneer er nog
              weinig begroeiing is en bij helder weer.
              Een duidelijk overzicht van hedendaagse fotogrammetrie vind je HIER
              Last edited by dyafani; 30 juli 2008, 05:43.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

              Comment


              • #8
                Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

                Bedankt allemaal, en in het bijzonder dank aan Dyafani voor de grondige uitleg.

                Iets dergelijks dacht ik reeds, ik dacht eventueel een toestel met waarde te hebben staan, maar het blijkt niet meer bruikbaar, toch niet in deze tijd.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is het, kan iemand mij helpen ?

                  wij hebben het nog moeten gebruiken op de hogeschool: lerarenopleiding lager onderwijs om de luchtfoto's in 3D te kunnen zien. Dus wie weet kun je wel een leerkracht ofzo gelukkig maken ;-)
                  D7000 + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 50mm 1.8 + Nikkor 70-300 3.5-5.6 + SB600
                  Manfrotto 055XPROB + 804Rc2 + Reflectiescherm + CS5
                  + heel veel passie

                  Comment

                  Working...
                  X